Riet

Blog 331 – 29 juni 2021

Vanaf Social Media Day gaan we het allemaal beter doen

Morgen is het zover. Op 30 juni, ieder jaar weer. Tromgeroffel. Amerikaan Pete Cashmore, die door velen wordt gezien als de internationale referentie op het vlak van social media (marketing) heeft 30 juni uitgeroepen tot de ‘Social Media Day’. Namens Mediabureau MEER alvast van harte gefeliciteerd.

Maar was het maar zo’n feest, want laten we wel wezen. Er is nog niet zoveel veranderd of moet ik zeggen verbeterd als het gaat om social mediagebruik. Het is allemaal heel veel, we willen heel veel, maar het is vaker halfbakken en nog eens halfbakken. Als vermeende expert enthousiast aan de social mediaslag, maar steevast wordt in alle valkuilen getrapt. Ik kan ze uittekenen en ik niet alleen, maar voor nu schrijf ik ze op.

Richt je allereerst op één social mediakanaal wat het beste bij je past. Ben je een nieuwsjager en wil je bijblijven, kies dan voor Twitter. Plaats je veel foto’s en denk je meer in beelden, denk dan eens aan Instagram of Pinterest. Wil je op de hoogte blijven van wat je vrienden doen, dan is Facebook wellicht wat. En oh ja, veel mensen gebruiken LinkedIn om er zakelijk bij te horen, maar dan moet je er wel wat op, mee of aan doen.
Kortom, doe iets goeds, met verstand van zaken en doordacht in plaats van te wuiven als riet bij een briesje of als het hard waait.

Ook wel handig. Bedenk überhaupt wat je met je social mediakanaal wilt. Om content te delen, om te volgen en te lezen of wat anders. Wat is je doel en wat wil je er nu mee? Ook nu weer, dobber je doelloos op de social mediawateren, houd je bootje dan veilig aan de wal. En ik ken de voorbeelden, journalisten, fotografen en communicatieprofs. Ze doen het allemaal.

Steeds exact dezelfde post te delen op meerdere social mediakanalen. Gewoon schaamteloos op Twitter, Facebook, Instagram en eventueel ook nog op de tijdelijke stories. Wat is dat? Verras eens, doe gek en val op, maar steeds hetzelfde, doe maar niet. Wat je ook niet moet doen, is ‘ik zeg toe, toe, toe en ik kom niet na.’ Valse beloftes dus. Beloof niet dat je elke week een vlammend betoog post en dat na drie keer al niet meer volhoudt.  Je wordt ongeloofwaardig en het volgen niet meer waard. En wat ook opvalt, is het excuus dient de mens. Oftewel het gemak waarmee social media bijhouden van de to-do-list verdwijnt.

Social media zijn tijdloos, maar snelheid is nog wel steeds van belang. Een dag of langer nog ergens op reageren, is echt niet meer van deze tijd. 

Hoe moet het wel?

Jacqueline van Zetten is expert in social mediamarketing en vertelt het vaak heel simpel. Zij kan het weten, al moet ik er meteen bij zeggen dat ik haar de laatste tijd bijzonder weinig tegenkom op de diverse social mediakanalen. Zij zei er eerder het volgende over: “Door actief te zijn, vergroot je als bedrijf je online zichtbaarheid, autoriteit én bouw je aan een community van fans. Het is belangrijk om regelmatig interessante content te delen met je doelgroepen.”
“Doe je dit niet, dan zorgt het algoritme van de verschillende social-mediakanalen ervoor dat je minder zichtbaar bent. Voorkom ‘overkill’ aan content en zorg ervoor dat de berichten die je plaatst waardevol zijn voor je volgers of fans.”

Je moet dus horen, zien en niet zwijgen dus. Maar wat en hoe doe je dat? Ik geef je vijf tips.

  1. Het gaat allereerst om je boodschap. Waar houdt jouw doelgroep zich mee bezig? Met welke onderwerpen en thema’s? Wat is echt actueel, relevant en waar moet je dus op inspelen?
     
  2. Voeg altijd wat persoonlijks toe aan je boodschap. Een eigen ervaring, een aangrijpend verhaal of een lessons learned. Je wilt een band hebben en houden met je klant. Wissel je kennis en kunde af met je leren vermogen en de wijsheid die je vaak hebt en ook weer niet altijd. Maar stel je niet te kwetsbaar op en laat de weegschaal doorslaan naar je meerwaarde.
     
  3. Ik schreef het al, zeker bij veel ondernemers en zelfs bij content-marketeers die vaak in opdracht werken. Hetzelfde bericht op Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram. Je kunt je content prima vaker en dus op meerdere kanalen gebruiken, maar weet dat het op een gegeven moment afstoot. Hoe voorkom je dat? Verander in ieder geval iets. Een nieuwe foto of andere afbeelding, edit je tekst (begin met een vraag, een poll of quote) of post het niet overal tegelijk. Bedenk dat alle social-mediakanalen anders zijn en stem je boodschap hier zoveel mogelijk op af.
     
  4. Onlangs deed ik buiten op de bank in de zon mee aan het webinar: ‘Hoe haal je meer uit Instagram & Linkedin hashtags zonder gebruik te maken van advertenties.’ Hashtaggebruik is de manier om onderwerpen te vinden en om gevonden te worden. Dus gebruik ze, maar doe het goed en georganiseerd.
     
  5. Tenslotte nog een feitje van Jacqueline van Zetten. Het gaat over beeld. “Door het toevoegen van afbeeldingen aan je social-mediaberichten maak je je boodschap aantrekkelijker en duidelijker. Twitterberichten met afbeeldingen krijgen bijvoorbeeld 18% meer kliks dan Twitterberichten zonder afbeelding, berichten op LinkedIn met een afbeelding hebben 98% meer kans op interactie.” En Frankwatching zei deze week: ‘Je trekt 94% meer views omdat je brein visueel werkt. Dus infographics, video’s of memes: doen! Dit levert je meer bereik en conversies op.’
    Een handige site is Pixabay.com. Heel veel rechtenvrije foto’s. En het is gratis.
     

Meer weten over een goede start met social media? Neem dan contact met mij op: www.mediabureaumeer.nl/contact. Dat kan via social media, 24/7 en ik beloof je dat je een creatief antwoord terugkijkt. Wil je nu al concreet weten wat ik voor je kan doen? En welke pakketten ik aanbied, klik dan op deze link.

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf veertien in cijfers: