15-11-2023
Hoeveel ben jij waard? 3 tips
Vorige week prikte ik een vorkje met en lepelde ik de nodige anekdotes op met een oud-krantencollega in Meppel. We hadden het over vroeger en voetbal en we sneden het bestaan als journalistieke zzp’er af en toe scherp aan. Ik liet mijn zuchtige betoog in bisvorm over de Belastingsdienst maar even voor wat het was. Zijn vriendin werkt daar en zij kan er uiteraard ook allemaal niets aan doen.
Het was gezellig en goed en op de terugweg vroeg ik mij maar weer eens af van waarom ik dit niet vaker doe. Met vakbroeders, -zusters, met coryfeeën, deskundigen en bovenal leuke mensen van gedachten wisselen over je portfolio, klanten, opdrachten en tarieven. De oeroude vraag borrelde weer op. Reken je een uurtarief, een vaste omlijste prijs en hoeveel en hoe hoog?
Vriendjespolitiek
Ik moest eraan denken toen ik dit artikel onder ogen kreeg. Oprichter BBB factureert ruim twee ton bij eigen partij | BNR Nieuwsradio. De strekking: Communicatiebureau ReMarkAble, mede-eigendom van BBB-oprichter Wim Groot Koerkamp, heeft vorig jaar voor 210.000 euro bij de BBB in rekening gebracht. Dat blijkt uit cijfers die de partij met BNR heeft gedeeld. Daar kun je van alles van vinden en dat vind ik ook. Ik heb er één woord voor dat de lading in zijn geheel dekt: vriendjespolitiek.
Wat ik wel interessant vond was wat mijn gezelschap appte toen ik het artikel naar hem doorstuurde: “Halen wij samen ook gemakkelijk…😉” Hij doelde op mijn voorzet dat Groot Koerkamp voor zijn eigen diensten een uurtarief van 110 euro rekende, net als de andere vennoten van ReMarkAble. Je moet dat maar durven, dacht ik. Ben ik te goedkoop? Werk ik onder mijn prijs? Ik weet toch zelf het beste wat ik kan?
Blufpoker
Om eerlijk te zijn en nu trek ik ongetwijfeld de kaart van herkenbaarheid, vind ik dit een lastig verhaal. Wat vraag je? Maak je nog onderscheid aan wie? Waarvoor? Ben ik te veel het boertje uit het oosten? Al blij zijn met een opdracht, stil zitten en ja knikken? Gaan de tarieven aan de andere kant van het land door het dak? Onder de noemer de bek groot genoeg, blufpoker spelen en gewoon gaan met die banaan?
Ik heb er nog eens over nagedacht en ik denk dat ik eruit ben. Het zo spelen als Communicatiebureau ReMarkAble en oprichter Wim Groot Koerkamp, dat wil ik niet. Het woord transparantie staat naast extremis en passie in mijn jeuk top drie, maar in dit geval kijk ik graag de opdrachtgever recht in de ogen of op het scherm aan. Dan maar een paar centen minder.
Moppers
Overigens heb ik in mijn vijfjarig bestaan als Mediabureau MEER eenmaal moppers gehad over mijn tarief. Een financieel bedrijf liet mij een klantenbrief beoordelen over een op handen zijnde overname. Ik vroeg zeker niet de hoofdprijs en ik heb een beetje kennis hoe het er in die wereld aan toegaat – werkelijk alles wordt doorberekend – maar ik had het kunnen weten. Schoorvoetend en steunend werd de factuur betaald. En het bleef nog lang rustig met opdrachten…
Misschien heb jij hier wat aan? Mijn 3 stelregels.
-Het schrijven van artikelen gaat per woord. Dit voorkomt dat als een artikel ietwat langer wordt, je dat niet kunt doorberekenen. Het woordtarief staat vast.
-Bij een schrijfopdracht geldt een uurtarief, bijvoorbeeld een beleidsplan of rapport redigeren of schrijven. Samen komen we tot het aantal uren, bij een afwijking is er vroegtijdig contact.
-Bij een schrijfopdracht met redactie, eindredactie en vormgevingsadvies spreken we een vaste paginaprijs af.
Als opdrachtgever benieuwd wat nu mijn woord- en uurtarief is? Zoek gerust contact met mij via mediabureaumeer.nl/contact. Kost niets!