Bliksem

Blog 320 – 18 mei 2021

Waarom ik bij blogtitels altijd voor één woord kies?

Mijn oog viel afgelopen week op een artikel van Vincent Alblas, hij is net als ik nogal van de taal, het bloggen en het schrijven. Ik mag hem graag lezen. Ondertussen blog ik voort, allereerst omdat ik het nog steeds heel erg leuk vind om te doen. Ten tweede omdat ik graag mijn persoonlijke ervaringen koppel aan kennis die ik opgedaan heb en als derde omdat ik nu ook betaalde blogopdrachten heb. Ik pretendeer niets, mijn tips en trucs zijn niet wetenschappelijk onderbouwd en ik zou zo zeggen van zie de inhoud vooral als mooi (en gratis!) meegenomen.

Alblas schreef over titels. Zijn artikel had de titel: ‘Pakkende titel? Gebruik deze 200 krachtige woorden.’ Over die woorden zometeen meer.

Zelf gebruik ik altijd één hoofdtitelwoord, met een ondertitel. Dat woord komt dan voor in mijn blog en daar zoek ik een gratis Pixabay foto bij. Het is elke keer één woord. Om te triggeren, om te verbazen of zoals je dan moet zeggen om ‘de lezer je verhaal in te trekken’. Ik heb het liever niet over trekken, verleiden, maar meer over verbeelden. De ondertitel geeft iets meer richting aan het onderwerp. Dat is zoiets als ‘de 5 tips’ of de ‘top 10’, maar de ‘7 grootste blogfouten’ kan natuurlijk ook.

Aan het begin kwam dat allemaal wat gekunsteld over (ik kijk best vaak terug en verbaas mij regelmatig over wat en hoe ik schreef), maar nu heb ik de smaak wel te pakken. En ik ben consequent, ik doe het nog steeds en blijf het ook doen. Eén titelwoord.

Middelvinger, Pijl, Tijger, Jarig, Trekker, Harnas, Dansen, Deur, Brievenbus, Sportbekers, Schuim, Trollen, Wanten, Haai, Bril, Hond, Fiets, Drinkbeker, Lantaarnpaal, Woestijn, Saus, Haak, Tanden, Poep, Banaan, Luiken, Koek, Vergiet, Touw, Fles, Orkaan, Trom, Stof, Schedel, Vuist, Aapjes, Slagroom, Lat, Windmolen, Water, Gevel, Appel, High-five, Vuurwerk, Steen, Vrouwen, Handschoen, Mobieltje, Politieauto, Vliegen, Paashaas, Sportschool, Deurmat, Stier, Hakken, Voeten, Brug, Behangen, Zwanen, Vliegtuig, Soep, Rugzak, Wachtsoldaat, Tennis, Piloot, Kickbokser, Dweilorkest, Kuif, Tuinslang, Station, Wind, Bom, Punt, Vissen, Eend, Chocolade, Magneet, Container, Wasknijper, Haar, Glijbaan, Onkruid, Broek, Brood, Gordijnen, Leeuw, Bed, Scherp, IJshockey, Bloed, Wieg, Komkommer, Knuffelbeer, Reddingsboei, Tent, Laken, Kastelen, Kip, Vangrail, Mandarijnen, Maaiveld, Wisselen, Kikker, Strand, Fluit, Mand, Kast, Beeld, Beschuit, Anker, Druppeltjes, Doel, Weegschaal, Worst, Snor, Potlood, Verjaardag, Hei, Rits, Zwembad, Parachute, Slak, Zwembroek, Vlieger, Schietbaan, Muis, Mieren, Toilet, Vergrootglas, Wol, Vijver, Printer, Hartje, Nagels, Prikken, Speerwerpen, Kassa, Rokje, Ladder, Doolhof, Reddingsboot, Babysokjes, Struisvogel, Tong, Boer, Uitsmijter, Kliko, Draak, Oogkleppen, Zeepkist, Melk, Schatkist, Oerwoud , Maag, Lolly, Schijt, Journalisten, Pet, Schaats, Trui, Eekhoorn, Spiegel, Tapijt, Bijenvolk, Lampion, Politievoertuig, Accountant, Batterij, Drone, Pannenkoek, Ezel, Asfalt, Kont, Messen, Draaikonten, Markten, Surfen, Kano, Stekker, Boeien, Beachvolleybal, Stoel, Ei, Pistool, Oorbel, Wijn, Taxi, Papegaai, Pak, Hangmat, Bezem, Thee, Caravan, Rups, Oranje, Veertien, Stroop, Duizendpoot, Gevangenis, Schaken, Luisteren , Asbak, Mond, Gras, Zuiderzon, Bochten, Quad, Vaas, Hert, Handdruk, Logo, Meel, Zuur, Brief, Gordel, Aanvoerdersband, Ogen, Eenheidsworst, Lach, Honderd, Verkeersveiligheid, Boeven, Filetamericain, Proost, Sleutel, Bedrijfsdeuren (2), Bedrijfsdeuren (1), Sneeuwbal, Typemachine, Spiraal, Fluitje, Vogeltje, Luier, Sok, Bloem, Zand, Centjes, Varkens, Geboorte, Jack, Bel, Mandarijn, Olav, Lijm, Overgangsvakantie, Leest, Reddingsboten, Blogbouwstenen, Vlees, Kerstkaartklus, Wissel, Welterusten, Sprookje, Erik, Lemming, Regen, Zwanger, Commentaar, Teletubbie, Bibliotheek, Winnen, Gek, Bonnetje, Uier, MEER, Opstapelen, Barbecue, Hemd, Vuurkorf, Luizenmoeder, Klazien, Baard, MS, Koffie, Brompot, Gitaar, Glaasje, Naaiatelier, Media-officer, Kurk, Kerk, Extremis, Media-alarmering (3), Media-advisering (2), Media-attendering (1), Pindakaas, Tomas, Shaggie, Strategist, Geblokkeerd, Dik, WC, Hooivork, Glimlach, Feyenoord, Knallen, Boom, Informatievuurpijl, Ridder, Racket, Bloggen, Tafel, Haren, Ballonnen, Dag, Infantiel , Vogelkijkhut, Dubbel, Hoera, Schijtlijster, Viltje, Vlag, Wietplant, Vinger, Vorkje, Geblokt, Rectificatie, Mandjes en GrofGeschut.

