Meermaals-41

11 mei 2022

Als tekstschrijver kom ik regelmatig aangeleverde persberichten tegen. Kant en klaar in de mailbox van MEER. De k van kwaliteit is wel een dingetje hoor. Te lange persberichten (ja maar dat is ook heel belangrijk om te noemen), hele slechte persberichten (ja maar wij vinden het wel persberichtwaardig) of persberichten die het nieuws ergens onderaan zetten of helemaal geen nieuws bevatten (ja maar wij bepalen toch wat wij nieuwswaardig vinden). En soms zie ik een persbericht voorbijkomen met een bijzonder onderwerp. Ooit gehoord van fileschaamte?

Ik ben zelfs geabonneerd op wat persberichtdiensten. Dat betekent dat ik bijna dagelijks een persbericht ontvang in mijn mailbox. Een greep uit mijn verwijderende items: De nieuwe streamingdienst Biites is vandaag gestart in Nederland (met Zwols tintje overigens, maar dat lees ik niet terug). Aantal parkeertransacties hoger dan voor corona. Nieuw onderzoek effect brandstofprijzen: forens vindt elektrische fiets goed idee, maar kijkt vooral naar werkgever en het Rijk en Donnie en Anita Doth lanceren speciale housetrack voor Netflix serie Dirty Lines.

Deze week ging het over fileschaamte. Maar liefst 32 procent van de werkende Nederlanders voelt zich schuldig richting collega’s als hij of zij in de file staat. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl onder 1.097 Nederlanders werkzaam in loondienst, uitgevoerd door Panelwizard. En ik citeer: ‘Niet iedereen heeft last van zogenoemde fileschaamte. Zo gebruikt een kwart van de ondervraagden een drukke ochtendspits weleens als smoesje om te laat te komen.’

Schaamte

Ik heb geen last van fileschaamte en vind het maar een raar onderzoek, maar mijn punt is wel dat overdaad schaadt als het gaat om de (b)rij aan persberichten. Organisaties en bedrijven zenden en zenden maar en hopen op een fractie van media-aandacht. Over een lichte vorm van schaamte gesproken. Je ziet het steeds vaker. Gewoon een persbericht in elkaar draaien. Joh doen we ff. Staat alles erin wat we te melden hebben? Dus écht wat iedereen moet weten? Ja? Hup zoveel mogelijk mediacontacten in de bcc en sturen maar.

Er is nog zoveel meer dan schieten op een mug, olifant of louter met hagel. Benader eens een journalist persoonlijk, stuur een mailtje met wat je van plan bent, nodig media uit of organiseer een keer wat bijzonders. Laat ze zelf jouw product of dienst ervaren, beleven of meemaken. Natuurlijk gebeurt dat wel, maar het kan echt allemaal nog wel wat gerichter, vaker ook en vooral behoorlijk beter.

Dus ik ga je niet zeggen hoe je wel media-aandacht krijgt. Stuur gewoon een mailtje of neem op een andere manier contact met mij op. Zie www.mediabureaumeer.nl/contact.


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf zes in cijfers: