Meermaals-30

23 februari 2022

Ik had het over Edwin van der Sar willen hebben. De directeur van Ajax die in de leeuwenkuil werd gegooid en door een kraai (in dit geval Hans Kraay jr.) werd lekgeprikt. Maar alle andere media waren mij ruimschoots voor. En toen ik maandag hoorde van het nieuws dat Ajax trainer Winston Bogarde ook van grensoverschrijdend gedrag werd beschuldigd, had ik het helemaal gehad. Als deze Meermaals nummer 30 gepubliceerd wordt, dan zijn er waarschijnlijk al weer 31 nieuwe gevallen hoe donker ook van aard, aan het licht gekomen. Laat maar.

Mediastorm

Nou niet helemaal, eigenlijk wil ik het er toch wel over hebben. Maar dan wat anders. Ik breng het wat dichterbij huis. Hoe ga je om met de media? Dat is een vraag die elk bedrijf, onderneming of vereniging zich moet stellen. En dat je niet beursgenoteerd bent, niet een miljoenenomzet draait en ook geen manager hebt die ongewild piemelplaatjes stuurt, maakt geen verschil. Het kan jou ook overkomen. Dat de media belt, vraagt, onderzoekt en allerlei slinkse wegen bewandelt om jou maar te verleiden tot een reactie. En kan het niet rechtstreeks, dan is het links- of desnoods rechtsom. Wat doe je dan? Heb je een plan? Hoe ga je ermee om? Ligt er een protocol? Weet iedereen wat te doen. Kortom zijn de rijen gesloten? Wapen je je ook tegen een mediastorm of komen we alleen in actie bij Eunice, Tineke of Storm?

Onlangs ging de telefoon. Een medewerker van een bedrijf belde op. Beetje in paniek. Er was echt iets heel naars gebeurd en de pers hing aan de lijn. Wat te zeggen, wat niet of juist weer wel? En hoe dan? Ik hoorde het aan, liet het even op mij inwerken en kwam toen met deze 7 tips.

  1. Direct contact met politie leggen, zij zijn leidend. Politie zal eerst familie inseinen, voordat er externe berichtgeving komt. Doe tot die tijd niks zelf.

  2. Benoem één contactpersoon met de media en hulpverlening. Dat voorkomt dat de media gaat ‘shoppen.’ Intern altijd doorverwijzen.

  3. Belt de media met een specifieke vraag wat er gebeurd is, dan bevestigen (nooit liegen). Niet actief melden. Doorverwijzen naar de politie.

  4. Verder aangeven dat politie een onderzoek doet en dat je nu verder niets kunt zeggen, omdat je ook niet meer weet. Een antwoord van ‘ik weet het niet’ is altijd beter dan geen commentaar.

  5. Altijd empathisch, meelevend in je toon. (Triest wat er gebeurd is, familie, doe ook moreel beroep op media, u zult begrijpen dat….).

  6. Ondertussen zoveel mogelijk info verzamelen, antwoorden bedenken op vragen als wat is er gebeurd, hoe kon het gebeuren en wat betekent dit?

  7. Werk ondertussen aan verklaring, zet die desnoods op internet, verwijs er naar en zorg dat iedereen intern op de hoogte is. Pers aan de lijn? Attendeer ze op je bericht.

Meer weten over media-alarmering? Samen een lijstje opstellen? Mail, bel of app mij gerust.

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf twaalf in cijfers: