Kast

Blog 212 - 5 mei 2020

De 5 aandachtspunten die je helpen bij je website

Deze week rondde ik nog een opdracht websiteteksten af. Het ging om een regionale fotograaf, die zijn website nieuw leven wilde inblazen. Zelf had hij niet precies helder hoe en wat en daar heb ik hem meegeholpen. Noem het de meer van Mediabureau MEER, want ik ben nu eenmaal niet iemand die alleen maar teksten schrijft en meer niet. Juist wel. Daarover gaat dit blog.

Dat betekent weten wat de klant wil, advies geven over opbouw van de site, menustructuur, verhouding tekst en beeld en vooral mij verplaatsen in de bezoeker. Die komt op jouw site met een reden. En wat dan? Is de navigatie helder of raakt hij erin verstrikt? Hoe oogt de website? En het allerbelangrijkste is…Vindt hij wat hij zoekt?

Je website is 99 van de 100 keer je allereerste contactmoment met je klant. De entree naar mogelijk een eenmalige overeenkomst, een megadeal, al dan niet langdurig. Een willekeurig voorbeeld. Ik ging laatst aan de slag voor een hoveniersbedrijf, echt geen kleine jongen. Het meest actuele nieuwsbericht was de aankondiging van de grote, spectaculaire, niet te missen kerstmarkt op 7 december 2019. (Dat jaartal zet ik er maar even bij, als het dit jaar betrof, dan vind ik het een prijzenswaardige PR-stunt).

Hoe denkt dat bedrijf nu dat dat bij mij overkomt (als ze dat al denken). Als de informatie zo slecht weergegeven en onderhouden is, dan zegt dat veel over je. Ben je als bedrijf dan nog wel bij de tijd? Hoe zit het dan met de rest zoals op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen? Ook zo nalatend? Toch maar even een sitedeurtje verder kijken.

Net zoals met heel veel communicatiemiddelen is het met websites niet veel anders. Dat doen we wel even. En dat doen we het liefst zelf. Ben je een geweldige online tekstschrijver, heb je veel verstand van hoe je je website als strategisch communicatiemiddel inzet en heb je alle tijd om nieuwe teksten te schrijven en te herschrijven, dan adviseer ik je om het zelf te doen. Dan komt het vast helemaal goed.
Maar vaak denk ik van laat het nu iemand doen met verstand van zaken. Zo redeneer ik ook. Sommige dingen moet je niet zelf willen doen. Om even bij het hoveniersbedrijf te blijven. Afgelopen weekend heeft mijn buurman – hovenier van beroep – mijn heg en struiken gesnoeid. Goed, vakkundig en tussen de buien door in een middag klaar. Ik had het absoluut niet beter gekund.
Ooit heb ik in mijn eentje een Ikea kast in elkaar proberen te zetten, wat je eigenlijk met meerdere mensen had moeten doen. Inderdaad verleden tijd, want ik was er op een gegeven moment zo klaar mee, dat ik de kast en wat daar nog van over was vakkundig aan de weg heb gezet. Dat lukte mij nog wel.

Recent kwam ik ook twee voorbeelden tegen van een selfmade websites. Toevallig (of niet?) twee ondernemers die ook wat met communicatie en media hebben: een andere fotograaf en een marketingprofessional. Wat mij meteen opviel is dat het alleen maar aanbodgericht was.
Aan de ene kant logisch, maar aan de andere kant komt het over als ‘het is zoals het hier staat en dat is het.’ Sommige tekstkeuzes dragen daar ook aan bij. Ik zie nog steeds websiteteksten met veel vet, tal van uitroeptekens en soms zelfs met dwingende zinnen.

Ook wordt er vaak alleen maar geredeneerd vanuit de ondernemer. ‘Ja maar dat is toch logisch?’ ‘Hoezo begrijpt de klant dat dan niet?’ 
Je wilt de expert zijn in je vak, je kennis en kunde overbrengen, maar ik ben geneigd om eerder in zee te gaan met een ondernemer die de klant ook ruimte geeft voor eigen ideeën en inbreng, zonder alleswetend over te komen.  