Zijn dat de 200 emotiegedreven woorden van Alblas? Nee, het zijn alle 319 titels van mijn blogs. Je ziet één woord en iedereen heeft daar een beeld bij. Dat kan algemeen zijn, maar ook heel persoonlijk. Iedere blogtitel heeft dat wel. Verder gaat het mij om herkenning.

Herkenning, omdat lezers inmiddels weten dat ik iedere dinsdag en vrijdag blog, dat ik mijn blogs opbouw met een actueel onderwerp of iets waarover ik recent gelezen heb. Vervolgens voeg ik daar wat persoonlijke ervaring aan toe en eindig ik met het delen van kennis. Zo zien mijn blogs er allemaal zo’n beetje uit.

Ik geef subiet toe, niet allemaal. De open brief aan mijn ex, van exact een week geleden was behoorlijk anders, aan alle kanten persoonlijk en dat heb ik geweten. Mijn beste gelezen blog ooit, op het vervolgbericht en de column van Renate Wennemars is meer dan 1200 geklikt en ik kreeg tientallen berichten via LinkedIn, Facebook, Twitter en Whatsapp.

Het meest ‘blij’ was ik met het zinnetje van de vrouw van Erben. Zij schreef: “Naar aanleiding daarvan heeft hij een blog geschreven en hij wil me bedanken voor de inspiratie. Verder niks.” Inderdaad en ik kan alleen maar zeggen, nogmaals dank Renate.

Terug naar de blogtitels. Ik heb nog een paar overdenkingen. Mijn top 3:

1. Wist je dat de titel en het omslag van je boek 50% van de aankoop bepalen? Nu is een blog nog geen boek, maar toch goed om even over na te denken.

2. Hoe concreter hoe beter, dat is in mijn ogen de definitie van een pakkende titel. Daarmee bedoel ik dus niet een verkapte inhoudsopgave of allesomvattende samenvatting. Wel denk ik aan:

-Gebruik lijstjes met getallen. Doe een aantrekkelijke belofte. Zet woorden als gemakkelijk, snel of eenvoudig in. Titels die met hoe, wat en waarom beginnen, doen het altijd goed. Maak een vraag liever stellend dan vragend en prikkel met een gewaagde uitspraak.

3. Om betere blogtitels te schrijven, moet je bewust zijn van de blogtitels die jij zelf goed vindt. Ik deel die mening met Alblas. Bekijk die blogs (en lees ze al dan niet) als je je verdiept in het bloggen.

-Op welke titels klik ik? Hoe hebben deze titels mij geprikkeld zodat ik erop wilde klikken? En zit daar een patroon in?

Oh ja, als je dan toch klikt en nieuwsgierig bent naar de 200 woorden die Alblas bedoelde? Klik dan als de bliksem hier.

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf vijf in cijfers: