Meermaals-92

03-05-2023

Drie tips om wel goed te kunnen communiceren

Laten we het over iets simpels hebben. Gewoon niet te moeilijk, iets dat we allemaal als beste kunnen: communiceren. Hoe makkelijk is het, want communiceren is voor 90 procent informeren toch?

Van de communicatie in mijn eigen kringetje – en dat gaat over onduidelijkheid wie nu extra zaalvoetbalspelers regelt tot de finale check van het op te leveren golfmagazine en het langs elkaar appen, mailen en bellen – tot aan de mondiale wereld. Wat communiceren we er wat af zeg en wat gaat het vaak fout. Sterker nog, vaker fout dan goed, denk ik weleens. Terwijl het inderdaad zo simpel is.

Basketbalcoach

Communiceren? Dat is een te groot woord! Die titel las ik laatst op LinkedIn. Een betoog van Bert Samson, een gerenommeerde basketbalcoach. “Op het veld, in de zaal is communicatie in mijn en vele andere sporten, een sleutelfactor. De hectiek, de oneindige vele interne en externe afleiders, de verschillende nationaliteiten zoals in hedendaagse topteams maken dat er een gemeenschappelijke taal gevonden moet worden die wijzelf direct begrijpen.”

Daarbij gaat het om kort en krachtig. Communiceren bijvoorbeeld is een veel te lang woord. We zoeken naar woorden met één lettergreep. Makkelijk uit te roepen en herhaalbaar, aldus Samson.      
"Het tweede is wat roepen tegenstanders? Dat roepen wij dus niet. Bijvoorbeeld ‘Hands’ is een algemene term voor een zoneverdediging. ‘Blue of Ice’ staat ook voor een algemeen bekende manier van verdedigen van een screen. Wij deden hetzelfde, maar riepen ‘Green’."

Bus

En als derde ging het om tactiek, dan ging het vooral om eigen woorden. Dat scheelde volgens de basketbalcoach tijd en time-outs. Een voorbeeldje om tijd te winnen, als zijn ploeg ruim voorstond, klonk de kreet ‘Bus’. Met de bus doe je er lang over en dat hield in lange aanvallen spelen en zorgen dat de tegenstander die ook moest spelen. ‘Jail’ was het sein om persoonlijke fouten uit te lokken bij het andere team.

Bijkomend voordeel van je eigen taal, met onverklaarbare woorden is dat het een belangrijk middel is om de eigen teamcultuur te versterken. Het maakt de onderlinge band tussen de spelers en staf alleen maar sterker. Zo luidde de conclusie van Samson.

En dat is hét natuurlijk. Je hoeft niet je eigen taal te ontwikkelen, maar houd de communicatie simpel. Herhaal je boodschap (het wennen aan bepaalde woorden kost tijd) en je hebt een voortrekker nodig, die het bedenkt, uitlegt en bewaakt (in dit geval de coach zelf).

Korte klappen

Even terug naar mijn praktijk. Ik stuurde een mail over de laatste fase van de realisatie van het golfmagazine. Mijn boodschap was dat er duidelijkheid moest komen, omdat het anders niet goed kwam. Te laat geleverd, niet op tijd gedrukt kunnen worden en dus te laat verschijnen. Zo’n verhaal dus, meer dan informatief en vooral scherp. Puntsgewijs, korte klappen en ik eindigde dan ook met ‘het klinkt streng, maar anders komt het niet goed.’
En hoe viel de mail aan de andere kant? Een en al dankbaarheid over het initiatief, de duidelijkheid en vooral de hulp. Nu wist degene wat hij kon verwachten, wat hij zelf te doen had en welke klus ik te klaren had.

Communiceren? Dat is een groot woord. Goed communiceren? Dat zijn grootste woorden. Drie tips:

1. Houd het simpel.
2. Herhaal de boodschap.
3. Zoek, benoem of word een voortrekker.

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf dertien in cijfers: