Mond

Blog 117 - 7 juni 2019

Hoe val je op?

Als ondernemer wil je veel. Heel veel. Goed werk leveren, veel klanten hebben, houden, (binnen)halen en een hoge omzet. Dat gaat natuurlijk niet zomaar. Eén van de manieren om dat te bewerkstelligen, is regelmatig te communiceren dat je überhaupt bestaat.
Communicatie staat voor mij in eerste instantie gelijk aan informeren. Ik geef jou informatie. Het liefst duidelijk, in hapklare brokken en af en toe herhaal ik dat.

Waarom gaat het dan toch zo vaak mis – bijvoorbeeld in die ontelbare groepsapps - en bestaat het woord miscommunicatie? Heel simpel. Omdat er niet goed gecommuniceerd wordt. Informatie is onduidelijk, onvolledig, wordt als bekend verondersteld of niet op het goede moment medegedeeld. Er ontstaan vragen, onwetendheid en soms zelfs ergernis.

Het lijkt allemaal zo simpel, maar dat is het blijkbaar niet. Zelf denk ik dat de meeste fouten worden gemaakt met: ‘Oh dat wist je toch wel, dus heb ik dat niet gecommuniceerd.’ Een goede tweede is dat mensen vaak te veel informatie (verschillende boodschappen) in één keer willen overbrengen. Als derde het onthouden van. ‘Ik heb je vier weken geleden toch een bericht gestuurd, weet je dat niet meer?’ Kortom communicatie gaat om timing, empathie en herhaling.

Bovenstaande wijsheden, bezigen velen. We zijn in communicatieland met veel. Ontzettend veel. Dus moet je je onderscheiden. Daar zijn een paar mogelijkheden voor. Allereerst moet je laten weten dat je er bent. Ik denk heel vaak aan het gezegde: ‘voor jou tien anderen.’ Of ‘als je niks van je laat horen of zien, ben je ook niet bekend.’ Met andere woorden, je moet er wel wat voor doen.

Dat is ook de reden dat ik al ruim dertien maanden iedere week twee blogs schrijf. Het zorgt voor aandacht, herkenbaarheid en opdrachten.

Daarnaast heb je de netwerkclubs. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik dat best lastig vind om iedere week of twee weken ergens te zijn, je pitchverhaaltje (elke keer hetzelfde betoog of juist niet, maar daar in een komend blog meer over) af te steken voor dezelfde mensen en je best te moeten doen om een klus binnen te halen. Dan geloof ik meer in de incidentele netwerkbijeenkomsten met nieuwe mensen in een andere setting en een vernieuwend concept.

Een derde mogelijkheid en dat is wellicht nog wel het meest sterke, zijn de reviews. De aanbevelingen, de loftrompetten, de schouderklopjes, de highfives en de boksen. Dat anderen iets vertellen over jou, je werkzaamheden en wat je goed doet of wat je nog kan verbeteren. Lezers hechten daar waarde aan. Geen eigen borstklopperij of eenzijdig ellebogenwerk, maar een objectief verhaal. Dat wordt als geloofwaardig, eerlijk en waardevol gezien.

Laatst werd ik gebeld door journalist en Zwollenaar Joep Boerboom. Hij vroeg mij naar mijn werkzaamheden, wat ik kan betekenen voor de klant en waarmee ik mij onderscheid? Een soort van schriftelijke elevatorpitch. Met zijn toestemming, geef ik het hieronder letterlijk weer:  

“Paniekvoetbal voorkomen”, vat Zwollenaar Erik Riemens zijn advieswerk samen. Zijn mediabureau MEER (Media Expert Erik Riemens) adviseert organisatie hoe ze bij incidenten het beste met de media kunnen omgaan. De term ‘paniekvoetbal’ kan vrij letterlijk worden genomen, want Riemens richt zich in zijn advisering onder meer op (sport)clubs. “Neem de voetbalclub uit Zwartsluis die onlangs een trainer op non-actief zette omdat hij werd vervolgd voor omkoping. Zo’n club krijgt ineens veel media-aandacht. Clubs hebben overal huisregels en handleidingen voor, maar op communicatiegebied laten ze zich vaak overvallen.”

Hij adviseert organisaties een A4-tje met afspraken te maken voor als zich een incident voordoet. “Spreek hierin bijvoorbeeld af wie het woord voert. Voorkom dat je tegen de ene krant iets anders zegt dan tegen de andere en tegen elkaar uitgespeeld wordt. Zorg dat je zelf de regie over de communicatie houdt. Bijvoorbeeld met een duidelijk statement op de website. Niks zeggen, uit angst slapende honden wakker te maken, kan echt niet meer tegenwoordig.’’ Naast ‘media alarmering’ is Riemens tekstschrijver en helpt zijn bureau organisaties om in de media te komen en te blijven. “Bedrijven denken dat waar zij mee bezig zijn nieuws is, maar verplaatsen zich onvoldoende in hun publiek. Ik help ze daarbij.’’
Info: mediabureaumeer.nl

Dit geeft in notendop heel goed weer wat ik doe en hoe ik erover een aantal mediazaken denk. Het mooie hiervan is ook, dat ik deze review weer kan gebruiken. Door te delen of een blog aan te wijden en het deed mij denken aan een passend citaat: ‘’I want word of mouth to be our biggest voice”, van actrice Jasmine Guy.


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0



Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf vijf in cijfers: