Meermaals-112

20-09-2023

Zelfs je naam is meer

Meer dan zes miljoen Nederlanders veranderden onlangs automatisch van telefoonnetwerk: T-Mobile en Tele2 werden Odido. Die oproep heeft denk ik niemand gemist, bij mij deed het nog een extra belletje rinkelen.

Terug naar 2019. Het kwam van een aantal k(l)anten. Zelf was het mij toen nog niet opgevallen. Ik moest bekennen dat ik erop dat moment ook niet echt bij stilgestaan stond.

Ik kreeg het volgende voorbeeld aangereikt: ‘Nieuwe frisse huisstijl ontworpen voor MEER Consultancy.’ #Design #logo #huisstijl. Het was afkomstig van een senior creative director van een ontwerpstudio uit Zwolle. En het gaat over MEER Consultancy + Advies, ook uit Zwolle. Een eenmanszaak die op 14 juni 2018 werd opgericht. Dat is ruim een maand na mij, want Mediabureau MEER is van 1 mei 2018.

Twee keer MEER is best veel

Ik merkte aan mezelf dat het mij toen best wel bezighield. Ten eerste omdat ik gewoon niet zo goed wist, wat ik er mee aan moest. Het lukte mij niet om een naam van MEER Consultancy + Advies te vinden, dus contact was wat lastig. Als ik de beide huisstijlen en logo’s naast elkaar legde, dan gebruikten we allebei MEER met hoofdletters, alleen verschilden de kleuren wel weer. Aan de andere kant, twee keer MEER in Zwolle is best veel, zeker als het in beide gevallen ook nog om onder andere advieswerk gaat.

Ik ging op onderzoek uit. Het meest opvallende vond ik een zoektocht in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.  Als je dan bijvoorbeeld Meer+advies+Zwolle intikte, dan kreeg je 34 hits. MEER Consultancy + Advies, maar ook Teun meer (!) dan schilderen, Sense for Value (?) en diverse advieskantoren die het woord meer alleen in hun omschrijving hebben staan en dus niet in hun naam. Wat mij ook opviel, was dat MEER Consultancy + Advies als enige de naam MEER ‘apart’ gebruikte. En dat deed en ik doe ik ook. Mediabureau MEER. Maar is dat verwarrend?

Verwarring ontstaan

Tadada, gelukkig hebben we de Kamer van Koophandel! Voor al uw ondernemerszaken. Ik citeer hun website:

Voorkom verwarring met bestaande bedrijfsnamen. Je mag geen bedrijfsnaam gebruiken die bij het publiek (bijvoorbeeld bij klanten of leveranciers) verwarring kan veroorzaken omdat de naam lijkt op een al bestaande bedrijfsnaam. Of er verwarring kan ontstaan, hangt onder andere af van:
-de gelijkenis in naam;
-de mate waarin de activiteiten op elkaar lijken;
-de overlap van het werkgebied, dus het gebied waar de onderneming actief is.

MEER Consultancy + Advies en Mediabureau MEER hebben beide dezelfde naam en zijn allebei actief in het werkgebied Zwolle. Dus op twee punten is het raak.

Wat de activiteiten betreft, daarover zegt de KvK het volgende: Bij iedere gevonden naam wordt aangegeven in welke sector dit bedrijf actief is. Bekijk ook de website van het bedrijf en zoek uit wat het bedrijf precies doet (daar kan ik niet over oordelen, want die andere MEER heeft na 5 jaar nog steeds geen website). Of check het uittreksel.
Let op: ook als de activiteiten niet rechtstreeks concurrerend zijn, kan er toch nog sprake zijn van ‘verwarring’. (MEER Consultancy + Advies is actief in de organisatieadviesbranche, ik in de categorie Schrijven. Een duidelijk verschil of toch verwarrend?)

Vast te leggen als merk

Ergo, ik vind het interessant, maar ik lijd er geen schade door, ook snoept MEER Consultancy + Advies mij geen klanten af, dus laat ik het lekker gaan, maar toch. Verdiep je er een keer in. Zeker als het gaat om meer dan alleen maar het laten reigisteren van je naam. Bijvoorbeeld door je bedrijfs- of handelsnaam ook vast te leggen als merk. Andere bedrijven mogen jouw bedrijfsnaam (!) en logo dan niet gebruiken.


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf tien in cijfers: