Blog 331 – 29 juni 2021
Vanaf Social Media Day gaan we het allemaal beter doen
Morgen is het zover. Op 30 juni, ieder jaar weer. Tromgeroffel. Amerikaan Pete Cashmore, die door velen wordt gezien als de internationale referentie op het vlak van social media (marketing) heeft 30 juni uitgeroepen tot de ‘Social Media Day’. Namens Mediabureau MEER alvast van harte gefeliciteerd.
Maar was het maar zo’n feest, want laten we wel wezen. Er is nog niet zoveel veranderd of moet ik zeggen verbeterd als het gaat om social mediagebruik. Het is allemaal heel veel, we willen heel veel, maar het is vaker halfbakken en nog eens halfbakken. Als vermeende expert enthousiast aan de social mediaslag, maar steevast wordt in alle valkuilen getrapt. Ik kan ze uittekenen en ik niet alleen, maar voor nu schrijf ik ze op.
Richt je allereerst op één social mediakanaal wat het beste bij je past. Ben je een nieuwsjager en wil je bijblijven, kies dan voor Twitter. Plaats je veel foto’s en denk je meer in beelden, denk dan eens aan Instagram of Pinterest. Wil je op de hoogte blijven van wat je vrienden doen, dan is Facebook wellicht wat. En oh ja, veel mensen gebruiken LinkedIn om er zakelijk bij te horen, maar dan moet je er wel wat op, mee of aan doen.
Kortom, doe iets goeds, met verstand van zaken en doordacht in plaats van te wuiven als riet bij een briesje of als het hard waait.
Ook wel handig. Bedenk überhaupt wat je met je social mediakanaal wilt. Om content te delen, om te volgen en te lezen of wat anders. Wat is je doel en wat wil je er nu mee? Ook nu weer, dobber je doelloos op de social mediawateren, houd je bootje dan veilig aan de wal. En ik ken de voorbeelden, journalisten, fotografen en communicatieprofs. Ze doen het allemaal.
Steeds exact dezelfde post te delen op meerdere social mediakanalen. Gewoon schaamteloos op Twitter, Facebook, Instagram en eventueel ook nog op de tijdelijke stories. Wat is dat? Verras eens, doe gek en val op, maar steeds hetzelfde, doe maar niet. Wat je ook niet moet doen, is ‘ik zeg toe, toe, toe en ik kom niet na.’ Valse beloftes dus. Beloof niet dat je elke week een vlammend betoog post en dat na drie keer al niet meer volhoudt. Je wordt ongeloofwaardig en het volgen niet meer waard. En wat ook opvalt, is het excuus dient de mens. Oftewel het gemak waarmee social media bijhouden van de to-do-list verdwijnt.
Social media zijn tijdloos, maar snelheid is nog wel steeds van belang. Een dag of langer nog ergens op reageren, is echt niet meer van deze tijd.
Hoe moet het wel?
Jacqueline van Zetten is expert in social mediamarketing en vertelt het vaak heel simpel. Zij kan het weten, al moet ik er meteen bij zeggen dat ik haar de laatste tijd bijzonder weinig tegenkom op de diverse social mediakanalen. Zij zei er eerder het volgende over: “Door actief te zijn, vergroot je als bedrijf je online zichtbaarheid, autoriteit én bouw je aan een community van fans. Het is belangrijk om regelmatig interessante content te delen met je doelgroepen.”
“Doe je dit niet, dan zorgt het algoritme van de verschillende social-mediakanalen ervoor dat je minder zichtbaar bent. Voorkom ‘overkill’ aan content en zorg ervoor dat de berichten die je plaatst waardevol zijn voor je volgers of fans.”
Je moet dus horen, zien en niet zwijgen dus. Maar wat en hoe doe je dat? Ik geef je vijf tips.
Meer weten over een goede start met social media? Neem dan contact met mij op: www.mediabureaumeer.nl/contact. Dat kan via social media, 24/7 en ik beloof je dat je een creatief antwoord terugkijkt. Wil je nu al concreet weten wat ik voor je kan doen? En welke pakketten ik aanbied, klik dan op deze link.