14 december 2022
Werkt weilandreclame nu wel of niet?
Johannes 3:36: “Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.” Nee deze MEERMAALS is geen preek – eerlijk gezegd hoop ik dat bij geen enkele aflevering – maar een beetje automobilist in de buurt van Zwolle weet meteen wat ik bedoel.
Rijd je op de A28 richting het westen, zeg maar de kant op van Amersfoort en Arnhem, dan prijkt een groot bord met die stichtelijke tekst zielsalleen in een weiland. Elke keer als ik er langsrijd – in het verleden was dat nagenoeg elke dag – triggert het mij bovenmatig. Het doet mijn gedachten afdwalen naar het hoe en waarom.
En naar Marco van Basten om eerlijk te zijn, die het tijdens het EK 1988 maar mooi voor elkaar kreeg. Twee spandoeken. Deze bijbeltekst en het al even religieuze: ‘Op de achtste dag schiep God Marco.’
Catalogus
Maar even terug naar die boer, die landeigenaar. Hoe werkt zoiets? Zo’n bord in de voortuin. Gaat op een dag de bel en staat er dan een soort Jehovagetuige op de deel? Met een geweldig aanbo(r)d? Heeft hij een catalogus bij zich met andere voorbeelden? Zeg maar bijbelboek jaargang 67? En dan zegt die agrariër dan van ‘ja is goed, doe die maar’. Wat is dan de looptijd van zo’n overeenkomst?
Ik zou denken dat zo’n uiting het eeuwige leven heeft, maar ik heb geen idee. Staat de locatie vast, middenin de grazige geweide? Of zet maar ergens neer, zolang de koeien er maar van afblijven en geiten het bord niet opeten. En natuurlijk… wat brengt het op? Barmhartigheid vanuit de boer zijn geloofsovertuiging, is het handjeklapruilhandel of moet de senior bijbeltekst-op-een-bordverkoper diep in de buidel tasten?
Biechtstoel
Nou dat vraag ik mij dus allemaal af als ik langs Johannes 3:16 rijd met 100 kilometer per uur. En zo zijn er tig voorbeelden te vinden van weilandreclame. Uiteraard is er ook heel veel commercieel, sterker nog ik gok wel zo’n 90 procent van deze vorm van landschapsvervuiling. Op de A50 staat ergens een bord met Radio NL met daarboven een of andere plaatselijk sloperij (?).
Dat laatste weet ik overigens niet zeker, maar het staat mij zo bij. Wel handig als je al draaiend aan de knoppen op zoek was naar Radio NL, niet oplet en vol op je voorganger knalt. Zelf kom je er wonder boven wonder ongedeerd van af, maar je auto... Die kan naar de sloop, alleen waar vind je die?
Of het toegestaan is om langs een snelweg of provinciale weg in een weiland reclame te maken, hangt overigens af van het reclamebeleid van de provincie of gemeente. Alleen ik snap de commerciële inslag niet. Aan zoiets verkwist je je marketingbudget toch niet? Zou zo’n uiting massaal nieuwe luisteraars opleveren, typen voorbijrazende automobilisten met liefde het vaak onhandige webadres op hun mobiel in? Zijn zij dan de reden voor de onverklaarbare torenhoge omzet?
En als ik even terugga naar het tekstbord met Johannes 3:16. Beland je door het lezen in de biechtstoel en beken je dat je het licht hebt gezien toen je op de A28 reed?
Vrouwonvriendelijk
Ach, misschien denk ik te veel en te ver. Het gaat enkel en alleen om attentie en aandacht. Daarom vond ik dit voorbeeld zo puntig en ik citeer uit de Stentor van 5 december: ‘Let op! Blote tieten over 500 meter’. Wie over de N332 bij Laren reed, kon ze niet missen. Een waarschuwing, een aankondiging van een feest en ook... een groot doek met drie blote vrouwen. De doeken maken de tongen los. Én zijn inmiddels weer weggehaald. “Vrouwonvriendelijk? Nee, gewoon goede reclame.”
En inderdaad. Dat was het. Het ging om de eerste editie van het Halsfeest, georganiseerd door de band Halsband. Het festival vond afgelopen weekend plaats en was stijf uitverkocht…. Het antwoord op de beginvraag is dus ja.