16-04-2025
5 acquisitietips waar je volgens mij wel wat aan hebt
Toen ik nog in loondienst was en voorzichtig mijn teen over de drempel van het freelancebestaan stak, verbaasde ik mij er al over. In mijn sprong in het diepe, hoorde en zag ik vaak genoeg doorgewinterde freelancers en overhellende zzp’ers die gebukt gingen onder een enorme ordeportefeuille. Voor hen gold het allemaal niet. Het rolde allemaal hun kant op.
Ik heb het natuurlijk over acquireren als de beste, opdrachtjes scoren, online ellebogenwerken en hoe je het ook noemen wilt.
Boterham
Als zzp’er – zaterdag was het de dag van de zzp’er, waarvan euh akte - heb je zelf de taak om niet alleen brood op de plank te krijgen, maar als het kan die boterham ook nog eens te beleggen en het liefst ook nog dik. Dat heet acquisitie en daar moet je wat voor doen. En dat kan kil en koud, maar ook loeiheet of kies je voor de lauwe benadering?
Het vertrekpunt bij een mogelijke opdracht is voor mij altijd je niet anders voordoen dan je bent, waarmaken wat je belooft en duidelijk maken wat je kunt, hoe je werkt en wie je bent. En dat laatste wordt steeds belangrijker.
Luchtkastelen
Even iets persoonlijks over jezelf vertellen, wordt al snel gezien als dat je er ook écht moeite voor doet. Maar sla in alles vooral niet door, beloof geen onbereikbare luchtkastelen en wees in alles duidelijk. En wat mij weleens helpt, zijn reviews op Google. Oftewel wat anderen van en over je vinden. Een duwtje in de rug door een ander werkt nog altijd beter dan een eigenhandige borstklopperij.
En misschien vergeet ik het allerbelangrijkste nog wel. Je moet durven laten volgen door daadwerkelijk doen.
Het is letterlijk een kwestie van niets te verliezen en alles te winnen hebben, maar kies ook het goede moment. En dat doe je door jouw oplossing en expertise aan te bieden op het moment dat je een probleem signaleert.
Tot zover de theorie. We schakelen over naar de praktijk. In dit geval als er een interessante klus, project of opdracht opplopt.
1- Handel snel en bespaar je de moeite als ja na een week nog denkt om een kans te maken. Onderzoekstechnisch is bewezen dat een ruime meerderheid een snelle reactie als voordeel ziet.
2- Zorg dat je up-to-date bent. Je website is actueel en je laatste LinkedIn post stamt niet uit the early seventies.
3- Open je mapje bewaren en scrol naar het bestand wat je gedaan hebt, wat je nu doet en bovenal wie je bent. Niets is vervelender dan dat je die info dan nog moet bedenken of weer kwijt ben geraakt.
4- Reageer onderscheidend, treffend en sluit daarbij aan bij de doelgroep of opdracht. Je mag gezien worden en opvallen.
5- Hanteer de welbekende 5 seconden regel. Je reactie is klaar, laat je niet te veel leiden door punt 1 en loop je mail nog even na op spelfouten, tekstbloopers of al dan niet vergeten bijlagen.
Korte metten
Tot zover mijn 5 to do acquisitietips. Wat volgens mij ook niet werkt is heel gevat en onnatuurlijk uit de hoek komen. Dan wordt er korte metten met je gemaakt. Ooit kreeg ik dit:
Beste Erik,
In plaats van een standaard sales mailtje, laten we je brein eens prikkelen:
"Ik wacht geduldig bij de deur, stil en trouw, dag na dag. Ik spring op van vreugde bij je thuiskomst, maar spreek nooit een woord. Wat ben ik?"
Een lastige, hè? Het antwoord is... je deurmat!
Nu, denk aan de eerste stappen van een nieuwe collega bij Mediabureau MEER. Net zoals die deurmat is [naam bedrijf] daar om nieuwe medewerkers te verwelkomen, ze het gevoel te geven dat ze thuiskomen. Het maakt de drempel lager, voegt wat fun toe en zorgt ervoor dat iedereen zich direct deel van de 'familie' voelt.
Zullen we samen de warme en uitnodigende wereld van [naam bedrijf] verkennen? Waar onboarding voelt als thuiskomen?
‘Acquisitie, doldwazer kunnen we het niet maken. Wel doeltreffender.’