Meermaals-152

26-06-2024

Soms mag het allemaal geen naam hebben

We zijn nog aan het bijkomen. Van het trillen op de grondvesten of van de slappe lach. De recente naamswijziging van het Cobra Museum in Amstelveen dat meer bezoekers dan ooit gaat trekken nu het de naam draagt van Museum Cobra. Maar er zijn nog zoveel andere bijzondere voorbeelden. En die hebben ook iets goeds.

In april van dit jaar vonden de twee oostelijke voetbalclubs SVV’56 en Kloosterhaar elkaar. Het ging om een verregaande samenwerking, vooral wat de jeugd betreft. Een een-tweetje zeg maar, met aanvallende intenties en met als doel een fusie. In juni werd het gezamenlijke ei uitgebroed. De naam van de samenwerking is – creatievelingen verzamel u – Oranje Wit Zwart.
Voor de Sibculoërs, de Kloosterhaarders en heel voetballend Nederland: nadere informatie over het gebruik van de nieuwe naam en bijpassende huisstijl volgen binnenkort. Houd hiervoor de oranje, wit, zwarte socials in de gaten!

Polderlijf

In 2021 gingen SC Bant en SC Creil samen. De Kwikstaarten? VC de Noppen? Synergia? De Polderpioniers? Allemaal inzendingen voor de mogelijke nieuwe naam van de voetbalclub. Geen een voorstel haalde het. De nuchterheid droop eraf, zo van ‘nou een fusie moet dan maar, maar verder geen polonaise aan mijn polderlijf.’ Sinds die tijd gaat de club door het leven als Creil-Bant.

Zelf heb ik twee keer een naamswijziging meegemaakt. Van Regio IJssel Vecht naar GGD IJsselland en Veiligheidsregio IJsselland. Dat was in 2008. Toen ik jaren later bij GGD Nederland kwam, een vereniging met leden, kreeg ik al snel te maken met een vurige wens van diezelfde leden. De component publieke veiligheid moest erin en de naam werd… Tromgeroffel... Publieke Gezondheid en Veiligheid Nederland (PGVN).

Meesterzet

Onze strategie als communicatieteam: niet meteen een enorme externe campagne voeren, maar de nieuwe naam alleen aan directe partners in het vooruitzicht stellen met een soort van voorbehoud. En dat bleek een meesterzet. Toen de nieuwe directeur aantrad, nam hij meteen stelling tegen die andere naam en sprak uit dat het GGD GHOR Nederland moest zijn. Waarvan akte.

Ik heb niks tegen een naamsverandering van een merk, een vereniging of een bedrijf. In sommige gevallen is het een moetje. Door een zogenaamde fusie of doordat de werkzaamheden en de bedrijfsnaam eigenlijk niet meer in één adem genoemd kunnen worden. Ik las het deze week nog op LinkedIn: ‘Vandaag een belangrijke stap gezet namelijk het vaststellen van de naam. Pfff serieuze keuze!’ Dan ontkom je er simpelweg niet aan.

Spontaan

Even een zijstapje. Weet je het nog? Brilmij werd Pearle, Overtoom (toet, toet, dat is snel) is Manutan geworden (onverwacht succesvol) en we happen links- en rechtsom in een Twix, geen Raider toch? De enige niet geslaagde naamsverandering die ik spontaan kan bedenken, is Veilig Verkeer Nederland naar 3VO, om vervolgens in 2006 weer VVN te gaan heten om er daarna amper meer iets van te horen.

Terug naar het proces naamsverandering. Het boerenverstand, de impact en vooral de geloofwaardigheid zijn in mijn ogen vaak onderbelicht en in het geding. Schrijf je een willekeurige prijsvraag uit – ergens las ik het woord naamgevingscampagne, werkelijk schitterend – wat veel tijd, geld en geduld kost, kom je aan met een gevalletje Zeesluis IJmuiden, oftewel Zeesluis IJmuiden wordt Zeesluis IJmuiden. En dat met 5000 inzenders, hoe serieus neem je ze dan.

Stop

Mijn punt is dat het allemaal niet gek, onderscheidend of bizar moet. Stop met die veelal verspillende reclamebureaus, trage overlegsessies en onnodige prijsvragen. Houd het eerst intern. Of beter gezegd vooral. Bedenk de meest simpele naam, die vertrouwd aanvoelt, nog steeds de lading dekt, die algemeen geaccepteerd wordt, die begrepen wordt, die dan maar even niet funky, flitsend en fancy is en ga over tot de orde van de dag. Soms mag het allemaal geen naam hebben….


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf veertien in cijfers: