Laken

Blog 223 – 12 juni 2020

Sportclub Communicatie treedt dit najaar aan

Wie weet het nog? Ik ben al een tijdje bezig met het ontwikkelen van een basiscommunicatietraining voor sportverenigingen. Ik wil die leden – dat kunnen ook bestuursleden zijn, zelfs communicatiebestuursleden – graag wat meegeven. Een aantal basisvaardigheden en het antwoord op deze handvol vragen.

* Wat komt er allemaal kijken bij het communiceren in je vereniging en daarbuiten?
* Waarom is goede communicatie zo belangrijk voor jouw vereniging?
* Wat gebeurt als je dat niet goed doet? Oftewel wat zijn de gevolgen van slechte communicatie?
* Waar sta je voor als vereniging en hoe kan je je onderscheiden als vereniging?
* Hoe kan je anders leren denken en doen als het gaat om communicatie binnen je vereniging?

Ik probeer in die training zoveel mogelijk antwoord te geven op die vragen. Aan de hand van interactie, voorbeelden en zaken waar je echt wat aan hebt. Het instapniveau is laagdrempelig, omdat ik uit ervaring weet dat maar heel weinig sportverenigingen voltreffers scoren met hun communicatie. Terwijl het helemaal niet zo moeilijk is. Er zijn een paar gouden algemene regels:

- Communiceren is voor 90 procent informeren. Als je iets niet kunt (dat woordje ‘kunt’ is heel belangrijk) weten, ontstaat er vaak miscommunicatie.
- Doe iets goed of doe het niet. Het communicatiegras bij de buren is niet altijd groener.
- Leer en leen van andere verenigingen.
- Procescommunicatie: zeggen hoe iets gaat plaatsvinden, kan altijd.
- Maak gebruik van algemene kennisinstituten voor allerlei communicatiemiddelen.

Afijn, ik ben nu bezig met een partij om het verder handen en voeten te geven en dat ziet er goed uit. Ik hoop echt dat het een kans van slagen heeft. Ik denk het wel, omdat ik ook denk dat er veel behoefte aan is.
Veranderende wetgeving leidt vaak tot trainingen voor de financiële man van de club, of de kantinebaas wordt vanwege strengere eisen weer op cursus gestuurd, maar op het gebied van communicatie is dat gek genoeg helemaal niet het geval. Welk bestuurslid van welke sportvereniging is recent naar een educatieve communicatiebijeenkomst geweest? Vingers?

Op één van mijn cursusonderdelen wil ik nu kort even ingaan. Hoe kan je je onderscheiden als vereniging? Dat begint bij identiteit en imago. Wie ben ik, wat wil ik zijn en uitstralen? Dat is heel kort en algemeen wat identiteit is. Imago is hoe je gezien wordt. Het mooiste is natuurlijk als identiteit (van binnen) en imago (van buiten) hetzelfde zijn. Maar daar gaat het nog weleens mis. “Ons imago is goed. Of slecht.” Maar hoe beoordeel je dat dan? Het kan een emotie zijn. Langs welke meetlat leg je dat? Met andere woorden, hoe bepaal je je imago, terwijl je misschien niet eens een echte eigen identiteit hebt?

Dat vormgeven van die identiteit kun je op verschillende manieren doen. Je kunt als bestuur die klus klaren, maar daarin schuilt een onnoemelijk groot gevaar: leden krijgen al snel het gevoel dat het een speeltje is van het bestuur en herkennen zich waarschijnlijk helemaal niet in wat gefabriceerd is.
Het bestuur kan wat werkgroepen vormen om het daar per doelgroep van de vereniging over te hebben. Dat is een optie, maar kost veel tijd en vereist wel iemand die de hele boel coördineert, begeleidt en mensen achter de broek zit. Anders valt zo’n taak subiet bij iedereen van de lange to-do-list.

Je kan er ook voor kiezen om een aantal kernwaarden te bedenken (daar kom ik in de cursus op terug) en op die manier je identiteit duidelijk te maken. Dat kan ook letterlijk. Denk aan de uitstraling van je sportpark, kantine of laat die kernwaarden op bepaalde clubuitingen terugkomen. Op de muur, op shirts of gadgets.

Een slogan, een tagline of pay-off zijn een beetje het verlengstuk hiervan. Vergeet die eerste twee, al leg ik wel even uit wat ze betekenen. Een slogan hangt vaak samen met een campagne of een actie. De houdbaarheid is in veel gevallen wat korter. Een slogan is er vooral gericht op aandacht. Het prikkelen van de doelgroep is het belangrijkste doel.
Een tagline beschrijft in enkele woorden wat je te bieden hebt. Het vat je bedrijf of organisatie simpel gezegd in één zin samen en gaat over je merk. Het wordt vaak toegepast bij bedrijven waarbij de bedrijfsnaam niet direct duidelijkheid geeft. Je ziet een tagline dan ook vaak terug op de website en het vertelt direct wat een bezoeker aan een onderneming heeft.

Richt je als sportvereniging op de pay-off. Dat geeft richting aan de belofte die je doet. Het vertelt iets over de kern en de identiteit. Een sterke pay-off beantwoordt de vraag: waar staan we voor en wat onderscheidt ons? Een krachtige pay-off is kort, scherp en beklijft. Het speelt in op een emotie of een behoefte.

Mijn zoontjes voetballen bij HTC, ikzelf bij Be Quick’28 Recreanten 3 (onze pay-off is ‘Altijd spraakmakend, zelden uitverkocht’, maar dit geheel terzijde). Ik ging naar Google, tikte de beide verenigingsnamen in en kreeg dit:
SV HTC | De leukste voetbalclub van Zwolle voor iedereen.
Be Quick 28 | De leukste voetbalclub van Zwolle.


Kunnen twee voetbalverenigingen de leukste zijn? Waarom is de één leuker dan de andere? En wat is leuk dan? Oftewel, wat is het onderscheid en hoe meet ik dat? Aan de kernwaarden, de missie, visie, dus de identiteit? Als ik op de website van HTC kijk bij Over HTC, dan vind ik tekst over HTC. Prima hoor, maar het woordje ‘leuk’ lees ik nergens. Bij Be Quick’28 op de site, zelfde laken een pak. Heel summiere info overigens, maar het woordje ‘leuk’ zie ik niet.

Daarover en nog veel meer gaan we het hebben tijdens de cursus Sportclub Communicatie. Binnenkort meer informatie en uiteraard sta ik open voor suggesties, wensen en behoeften. Daar is volop ruimte voor en dan ben ik ervan overtuigd dat het een leerzame, eenvoudige en…leuke (ja, dat woord zocht ik) cursus wordt.
 

 

 

 

 

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0



Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf zeven in cijfers: