Blog 329 – 22 juni 2021
Een communicatiedilemma waar ik maar niet uitkom
Een beetje een nieuwskop… Die kietelt, triggert en doet je fronsen, lachen en verbaasd kijken. Zeg maar wat Denzel Dumfries in zijn eentje kan. Recent las ik: ‘Helft beroepsgroep communicatie zoekt andere baan als ‘kantoor’ weer verplicht wordt.’ Ik was er stil van, vertwijfeld en kom er straks op terug.
Want als we het over nieuwskoppen hebben, dan hebben we het natuurlijk over RTV Oost. Een dubbele greep uit de nieuwsberichten van de afgelopen week: ‘Man uit Kamperveen heeft geluk: vliegende caravan raakt hem net niet.’ Of deze: ‘Inzamelingsactie gestart voor mishandelde zanger Tukkertje Lorenzo.’ Het is de combi van absurd nieuws en de wijze van opschrijven. Ik vond er in het olijke RTV Oost archief nog eentje.
Uit 2013 (!): ‘’Tweede eekhoorn uit boom gewaaid in Holten, met allebei gaat het goed.’ Een andere eekhoorn ging hem of haar, blijkbaar voor. Het nieuws verhaalt niet of het om Knabbel of Babbel ging. Nieuws? Jazeker, want een paar dagen later berichtte RTV Oost dit: ‘Hét nieuws van afgelopen week was natuurlijk de zware herfststorm die maandag over Nederland trok. De storm veroorzaakte veel schade, ook in Overijssel. Maar op welk nieuws kwamen de meeste reacties? Het nieuws dat er tijdens de storm twee eekhoorns uit de boom waren gewaaid.’ Lees hier het hele artikel.
De knapste nieuwskoppenmaker zit bij RTV Oost. Geef die man, vrouw of wie en wat het ook mag zijn, een contract voor altijd. Hele verhalen – en wat voor een verhalen – worden er in die kop gepropt en geperst. Je wordt subiet het artikel ingetrokken en je denkt alleen maar aan meer, meer en nog eens meer.
Een paar klassiekers ter inspiratie. ‘Tractor rijdt bloemen plat van wake voor omgekomen varkens in Agelo.’ ‘Twents Zwerkbalteam mist magie op EK in Polen.’ ‘Klootschietster Silke Tulk uit Albergen gestrand in Ierland door orkaan Ophelia.’ Heb ik iets te veel gezegd?
Maar ook. ‘Carnavalsvereniging uit Geesteren verdeelt prijzengeld afgelaste optocht onder deelnemers.’ Wat ik zei, de nieuwskop verhaalt al heel veel over de inhoud van het artikel, maar wie legt mij uit wat hier de nieuwswaarde van is. Alsof je meedoet aan een superloterij, die niet doorgaat en je je geld terugkrijgt. Dat is toch twee keer niet? Niet meer dan normaal en niet nieuwswaardig?
Of deze dan: ‘Kraamverzorgster Staphorst geeft fles aan baby van ouders die ze eerder luier omdeed.’ Eerst even twee keer lezen, om het goed te begrijpen, maar een kraamvrouw die lang in dienst is, is dat nog nieuws? En wat te denken van dat duikers brandweer helpen bij het redden van een vogel. Moet zoiets in het nieuwsoverzicht? Volgens mij balen die brandweerlieden als een stier als ze weer zo in het nieuws komen in plaats van bij het heldhaftig bestrijden van een megafik.
Nu heb ik krantenpagina’s vol gezien (niet gelezen overigens) dat een kat na 69 dagen zijn huisje weer had gevonden en dat de eigenares al een vermoeden had, toen zij het bekende befje rondom de bek herkende en het typische gekreun hoorde, maar begrijpen doe ik het niet. Of dit bericht, zo recent als wat. De Stentor liet ons allemaal een poepie ruiken met dit breaking news: ‘Duif stikt bijna achter zonnepaneel in Nijverdal.’ Echt, waar gaat dit over en dan zijn er ook nog mensen die serieus reageren op en onder het artikel: “Duiven……ze zijn soms zo dommig, maar dat is geen reden om ze niet te redden. Hulde!” Het staat er echt.
Tja dan ben je uitgeluld. Dan maar even terug naar het nieuws waarmee ik begon. We naderen het eind van de coronamaatregelen. Hoewel 1,5 meter nog een tijdje de norm is en we nu nog minder dan de helft van de werktijd op kantoor mogen zijn. In communicatieland is regeren misschien nog wel meer vooruitzien, dus had er al een heus onderzoek plaatsgevonden en wat blijkt?
In een gezamenlijke enquête van Logeion en Adformatie, uitgevoerd door DVJ Insights onder zo’n 200 communicatieprofessionals werd ingegaan op de gevolgen en toekomst van het thuiswerken. Ik citeer Adformatie even:
Allereerst bleek dat het op afstand werken niet voor iedere organisatie reden om meer aandacht aan de betrokkenheid van medewerkers te besteden. Een derde van de communicatieprofessionals geeft aan dat employee-engagement geen extra aandacht heeft gekregen tijdens corona. Bij de grote meerderheid (64 procent) was dit wel het geval.
Ik moest deze alinea zelfs drie keer lezen om er iets van te snappen. Communicatie is begrijpelijk informeren toch, maar wat is employee engagement? Ik ging het internet op. Het heeft te maken met dat bedrijven op zoek zijn naar een manier om meer rendement uit hun medewerkers te halen. De mate waarin een medewerker betrokken is bij de organisatie waarvoor hij of zij werkt, bepaalt namelijk de productiviteit en prestaties van de werknemer. Dus meer waar voor hetzelfde geld. (Met dank aan deze website).
En dan kunnen we de mate van engagement van medewerkers ook nog onderverdelen in drie categorieën namelijk: engaged, disengaged en actively disengaged. Bakkers klaar? Googelen maar!
Terug naar het onderzoek. Adformatie schrijft ook nog het volgende:
Opvallend is het antwoord de vraag wat communicatieprofessionals gaan doen als ze na corona weer verplicht worden om weer volledig op kantoor te werken. Voor de helft (48 procent) van de respondenten is dit reden om op zoek te gaan naar een andere werkgever. Deze grote groep vindt het van doorslaggevend belang of het kan thuiswerken, of in ieder geval de plaats waarop wordt gewerkt flexibel kan invullen.
Overigens zal iets meer dan de helft van de communicatieprofessionals zich er wel bij neerleggen als de werkgever besluit tot een verplicht werken op kantoor.
Ik vind dit heel bijzonder en heb echt nagedacht over de reden, de hoogte van het percentage en het waarom, maar ik kom er niet uit. Bijna de helft is absurd veel. Heeft het te maken met de hoge werkdruk door corona? Toen ik wegging bij GGD GHOR Nederland, waren we met zeven mensen op communicatie en een totale organisatiegrootte van zo’n 100 collega’s. Nu zijn er twee fulltimers bijgekomen, wordt een tiende communicatiepersoon gezocht en telt de organisatie inmiddels 280 medewerkers.
Maar communicatiemensen lopen toch altijd een beetje voorop? Zijn zo flexibel als een… duif? En dan zou terug naar het normale kantoorleven niet meer kunnen? Terwijl je dan in kader persoonlijke communicatie (non-verbaal!) juist de mensen letterlijk ziet en hoort. En dat is toch juist wat je wilt als communicatieprofessional?
Ik gis maar wat, maar heb echt geen idee. Wie wel?