07 september 2022
Wat interesseert mij het nou?
“Lang heb ik getwijfeld of ik dit persoonlijke bericht op LinkedIn moet plaatsen. Besloten om het ook gewoon niet te doen. #ikworderzomoevan #altijdhetzelfde.” Deze post kwam ruim een week geleden voorbij op LinkedIn. Ik klapte online mijn handen stuk. En ik was blijkbaar niet alleen, want de schrijver – ene Tom Spierings – kreeg zo’n 4500 likes. Die duimpjes zijn steunbetuigingen voor zijn punt. Maar wat is zijn punt eigenlijk?
De social mediakanalen tuimelen over elkaar. Wil je dat een beetje bijhouden en ook nog goed? Nou ga d’r maar aanstaan. Voor ieder kanaal waar je op ronddobbert een aparte post, iets aansprekends, creatiefs en opvallends. Dat valt om de drommel niet mee. Maak je toch gewoon één bericht en post je dat op Facebook, Instagram, Tik Tok, You Tube, Tumblr, Snap Chat, Twitter en LinkedIn? In de app, als verhaal, als story, of waar dan ook?
Hoofdschudtop 3
Niet zo gek dat 1 bericht voor alle social mediakanalen, in mijn hoofdschudtop 3 staat als het gaat om het gebruik van social media. Op 2 staan mensen die zichzelf online feliciteren met hun verjaardag. Dat je het bent, daar kun je niet onderuit, maar zelf vragen om feestelijke likes, dat getuigt niet echt van volwassen gedrag toch?
En daarmee kom ik op het punt, waarmee ik deze Meermaals begon. Mijn nummer 1. Het persoonlijke verhaal, louter ellende op LinkedIn en dan het liefst met een expressieve emo-profielfoto, waar het leed vanaf druipt. Over een beste burn-out, een paar balen teveel hooi op de vork, een weemoedige blik in de spiegel, plots zelfreflecterend vermogen, een back-to-basics move of een volg-je-hart-gevoel-want-dat-klopt-toch-altijd uitkomst.
Eureka! De nieuwe ik en ik doe vanaf nu wat ik wil en kies voor mezelf, prietpraat. Het doet mij denken aan een christelijk zondagsschoolliedje van weleer: ‘Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw. De hemel en de aarde.’
Vel
Ik kom het bijkans dagelijks tegen op LinkedIn, incluis een portretfoto voor de aandacht. Waarom? LinkedIn is een zakelijk platform, maar het lijkt wel het nieuwe Facebook. Natuurlijk kun je persoonlijke zaken, ingekapseld en keurig verpakt weleens delen, ook op LinkedIn. Maar houd het zakelijk, beperk het en denk ook aan je ontvanger. Zit die te wachten op 47 regels over dat je op dit moment niet zo lekker in je vel zit en je werk niet kunt uitvoeren zoals je wilt?
Aard
Waarvoor ik LinkedIn gebruik? Om kennis binnen te harken en uit te strooien, vacatures te bekijken en mij blijvend verbazen over vacatureteksten. En vooral om veel te netwerken en hopelijk nog meer genetwerkt worden. Kortom, gebruik je social mediakanalen waarvoor ze op aard zijn.
Ik snap dat dat niet altijd meevalt. Weten wat en hoe je dat doet, stuur mij gerust een berichtje. Mag gerust via…LinkedIn of contact mij via de mail of telefoon.