Dansen

Blog 312 – 20 april 2021

Netwerken, werkt het voor jou?

Je richt je op, je gaat staan en zet je eerste stapjes in de wonderlijke wereld van ondernemer. Er komt veel op je af, je doet plenty indrukken op en krijgt van allerlei kanten advies, hulp en raad. De doorsnee tips van ‘blijf bij jezelf’, ‘je bent zelfstandig ondernemer met de nadruk op zelfstandig’ en ‘netwerken is net werken, daar moet je wel wat voor doen.’

Wie is er niet mee (op)gevoed op het moment dat je koos voor het ondernemerschap?

Op dat netwerken, wil ik wat dieper ingaan. Deze blog behandelt niet de kunst van uitmuntend netwerken. De reden is heel simpel. Bestaat zoiets? Of vult eenieder het in, zoals hij of zij denkt het te moeten invullen? Daarnaast zijn er duizenden netwerkjongens en -meisjes die dat veel beter kunnen dan ik en daar ontelbare boekwerken, websites en blogs over hebben geschreven.

Wat ik belangrijk vind – en het is een communicatiewijsheid – is what’s in it for me? Wat heb ik eraan, wat brengt het mij en wat levert het mij letterlijk op? Ik ben tenslotte ondernemer. In mijn beginperiode ging ik met Mediabureau MEER op zoek naar netwerkclubs. Dat is niet zo moeilijk, want het zijn er veel. Heel veel. Zo ook in Zwolle.

Uiteraard door corona, maar ook een beetje netwerkmoe, was het lang geleden dat ik mij had ingelaten met een dergelijk initiatief. Tot vorige week donderdagmiddag. Initiatiefnemer fotograaf Paul van der Wal, die ik ken van een…netwerkclub, had iets bedacht. Het netwerkconcept Lopende Zaken. Dat begon met een pilotwandeling bij de Wythemerplas. Maximaal zes personen. Zonder thema, of rode draad, ook niet verplicht wisselen als drie echtparen die op dansen zitten en we deden ook niet aan Google Maps, stappentellers of loopapps.

Het was mooi weer, gezellig en iedereen was enthousiast. Paul voorop. “Naast ontspannen wandelen en meteen netwerken, maak ik ook foto's van iedere deelnemer apart. Zo krijg je drie vliegen in één klap! Drie? Jazeker!”

1. Je hebt je wandelquota weer op peil.

2. Je ontmoet leuke en enthousiaste ondernemers.

3. Je hebt een mooi portret dat je weer op je socials kunt plaatsen.

Deze opsomming en meer informatie zijn te lezen op zijn website.

Wat ik ervan vond? Eerst even terug naar mijn eerdere ervaringen met netwerkbijeenkomsten.

De eerste die ik ooit bezocht was BNI Zwolle, op een dinsdagochtend om 6.45 uur (!) in Hotel Mercure. BNI is een beetje Amerikaans. Je geeft elkaar aanbevelingen, je gunt elkaar wat en samen stuw je de wekelijkse omzet naar ongekende hoogtes. Een lidmaatschap is bepaald niet goedkoop, in zijn geheel niet vrijblijvend en er is sprake van branchebescherming. Best wel wat voorwaarden dus, maar toch.

Ook was ik meerdere malen te gast bij Business Open Zwolle. Eenmaal in de twee weken op de vrijdagochtend, een uurtje later en op de Golfclub te Zwolle. Iets losser, vrijer en wat anders. Net zoals BNI houd je een pitch en er wordt gewerkt met zoekvragen. Ook hier is een lidmaatschap voor een ZZP’er best aan de prijs. Verder geldt tevens geen vrijblijvendheid en wel branchebescherming.

In beide gevallen wordt gepredikt dat je geduld moet hebben, je vertrouwen moet zien te realiseren en de ander wat moet gunnen, zonder subiet je hand op te houden.

Ik ben mij eens wat meer gaan verdiepen in netwerken en kwam dit artikel tegen uit 2008 (!). Punt drie sprong er voor mij uit: Aan netwerken zit geen enkele verplichting vast. Niemand moet iets, in de contacten die je legt. Als je te resultaatgericht te werk gaat, verbrand je de contacten.

Ik las dit op monsterboard.nl: ‘Veel mensen denken bij netwerken nog steeds aan borrels, het uitdelen van kaartjes, smalltalk en elevator pitches. Maar het belangrijkste bij succesvol netwerken is nog altijd het leren kennen van mensen en het voeren van gesprekken die jou of je gesprekspersoon verder kunnen helpen in jouw of hun carrière. En dit kan ook allemaal online!’

Dat laatste heeft natuurlijk alles te maken met corona. Op de Belgische site Brightplus.be kwam ik dit tegen: ‘Geen mens op de wereld die niet op een of andere manier getroffen werd door de coronacrisis. En hoewel netwerken nooit een kwestie van eenrichtingsverkeer zou mogen zijn, is het in deze uitdagende periode des te belangrijker om van netwerkcontacten ook warme contacten te maken.’
‘Denk niet in termen als ‘what’s in it for me?’, maar bedenk liever hoe jij nieuwe en bestaande contacten van dienst kan zijn en biedt je aan als helpende hand. Niet alleen op professioneel gebied, maar ook op persoonlijk vlak. Laat zien dat je oprecht begaan bent met je contacten, daar zijn mensen in tijden van crisis extra gevoelig voor.’

Vorige week donderdag was het prachtig weer, ik kwam op plekken buiten Zwolle waar ik nog nooit eerder was geweest en praatte met deze, gene en met bijna iedereen. Mijn telefoon bleef nagenoeg de hele wandeltocht in mijn jaszak. Het was ook gewoon even weg van de mail, van de opdrachten en van huis. Ik vond het geslaagd, omdat er niets hoefde, de plicht niet riep of meeliep en het allemaal georganiseerd ongeorganiseerd verliep. We begonnen met een praatje, een koffie en koek en gingen daarna op pad.

Is de tijd van het klassieke netwerken nu voorbij? Het netwerken met verplichtingen en van opdrachten binnenhalen tot duurzame relaties opbouwen en omzet generen? Kan ik niet bestaan zonder de BNI’s en de Business Opens? Ken ik te weinig mensen en moet ik mijn Mediabureau MEER lot in handen leggen van netwerkclubs?

Nee. Bepaald niet. Ik wil nergens aan vastzitten, verplicht leveren en steeds maar moeten. Ik vind dat ik een goed netwerk heb en kan dat met andere methoden uitbreiden, verstevigen en behouden. Door mijn eigen contacten, mijn manier van communiceren en het wel degelijk iets (terug)geven. Daar doe ik mijn voordeel mee. Ik heb daar echt geen netwerkclubjes voor nodig, al loop ik zeker niet weg voor nieuwe initiatieven zoals Lopende Zaken. Wie volgt?

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0



Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf vijftien in cijfers: