Meermaals-135

28-02-2024

Waarom Drive to survive een topserie is

Dit is geen reclamespot voor Netflix, maar toch hè. Ik kan er wel van genieten. In de loze uurtjes of vlak voor het slapen gaan. En dat ondanks het aanbod dat ongrijpbaar is en de voorkeuren op basis van algoritmes, waar ik soms niets van snap.

Ik licht er twee pareltjes uit. Sunderland till I die. Seizoen drie verscheen onlangs. Naast de inkijk in de organisatie van de club die in drijfzandtoestand verkeerde, maar meer en meer uit het moeras klautert, grepen mij twee dingen aan. Spoileralert!

Huis verkocht

Het overlijden van de communicatiemanager van de club Louise Wanless en dat van supporter Ian Wake, de man die al zijn leven lang fan was van The Black Cats. Hij ging zelfs kleiner wonen om geld te besparen zodat hij zijn cluppie kon blijven volgen. Uit, thuis en op Wembley voor weer een beslissingswedstrijd. Dat deed hij overigens de laatste keer met nog 45.999 (!) andere fans.

Ian was zo’n typische Engelsman. Te wit, te gezet en altijd en overal in een voetbalshirt. Toen hij zijn huis verkocht moest hij noodgedwongen afscheid nemen van een groot aantal Sunderland FC spullen. Het sneed hem zichtbaar van links naar rechts door zijn hart. Gelukkig stopte zijn hart er pas mee na de promotie naar de Championship. Hij mocht dat nog meemaken. Sunderland till I die.

Grensoverschrijdend

Maar de serie die er voor mij écht uitspringt is Drive to survive. Season six en deze week las ik dat er ook een zevende seizoen komt. Formule 1 in optima forma. Benieuwd of Redbull baas Christian Hörner er ook nog in voorkomt na de beschuldigingen over grensoverschrijdend gedrag. Het gesprek van de dag in de paddock en daarbuiten.
En gesprekken worden er heel veel gevoerd in het Formule 1 circus. Over prestaties van de wagens, het aantrekken en afstoten van coureurs, het functioneren van de diverse teambazen en Netflix mag er heel vaak bij zijn. Natuurlijk is veel geregisseerd en beklonken in ruil voor veel beelden van sponsors, maar toch.

Voorbeeld

Politici, voetbalclubs en andere maatschappelijk organisatie zouden er een voorbeeld kunnen nemen. Geen dichte deuren, wegduwende handen of stoere klerenkasten bij de ingang. Maar een klik krijgen met de jongens van Netflix, met veel humor op de koop toe. Het relativeert, het schept een band, want iedereen zit in dezelfde wagen en de rondjes zijn even lang.

Ooit was het in Nederland ook de bedoeling. Bij Feyenoord vond het wel plaats, maar op een kinderzender. Het leverde de club in 2021 drie miljoen euro op. Ik heb er een flard van gezien. Wat mij bijstaat is het beeld van Dick Advocaat. De trainer werd in de rust gefilmd, moest zijn manschappen tactisch op het juiste spoor zetten voor de tweede helft, maar kwam niet verder dan wat derderangse peptalk.

Kijkhit

Nog verder terug in de tijd – stomtoevallig ook in Rotterdam – dacht RTL in 2006 met de soap 'Achter de poorten van het Kasteel' een kijkhit te scoren. Trainer Henk ten Cate gelastte subiet dat de camera’s de kleedkamer uitgingen en bleven. De docusoap kwam er nooit.

Maar Drive to survive is zoveel meer. Het mooie is namelijk dat ik onlangs benaderd ben door de schrijver van het boek ‘Daniel Ricciardo, racen met een lach’. “Het lijkt ons ontzettend leuk om een samenwerking aan te gaan voor dit boek en eventueel toekomstige F1-titels. Denk bijvoorbeeld aan een recensie, voorpublicatie, winactie, interview met de auteur, of iets anders.”

Management

Geen idee hoe het management van schrijver Noël Ummels bij Mediabureau MEER terecht gekomen is, maar ik zeg ja. Wat leuk. Kortom, houd de socials van Mediabureau MEER en mij de komende tijd goed in de gaten (LinkedIn, X en Facebook) en wie weet.

Nu nog even bedenken wat, maar eerst de hele serie even afkijken.

 

 

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf tien in cijfers: