Slagroom

Blog 283 – 5 januari 2021

Kun je inhaken, haak dan in

Met creatieve content die slim inhaakt op actuele gebeurtenissen kun je elke dag nieuwe mensen bereiken. Goedkoper dan adverteren op sociale media en sympathieker bovendien.

Bovenstaande las ik op de eerste dag van 2021. Content- of inhaakkalenders kunnen daar heel goed bijhelpen. Niet voor niets publiceerde Frankwatching er deze week een artikel over. ