Bezem

Blog 129 – 19 juli 2019

Een goede communicatieprofessional is een bekwaam schrijver

Uit recent onderzoek van Hogeschool Leiden & Hanzehogeschool Groningen blijkt dat er in Nederland 110.000 professionals zijn in communicatie. Daarvan werken er 20.000 als extern adviseur, waarvan 15.000 als ZZP’er. Het overgrote deel van deze externen verricht op consumenten en marketing gerichte activiteiten. Ongeveer 90.000 communicatieprofessionals zijn in dienst van een organisatie communicatieprofessionals zijn er naar schatting 10.000 vooral met marketingcommunicatie bezig. Zo luidde een gedeelte van het persbericht van beide hogescholen.

Wow. We hebben dus ongeveer 110.000 communicatieadviseurs, communicatiemedewerkers, social mediaspecialisten, voorlichters, PR-medewerkers, woordvoerders, vormgevers, beleidsmedewerkers, managers, marketinggoeroes en wat al niet meer. Hoor je er als journalist of (web)redacteur ook bij? Of is er nog steeds een stringente scheiding tussen de journalistiek en de communicatie?

De vraag stellen is ‘m beantwoorden. Alleen, was het maar zo makkelijk. Ik betrek het maar even op mezelf. Zelf zie ik redactionele vaardigheden als een essentieel onderdeel van het brede communicatievak. Schrijf je een online tekst, of juist voor een magazine? Post je een social mediabericht of moet je een officieel stuk fabriceren? In alle gevallen moet het niet alleen goed zijn, er wordt van jou als communicatiespecialist ook een flink portie creatief schrijven verwacht.

Communicatie en redactie hebben heel veel met elkaar gemeen. Daarom worden journalisten ook meegeteld. Dat staat ook te lezen in het persbericht: Ook journalisten tellen in het onderzoek van de twee hogescholen mee als communicatieprofessional, of zoals de NVJ zegt: ‘mediaprofessional’. Sommige onderzoeken stellen aantallen van communicatiemedewerkers en journalisten tegenover elkaar, omdat de belangen vaak tegenstrijdig zijn. Kijkend naar het ZBMO-model zijn de overeenkomsten tussen communicatiemedewerkers en journalisten – ook volgens de NVJ - vakmatig groot. Daarom zijn journalisten onderdeel van het totaal van de 110.000 communicatieprofessionals die in Nederland werkzaam zijn.

Ik zie het zo: een goede communicatieprofessional is een bekwaam schrijver. Een bekwaam schrijver hoeft niet per se een goede communicatieprofessional te zijn. Het nadeel van het communicatieberoep is dat veelal gedacht wordt dat iedereen het wel in de vingers heeft. We communiceren allemaal, dus kunnen we het. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? En gaat het toch mis? Dat maakt toch niet zoveel uit.

Ik moest eraan denken toen onlangs bij Heracles Almelo het stadion een andere naam kreeg. Voorheen het Polman stadion, nu was alleen bekend dat het de naam van hoofdsponsor Asito zou krijgen. Asito Arena? Nee dat linkte te veel aan Ajax. Het Asito stadion? Mwah, dat was wel heel erg voor de hand liggend. Heracles Almelo Asito stadion? Nee, te lang en de afkorting en associatie AA, lag op de loer. Het werd uiteindelijk Erve Asito.

En dat viel niet bij iedereen even goed. Supporters boos, al is het verweer ‘against modern football’ en in dit geval ‘we zijn geen commerciële hoerenzonen’ zo ontzettend naïef, veel te algemeen en echt uit de Middeleeuwen. Want als hun cluppie dankzij veel geld een superspits binnenhaalt die er tig inschopt, dan denkt geen fan meer commercieel.

Ik vond het citaat: “Wij als godenzonen worden nooit commerciële hoerenzonen”, ook heel apart. Want Godenzonen linkt iedereen meteen aan Ajax. En het ‘stERVEn ASITO’, was alleen een geinige woordgrap, maar meer ook niet.

Maar was de boeren boosheid van de supporters te wijten aan verkeerde communicatie? Boosheid die zich manifesteerde door een boycot van de spelerspresentatie door de diverse supportersgroepen op de open dag van 7 juli. Tja, heeft dat geholpen? Heeft Asito de bezem door de nieuwe naam gehaald, topoverleg gehad met de supporters en hun nieuwe voorstel omarmd? Nee natuurlijk niet. De club gaf aan in gesprek te willen blijven met de supporters en Asito. Een zoethoudertje. Dat is blijkbaar in het voortraject niet gebeurd, terwijl dat heel veel gedoe had kunnen schelen. Supporters willen serieus genomen en gehoord worden. Bij Heracles is wat naïef gedacht van ‘we krijgen vast vervelende reacties, laten we het eerst maar stil houden’. Daar waren alle jongens en meisjes van communicatie en marketing, inclusief het bestuur, het over eens. Ik vind het om even bij het ‘erve’ te blijven, meer van als het kalf verdronken is, dempt men de put.

De echte communicatieblooper maakte Heracles door het in de arm nemen van sportmarketingbureau Triple Double. Gevestigd in Eindhoven, één van de grootste bureaus in het land en daardoor ongetwijfeld enorm duur. Allereerst, waarom geen regionaal bureau? Die kennen de streek, de regio en de club veel beter dan een onderneming uit het zuiden van het land. En ten tweede, de uitleg van het bureau over Erve Asito, sloeg de hele plank totaal mis. Duidelijk gevalletje van de wijzen komen in dit geval niet uit het oosten, maar al helemaal niet uit het zuiden.

“De uitspraken van het bureau landden niet goed bij het bestuur van de club, dat niets wil weten van de connecties die zijn gelegd met het Anfield Road-gevoel en boeren op een Twents erf”, liet Heracles Almelo in een daaropvolgende reactie optekenen in de krant, zonder overigens het bureau met naam en toenaam te noemen. Daar ging het echt mis. Overleggen die twee niet met elkaar over de opdracht? Stemmen bureau en club niet af wie wat zegt? Communiceren ze überhaupt wel met elkaar? Waarschijnlijk loopt het allemaal met een boerensisser af. Helemaal als je nagaat wat er nu mis is met Erve Asito. Laat de supporters maar blij zijn dat het dit niet geworden is… www.ervekots.nl


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf vijf in cijfers: