Media-advisering (2)

In mijn vorige blog ging ik in op media-attendering. Dit als onderdeel van media-organisatie. U weet het nog wel toch? Een tweede onderdeel is media-advisering. Tja, advisering. Het nadeel van advisering is dat het vrijblijvend is, je het niet kunt afdwingen en dat je het naast je neer kunt leggen. Op de coachingskalender van 24 augustus las ik dit: ‘Askhole’: iemand die altijd je advies vraagt, maar dat nooit opvolgt. In mijn vak ben ik iedere dag op zoek naar de ‘Answerhole’, iemand die mijn advies wel degelijk omzet in daden.

Media-advisering dus. Zie ook mijn site. Wat ik niet wil is een mediatrainer zijn. Niet omdat ik dat niet zou kunnen, maar er zijn er zo veel van. Tik mediatraining op google en je krijgt meer dan 4,5 miljoen hits. Ik noem het liever media-coach, omdat ik mij richt op het coachen van mensen die al de nodige ervaring hebben met media of die je juist niet moet volstouwen met allerlei instructies, maar meer moet begeleiden en op hun gemak moet stellen. Ik geloof in vertrouwen uitspreken en dat ze het kunnen. Die mensen slaan dicht, omdat ze allerlei regeltjes in hun hoofd moeten stampen, waardoor ze hun spontaniteit en eigen ik verliezen.

Tuurlijk, je kunt niemand zomaar voor de camera zetten of een microfoon tussen neus en lippen schuiven, maar er is een verschil tussen een compleet dichtgetimmerd en geregisseerd media-optreden en een lichtvoetige, verrassende en authentieke variant. Iedereen heeft een advies nodig, maar het gaat om het wat en vooral aan wie. De term coach vind ik beter. Zie het als een voetbalwedstrijd. De coach bepaalt de tactiek en de opstelling, zet de puntjes op de i en als er wat verandert, moet de coach met een plan komen. De trainer zorgt er voor dat spelers wedstrijdklaar zijn, want voetballen kunnen ze wel.

Een tweede onderdeel van media-advisering is het organiseren van media-evenementen. Een niet alledaags (gelukkig niet!) voorbeeld is de persconferentie. Een zwaar communicatiemiddel, want je moet echt wat te melden hebben. In de haast en omdat de boodschap urgenter is, gaat er nog weleens logistiek wat mis. Er zitten teveel mensen achter de microfoon, waardoor het doorgeven ervan, nogal eens storend werkt. Of het geluid is niet goed, de woordvoerders zitten heel erg laag en zijn achterin de zaal niet zichtbaar, de ruimte is veel te klein of de kleding is niet gepast. Kortom, randzaken die de boodschap ongewild verhullen.

Uiteraard draait het bij media-evenementen en ook optredens, om geloofwaardigheid en dat woord en beeld met elkaar overheen komen. Een paar voorbeelden hoe het niet moet. Moerdijkers in paniek na de brand bij Chemie-Pack en de burgemeester reageert zo. Uiteraard kennen we het tenenkrommende optreden van Hans van Breukelen van toen nog de KNVB en heel recent FC Utrecht trainer Jean Paul de Jong met zijn warrige tekst na de thuiswedstrijd tegen VVV Venlo.

Natuurlijk in de hectiek, de emotie en door de steeds meer dwingende rol van de media, is het allemaal niet gemakkelijk. Ondanks dikke draaiboeken, gezond boerenverstand en broodnodige ervaring, is er ook iemand nodig die aanwijzingen geeft, bijstuurt en bepaalt wat er wanneer gebeurt: weer die coach dus.

Een derde onderdeel van media-advisering zijn de media-evenementen. Denk daarbij aan openingen, ingebruiknemingen of jubilea. Bij een bedrijf, vereniging of wat voor organisatie dan ook. Het is feest, iedereen is uitgenodigd en alle media is van harte welkom. Leuk, leuk en nog eens leuk. Er hangen overal ballonnen, de kleinkinderen knippen zo het een wapperend lintje door en wie weet komt de burgemeester nog even langs.

Oh, is het al zo laat? Er is nu al een uitloop van tien minuten. De fotograaf staat al te wachten en ook voor de rest van het publiek mag het event met gemak ook wel aanvangen. De grote baas is verguld met de opkomst en neemt het woord. Uit zijn jasje komt een dik pak gevouwen A4tjes. Hij begint te vertellen. Over toen en toen en voordat hij toen vergeet, wil hij een aantal mensen bedanken. Ja, ja hij weet dat hij misschien dan iemand vergeet, maar wat geeft het. Het is tenslotte feest.

De fotograaf wordt ongedurig, de journalisten ongeduldig. Dan is het zover. De burgemeester is in een dolle bui. Wat een verrassing dat hij ook bijdraagt aan de opening. Hij fietst door een papieren wandje het pand binnen. Niemand die dat doorhad. Wat een knaller. Het gaat niet helemaal goed, maar ach. (Doet mij altijd aan dit filmpje denken).

Hij krijgt de schaar en knipt samen met de kleinkinderen, die net te vroeg hun ballon hebben opgelaten, het lintje door. Wat een feest en een fotomoment! Nu nog een foto samen met de burgemeester. Huh? De fotograaf is al weg, nou ja zeg. Dit had zo’n mooi plaatje kunnen zijn voor de kranten. Kranten? Was er wel een journalist? Oh ja, van het allerkleinste huis aan huisblad, maar waar waren de grote mediajongens – en meisjes nou? Wat gek. Niet gezien, ze hebben ook niet gebeld of op een andere wijze geïnformeerd.

Ik versta onder media-advisering eigenlijk alles wat je moet doen, op het moment dat je de media 'binnenhebt'. Je hebt het onderdeel media-attendering goed doorlopen en de media is geïnteresseerd. Wat doe je dan? Gaat het enkel en alleen om jou? Of investeer je ook in de relatie met journalisten en fotografen? Denk je ook aan hun behoeftes, wensen en deadlines? Eis je bijvoorbeeld dat je een artikel van te voren moet lezen en hanteer je gulzig en gretig de rode pen? Of maak je een afspraak op basis van wederzijds vertrouwen? Wat heb je allemaal geregeld voor de beeld- en geluidredacties?

Wat ik maar wil zeggen, investeer in die relatie. Het is niet meer zo vanzelfsprekend dat media op jouw evenement afkomt en dus moeite doet en kosten maakt. Vaak komen ze maar één keer. Dan moet die indruk wel heel goed zijn toch? En mag er dan ook wat tegenover staan? Jazeker! Zorg dat je alles tot in de puntjes georganiseerd hebt, laat niet alleen een goede indruk achter, met kans op herhaalde media-aandacht, maar toon op die manier vooral je meerwaarde als organisatie.

Doorpraten over die meerwaarde, doe je vanzelfsprekend met Mediabureau MEER. Neem als 'Answerhole' gerust contact met mij op.

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf tien in cijfers: