Blog 218 – 26 mei 2020
Wat maakt jou werk(elijk)gelukkig?
In deze coronatijd heb je tijd voor vele andere dingen, zoals lezen. Ik ben eindelijk begonnen aan Buiten de Lijnen van Frank Heinen, de bijbel van vergeten voetballers. En ik probeer er een boek naast te lezen. In dit geval een oudje: The King Speech van Mark Logue en Peter Conradi, vanwege de vele recente toespraken zoals die van Rutte, koning Willem en... Arnon Grunberg.
Bovendien heb ik de film gezien en ben ik benieuwd hoe het boek is. Dat is ook een reden toch en meteen voer voor discussie. Want wat is in de regel beter? De film of het boek? Google maar. De meeste auteurs van artikelen wijzen het boek als winnaar aan. Ik weet het niet. De film Nachttrein naar Lissabon heb ik twee keer gezien in één week, maar de roman van Pascal Mercier is bij mij nog steeds niet verplaatst van de ongelezen plank naar die van gelezen.
Een boek voelt nog steeds fijner, prettiger en wat bezittiger. Het is echt van jou, je kunt er naar staren zonder wat te zien. Natuurlijk lees ik ook veel online, luister ik af en toe een podcast en schrijf ik nog iedere week twee blogs. Over een bepaald online artikel gaat dit blog. Ik weet echt niet meer waar ik het las, maar ik maakte er een screenshot van, dus ik heb het nog.
Het ging over geluksonderzoeker en directeur van Happiness Work Nic Marks. In dit korte filmpje van nog minuut komt hij aan het woord. Er zijn overigens tal van TED X filmpjes en ander audiomateriaal over hem te vinden op het internet.
Ook in ons land heeft Marks zo zijn zaadjes van geluk geplant. In januari 2015 werd een nationale enquête gehouden. Daaruit bleek dat vijf factoren bijdragen aan onze geluksbeleving en die ons werkgeluk positief beïnvloeden.
Ik kan mij niet herinneren dat ik de enquête toen onder ogen heb gekregen, want ik had vast andere antwoorden gegeven dan deze containerbegrippen, inkoppers en ik gruwel al helemaal van het woord uitdaging. In het artikeltje dat ik las, komt Marks met vijf – meer recente – geluksfactoren.
Hoewel ik meteen toegeef dat ook deze begrippen abstract zijn, heb ik er wel veel meer mee, omdat het meer van jezelf uitgaat. Ik projecteer ze in mijn geval dan ook op Mediabureau MEER en op de huidige crisistijd.
Blijven leren. Ik heb nog nooit zoveel webinars, interactieve sessies en online lessen gevolgd als de afgelopen tijd. Vaak dacht ik van wat heb ik er aan? Hoor ik echt iets dat ik nog niet wist (soms wel, zoals de ‘5 minuten tekst checklist’ van Kim Swagemakers, door echt je tijd te nemen voor een social mediapost. Ik baal echt onbeschrijfelijk als ik een fout maak op social media. Als ik dat nu kan voorkomen, dan ben ik een gelukkig mens), maar meestal word ik er niet wijzer van en vraag ik mij af van heb ik echt iets geleerd. Wel heb ik mij ingeschreven voor een marketingcursus, met een looptijd van een jaar. Ik heb er 5 minuten over nagedacht en besloten om die in mijn kindvrije drie weken van mijn zomervakantie te gaan volgen.
Aanwezig zijn. Dat is altijd en overal waardevol. Je moet je als ondernemer verkopen, laten zien en gelden. En ja, juist nu. In het verleden kon je buigen op een enorm klantenbestand, maar een aantal staat op omvallen. Je moet dus wat. Van be good and tell it naar be good and let others tell. Zelf vind ik deze wel mooi: I want word of mouth to be our biggest voice.
Laat de klant maar het meeste PR-geluid maken, maar dan moet die wel weet van jou hebben. Daarom blog ik iedere week twee keer al ruim twee jaar. Ik ben dagelijks op LinkedIn, Twitter (vooral die twee) en ook op Facebook, You Tube en Instagram. Ik lees, volg en reageer. De ene keer levert dat daadwerkelijk een klant en klus op, soms zit ik er faliekant naast, maar ik ben er tenminste. Ik vind het erg onderhoudend en ik word heel vaak gelukkig van.
In contact blijven. Dat sluit behoorlijk aan bij aanwezig zijn. Alleen in contact blijven is dus niet alleen zenden, maar ook ontvangen. Wie zijn kop boven het social mediamaaiveld uitsteekt, kan ‘m eraf laten hakken of fier overeind blijven door in contact te blijven. Ik meng mij vaak in discussies, niet om gelijk te krijgen, wel om mijn mening te geven en mijn kennis aan te bieden.
Afgelopen zondag was ik behoorlijk kritisch op Leo Oldenburger, de bekende TV presentator. Hij had een documentaire gemaakt over FC Emmen trainer Dick Lukkien. Ik vond ‘m teleurstellend, te zoetsappig en te veel schoolkrantachtig. Met hem discussieerde ik positief-kritisch op Twitter. Een handig contact, wat ik ooit kan gebruiken en dat maakt mij op de één of andere manier blij.
Geven maakt gelukkiger dan ontvangen. Kent u die uitdrukking? Het zou inderdaad zo uit de mond kunnen komen van Dominee Gremdaat. Ik kan mij er sowieso in vinden. Iets weggeven er de ander een plezier meedoen. Daar word ik gelukkig van. Een gratis tekst bijvoorbeeld, maar ook iets tastbaars als een te klein voetbalshirt voor het vriendje van Tomas, die amper twee turven hoog is of dat Olav een keer iets te enthousiast zijn speelgoedkast op ging ruimen na een zielig kinderfilmpje op televisie (Ik moest hem behoeden voor dat hij te veel weggaf waar hij zelf nog gelukkig van werd).
Het geluk zit ‘m erin dat je het zelf niet meer nodig hebt en je de ander ermee helpt, terwijl je het ook op je rommelzolder kan laten liggen.
Actief zijn. Schrijf daar maar iets over, dacht ik toen ik het las. Het is een soort samenvatting van bovenstaande punten. Ik kreeg laatst de vraag of ik een avond helemaal niks kan doen? Mijn eerlijke antwoord was nee. Ik merk het aan mezelf, als ik in de avond actiever ben, voel ik mij beter, nuttiger en ben ik simpelweg gelukkiger.
We zitten nog in het coronatijdperk, voordat we begin juni langzamerhand weer normaal gedrag gaan vertonen. Je hebt dus nu nog even tijd voor ‘hoe zie jij jouw vijf punten van geluk?’
Weten hoe Mediabureau MEER jou werk(elijk)gelukkig kan maken met tekst, media-organisatie en...meer? Neem dan gerust contact op. Dat kan via www.mediabureaumeer.nl/contact.