Louis van Gaal zei ooit: “Kwaliteit is het uitsluiten van toeval.” En Johan Cruijff verklaarde dat ‘’toeval logisch is.” Ik moest er aan denken toen ik op twitter het account van de PSV Vrouwen bezocht. Wat was het geval? Volgende week, vrijdag 2 november, moet ik als journalist naar PEC Zwolle Vrouwen tegen die van PSV. Op die dag zelf komt er een voorverhaal van mij over de Zwolse Vrouwen in de krant, gevolgd door een artikel over een speelster, die dit seizoen de overstap maakte van PEC naar PSV: Nurija Schoonhoven.
In het kader van met voorbereiden kun je niet vroeg genoeg beginnen, klikte ik het twitteraccount aan van de PSV Vrouwen. Laatste tweet: 22 mei 2018. Euh, dus. Een keer verversen dan maar, misschien haperde het systeem. Nee hoor, het klopte toch echt. Bijzonder voor zo’n grote club met een hele batterij aan social media mannetjes en vrouwtjes. Hoe zou het bij de andere eredivisieclubs gesteld zijn? Al vragend ging ik kijken. Ajax heeft een up to date en een apart vrouwenaccount, net als PEC Zwolle, FC Twente, Heerenveen en ADO Den Haag. Allemaal actueel, niks mis mee. Dat geldt ook voor de accounts van de overige drie clubs: vv Alkmaar, Excelsior/Barendrecht en Achilles’29. PSV is echt de uitzondering op de regel.
Het toeval wil dat ik op dat moment een oproep van Merel van Dongen tegenkwam op social media. De oud-speelster van Ajax balt tegenwoordig bij Betis Sevilla en blijft graag op de hoogte van het wel en wee van de Eredivisie Vrouwen. Ze gebruikt daarvoor geen twitter, maar instagram. Met een mix van nieuwsgierigheid en betrokkenheid, zocht ze actuele bewegende beelden en foto’s. Alleen die info was erg oud en gedateerd constateerde ze, terwijl de competitie al een ronde of zes onderweg was. Er ging een priemende vinger naar de KNVB, die de bal meteen terugkaatste, want het was niet de voetbalbond die het fout had gedaan, maar de Eredivisie vrouwenorganisatie. Hoe dan ook, het tekent wel een beetje hoe belangrijk een club (PSV) of organisatie (Eredivisie Vrouwen) het vrouwenvoetbal op het allerhoogste nationale niveau vindt.
Het checken van de social mediakanalen is een gangbare manier om meer te weten te komen over een club. Een website volstaat allang niet meer, een beetje vereniging zit op Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat en You Tube. Of niet, of een beetje van dit of half van dat.
Het gaat vaak als volgt. Met veel enthousiasme wordt een kanaal gelanceerd. Fanatiekelingen hebben content te over en gaan voortvarend aan de slag. Maar dan komt de herkenbare klad erin. Geen tijd, geen zin en de inhoud is ook niet meer wat het geweest is. De inloggegevens raken zoek en niemand voelt zich geroepen tot een reanimatie. De eerste aanblik is veelal een tweet van pak ’m beet een paar jaar oud. Of een semi-geslaagde foto op Instagram uit vervlogen tijden en wat is het toch prettig dat je je kunt aanmelden op Facebook voor de barbecue van mei...twee jaar geleden.
Het zegt eigenlijk best veel over zo’n vereniging. Enkele woorden die mij dan te binnen schieten: niet professioneel, slapend, er zal wel niks gebeuren, veel beloven weinig waarmaken, zieltogend, geen capabele leden en niet meteen de club waar ik graag bij wil horen.
Natuurlijk de ene vereniging heeft wel de geschikte mensen aan boord, is groter en heeft daardoor ook vaak meer te melden, maar toch mag dat geen slap excuus zijn, om de social mediaboel maar te laten versloffen. Gooi alsjeblieft die accounts dicht en communiceer (!) vervolgens welk kanaal je wel in leven houdt. En lukt dat niet, omdat je de inlog niet meer hebt, laat dan in ieder geval weten dat het account niet meer actief is en verwijs bijvoorbeeld naar de website of een ander social mediamiddel.
Wat een bestuurder of bedreven lid ook kan doen, is met mij contact opnemen. Met Mediabureau MEER dus. Alleen nu nog even niet. Niet dat ik niet wil, maar het moet wel kunnen. Ik heb namelijk een plannetje, wat ik ook neergelegd heb bij Sportservice Zwolle. Ik zou graag willen fungeren als een soort van vliegende communicatiekeep voor clubs.
Dat kan op adviesbasis zijn als het gaat om bijvoorbeeld het beheer van social mediakanalen. Procesafspraken over wie doet wat en ook wat is qua content geschikt voor het ene social mediakanaal en wat juist voor de ander. Dat hoeft niet meer te zijn dan een dubbel A4-tje. Simpel, behapbaar en uitvoerbaar. Die expertise om te analyseren ontbreekt vaak en kan in dit geval beter door een buitenstaander gedaan worden. Met die analyse komen de aanbevelingen en aanwijzingen vanzelf, gevolgd door de afspraken.
Maar mijn plannetje is meer.
Stel een vereniging jubileert. Ik zie dan vaak dat clubs het erg moeilijk vinden om met een goed feestverhaal in de media te komen. Of bijvoorbeeld een opvallende uitnodiging te schrijven als het gaat om een jubileum of de website actueel te onderhouden bij een zoveel jarig bestaan. Dus zeg maar de juiste communicatie bij een bepaalde gebeurtenis.
Dat hoeft overigens niet altijd polonaiseachtige proporties te hebben, maar kan ook bij een vroegtijdig vertrek van een trainer of zoals laatst bij een derbyincident. Chemie of synergie? Het is om het even en ach, wat zegt zo'n verklaring nou eigenlijk?
Te vaak blijft het hangen in matige communicatie, door het gebrek aan mensen die daar verstand van hebben. En die heb je in je vereniging of niet. En zo niet, dan moet je ze kort en krachtig inhuren. Sportservice Zwolle zou een prachtige partij zijn die daar in meedenkt, helpt en uiteindelijk ook in faciliteert. Door in dit geval een constructie met mij te bedenken, zodat ik ook nog wat terugkrijg voor mijn te verrichten communicatieve werkzaamheden.
Het verhaal is door al gebezigd met belanghebbenden en belangstellenden, maar staat nu als het ware nog aan de zijlijn. Even geduld dus nog, maar wie kopt de voorzet in, gooit het balletje op en slaat mijn idee over het net, thuisplaat en in de goal?