20 juli 2022
‘Als tekstschrijver kom ik regelmatig aangeleverde persberichten tegen. Kant en klaar in de mailbox van MEER.’ Zo begon ik mijn MEERMAALS nummer 41, medio mei. Ook nu weer behandel ik een persbericht. Ditmaal gaat het om de vorm, de inhoud en vooral de naam. De naam? Lees gerust verder.
Ik heb een abonnementje op wat persberichtdiensten. Dat betekent dat ik bijna dagelijks een persbericht ontvang. Zo ook afgelopen week. ‘Helft Nederlanders leest bewust magazines tijdens vakantie om even ‘offline’ te zijn.’ Mooi! Een interessant onderwerp, met toch wel een verrassende uitkomst. En ik werd nog door iets getriggerd. Het leidde tot een gulle glimlach. De afzender van het persbericht was Buck Bijlsma.
Ondergesneeuwd
Buck Bijlsma dus. Buck Bijlsma, onthoud die naam. Vooropgesteld, ik ken die beste Buck Bijlsma niet, behalve een vluchtige klik op zijn LinkedIn pagina. Maar om de een of andere reden bleef ik hangen bij die naam. Wat een heerlijke alliteratie. Is het zijn echte naam of een verzonnen personada om zo de aandacht op het persbericht te vestigen? Of leidt het juist af en raakt het onderwerp, het nieuws en de boodschap ondergesneeuwd? Buck Bijlsma. Het zou zo je buurman kunnen zijn, een voetballer uit ver vervlogen tijden of de voorzitter van de bond van boswachters.
Waarschijnlijk denk ik veel te ver en te breed. Buck Bijlsma is gewoon Buck Bijlsma en dat de helft van de Nederlanders bewust magazines leest (offline neem ik aan) om in vakantietijd offline te zijn, vind ik behoorlijk veel. Mijn punt is dat je in die (b)rij van persberichten, je je voortdurend moet onderscheiden. Val op, doe anders en vooral een keer gek. Bedenk eens een hele originele nieuwskop, kom eens met een verrassende invalshoek of ga je te buiten aan een heel kort persbericht. Of schrijf ‘m omgekeerd. Eindig met het nieuws, gooi er een verrassend citaat tegenaan of doe iets met de layout.
Ik snap ook wel hoe het werkt, want het gaat om de inhoud en niets meer dan dat. Een bonte stoet aan kleuren, kadertjes en knallende koppen is ook niet wat je wilt. Dan wordt het algeheel afhaken en wordt jouw hele bericht niet gelezen. Maar ga eens voor het onderscheid. Want waarom zouden journalisten die heel veel online zijn, al scrollend en klikkend op persbericht 100.001 – dat net als al die andere braaf opgebouwd is en waarvan de vette en lange intro alleen al beeldschermvullend is – eruit pikken? Ja, juist de jouwe?
Ik weet het niet en heb geen idee. Wie het wel weet mag het zeggen. Buck Bijlsma misschien?