Naast dat heel veel websites al tijden lang stof staan te happen en totaal niet meer actueel zijn, valt mij ook vaak op dat ze basic informatie missen. Hoeveel websites zijn er niet, waarbij het moeilijk is om in contact te komen? Geen naam, geen nummer, geen mailadres. Veelal tref je een steriel contactformulier aan, zonder e-mailadres. Daar houden klanten niet van.

Arjan Jonker, SEO-tekstschrijver schreef er een blogje over, waarom je nooit (alleen) voor een contactformulier moet kiezen. Ik ben meer van de en + en. Jonker bepaald niet, maar hij heeft het gelijk wel grotendeels aan zijn zijde.

Een derde hiaat op veel websites is de look and feel. Oftewel hoe oogt de website? Eigenlijk heeft je website iedere drie tot vier jaar een complete nieuwe look nodig. Dat is voor sommigen mogelijk wat te ambitieus, maar probeer regelmatig je content te verfrissen en te verfraaien. Belangrijk daarbij is dat je website bij je moet passen. Strak en recht-toe-recht-aan? Degelijk en informatief? Of uitvoerig en persoonlijk?

Zorg dat je website overeenkomt met hoe je als ondernemer bent of welk product of dienst je aanbiedt. En ja, het is niet mijn meest originele quote, maar kloppend is het wel: je website is je visitekaartje van je bedrijf.  

Een andere valkuil is de content van de website. In het tijdperk waarin de aardverschuiving van offline naar online plaatsvond, werden websites gezien als online bibliotheken. Werkelijk alles wat het bedrijf gedaan had, mee bezig was en ging doen, moest op de site. Dikke jaarverslagen, nog dikkere beleidsplannen, beleidsstukken, jaarprogramma’s en wat al niet meer. Het kon niet op. Alles moest onder het mom transparantie te vinden en te lezen zijn. Alleen dat laatste gebeurde niet.

Bezoekers gingen geen pillen lezen van het scherm. Wat ze wel deden was verdwalen in het woud van webpagina’s en afhaken als het ging om niet bijgehouden content, dode linkjes en oude berichtgeving.
Wat moet je dan doen? Ga eens op de stoel van je klant zitten en leg de vijf w-tjes er eens naast: wie, wat, waar, wanneer en waarom/hoe. Een goed vertrekpunt voor de start van je website.

Nog even op een rijtje, de Mediabureau MEER top 5 aandachtspunten als het gaat om een website.

1. Wat wil ik met mijn website? Is het puur een informatiekanaal, wil ik er omzet uithalen of heb ik een ander doel? Heb ik dagelijks iets te melden of moet alleen de basis op orde zijn? Afhankelijk daarvan, richt je je website in.

2. Content = king. Besteed ik de inhoud uit, of schrijf en herschrijf ik het allemaal zelf? En wat schrijf ik precies? Is het vooral statische informatie of heb ik dagelijks nieuws te melden? Of lever ik input aan een externe tekstschrijver en laat ik het werk over aan zijn of haar expertise?

3. Hoe moet mijn website eruitzien? Wat past er bij mijn bedrijf? Moet ik ook met video’s werken? Wat doe ik met beeldmateriaal? En wat wil ik uitstralen? Gemiddeld kijkt een bezoeker maar een paar seconden op je site. Daarna volgt het besluit: blijven of afhaken.

4. Pretest een eerste ontwerp op je collega’s, je buren en je partner. Komt wat je ziet en leest overeen met welk beeld je hebt van het bedrijf? Snap je de menustructuur? Als je op een paar pagina’s klikt, heb je dan nog enig idee waar je je bevindt op de site?

5. Budget. Wat heb je over voor je website? Het kan gek en dus duur genoeg, maar dat hoeft echt niet. Wat van belang is: wat doe je zelf en wat niet? Ook nu weer, je website is je visitekaartje. Oftewel de eerste indruk. Doe het goed of laat het goed doen.

Meer weten over websites (niet over IKEA kasten)? Neem gerust en geheel vrijblijvend contact met mij op via mijn website of via erik@mediabureaumeer.nl.


 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0



Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf zeven in cijfers: