23 februari 2022
Ik had het over Edwin van der Sar willen hebben. De directeur van Ajax die in de leeuwenkuil werd gegooid en door een kraai (in dit geval Hans Kraay jr.) werd lekgeprikt. Maar alle andere media waren mij ruimschoots voor. En toen ik maandag hoorde van het nieuws dat Ajax trainer Winston Bogarde ook van grensoverschrijdend gedrag werd beschuldigd, had ik het helemaal gehad. Als deze Meermaals nummer 30 gepubliceerd wordt, dan zijn er waarschijnlijk al weer 31 nieuwe gevallen hoe donker ook van aard, aan het licht gekomen. Laat maar.
Mediastorm
Nou niet helemaal, eigenlijk wil ik het er toch wel over hebben. Maar dan wat anders. Ik breng het wat dichterbij huis. Hoe ga je om met de media? Dat is een vraag die elk bedrijf, onderneming of vereniging zich moet stellen. En dat je niet beursgenoteerd bent, niet een miljoenenomzet draait en ook geen manager hebt die ongewild piemelplaatjes stuurt, maakt geen verschil. Het kan jou ook overkomen. Dat de media belt, vraagt, onderzoekt en allerlei slinkse wegen bewandelt om jou maar te verleiden tot een reactie. En kan het niet rechtstreeks, dan is het links- of desnoods rechtsom. Wat doe je dan? Heb je een plan? Hoe ga je ermee om? Ligt er een protocol? Weet iedereen wat te doen. Kortom zijn de rijen gesloten? Wapen je je ook tegen een mediastorm of komen we alleen in actie bij Eunice, Tineke of Storm?
Onlangs ging de telefoon. Een medewerker van een bedrijf belde op. Beetje in paniek. Er was echt iets heel naars gebeurd en de pers hing aan de lijn. Wat te zeggen, wat niet of juist weer wel? En hoe dan? Ik hoorde het aan, liet het even op mij inwerken en kwam toen met deze 7 tips.
Meer weten over media-alarmering? Samen een lijstje opstellen? Mail, bel of app mij gerust.