Parachute

Blog 199 – 20 maart 2020

Alles wat je moet weten over het persbericht

‘Al jaren wordt gezegd dat het persbericht dood is. Dat niemand het leest, de journalist het gespam spuugzat is en de stijl niet meer van deze tijd is. Maar de ervaring leert mij dat de meeste journalisten uiteindelijk toch graag een persbericht willen met alle details op een rij. Het geheim is je PR-strategie.’

Dit las ik onlangs in een nieuwsbrief van Frankwatching, waarin het persbericht centraal stond. Deze week kreeg ik een kleine opdracht om een persbericht te maken voor een bedrijf dat eind deze maand gaat verhuizen. Het is één bericht, levert niet al te veel op, maar ik doe het graag. Echt. En laten we wel wezen. Bijna alles is in deze woelige en warrige tijd meegenomen.

Ik vind het een mooi moment om dieper in te gaan op het persbericht. De ins en outs, de achtergrond en de meerwaarde. Om er tekst en uitleg over te geven. En geven doen we in dit Corona-tijdperk toch al meer dan normaal. Weggeven, maar ook om anderen geven. Bij deze alles wat je moet weten over het persbericht. Gratis en hopelijk niet voor niets.

Wat is een persbericht?

Om te beginnen, wat is een persbericht? Het is een kant-en-klaar verhaal over iets nieuws (dus ook echt nieuws) dat je naar de media stuurt die gelezen worden door je doelgroep. Dat kunnen vakbladen zijn, maar ook kranten of radio- en televisieprogramma’s. En natuurlijk online. Media kunnen de tekst één op één overnemen, journalisten kunnen het herschrijven. Ze gebruiken het als basis voor hun eigen verhaal of verwerken het in een groter artikel.

Wat meer dan ooit speelt, is dat je persbericht een soort van vertrekpunt is. Stel je een parachutesprong voor. Je springt het vliegtuig uit of van een berg. De eerste meters vlieg je soepeltjes door de lucht, maar daarna moet je aan je koord trekken, sturen en zorgen dat je goed landt. Zo werkt het ook met een persbericht. Er is altijd wel een website die je bericht meteen integraal overneemt. Daar hoef je niks voor te doen. Maar dan?
Daarna gebeurt er niet zoveel. Zorg dat je persbericht ook terugkomt op je social mediakanalen. En dan niet met een achteloos linkje van het websitebericht, maar met een verhaal erbij, of pak er een gedeelte uit en licht dat toe. Je kunt prima gedeeltes van je persbericht opknippen en op verschillende manieren terug posten op je diverse social mediakanalen.

Waar bestaat een persbericht uit?

Een antwoord op de 5 W’s. OfteWel: wie, wat, waar, wanneer en waarom/hoe. Schrijf je persbericht aan de hand van die antwoorden. Zet het allerbelangrijkste bovenaan. De term een oprolbaar persbericht klinkt ouderwets, maar is nog steeds actueel.
Verplaats je eens in de journalist, die krijgt zoveel mail in de mailbox. Dat betekent veel en kort lezen, scannen en door. Als na het bekijken van de eerste paar regels, er letterlijk niets nieuws te lezen is, dan gaat het bericht aan de kant. Zorg dus dat het nieuws bovenin staat. Het mag best nog wel een keer herhaald worden, want als de journalist dan de helft schrapt (=oprolbaar), blijft het nieuws toch bovenaan staan.

De persoonlijke perslijst

Je kunt een persbericht met een schot hagel de perslucht inschieten. Met ‘beste redactie’ als aanhef, alleen dat is allesbehalve persoonlijk. Ken je een journalist persoonlijk, benader hem of haar. Stuur een appje met de aankondiging dat je een persbericht stuurt. Overdreven? Tijden van primeurs, exclusiviteit en embargo’s liggen achter ons, maar zie het als service en extra aandacht. Als jij moeite doet, iemand persoonlijk aanspreekt en je afspraken nakomt, dan sta je er goed op in medialand. Dan heb je ook kans dat een journalist je bericht overneemt en later nog een keer bij je terugkomt.

Hoe shorter hoe succesvoller

Maak persberichten niet te lang. We willen vaak zoveel mogelijk vertellen. En toen en toen en ooh dat moet er ook in. De regel maximaal A4 is geen must, want het nodigt ook weer uit om het langer te maken als je met de helft al klaar bent, maar hoe langer hoe slechter. Er wordt niet veel meer gelezen. Beperk je, houd je in en geef niet alles weg. Hoe korter, hoe meer interesse en hoe groter de kans dat er wat mee gedaan wordt.

Alles draait om de eenvoud

Slimmeriken denken vaak als een persbericht voorzien wordt van allerlei kleuren, kadertjes en leuk en ludiek opgetuigd wordt, je dan opvalt. En dat dan de kans op aandacht van de media ook groter is. Helaas. Door het grote aanbod en steeds minder tijd, moet een persbericht juist zo kant en klaar mogelijk aangeleverd worden.
Dus plak de broodtekst (de kale tekst) in de mail. Zodat kopiëren zo gemakkelijk mogelijk is. Je mag het bericht ook in een bijlage meesturen, maar doe het wel allebei. Een journalist maakt geen tijd om zich te vergapen en te verlekkeren aan een prachtig opgemaakt persbericht. Hoe langer het duurt om alle opmaaktierelantijnen om te zetten in het redactiesysteem, hoe minder kans op succes.

Ode aan het onderscheid

Tot slot, het medialandschap is enorm veranderd. Een nietszeggend bericht wat vroeger toch wel gepubliceerd werd, omdat jij van een bekend bedrijf, organisatie of vereniging was, is nu absoluut geen garantie voor plaatsing. Je moet je echt onderscheiden, opvallen en eruit springen. Denk dus heel goed na over wat het echte nieuws is. Stel jezelf de vraag: waarom moet de media hier wat mee doen? Je vraagt iets van een journalist, een gratis gunst. Free publicity. Dan mag je ook wel moeite doen toch?

Meer weten over alles wat te maken heeft met het persbericht. Dan heb ik nieuws voor je. Ik kan je ermee helpen. Bel, app of mail mij gerust op www.mediabureaumeer.nl/contact.


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0



Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf twaalf in cijfers: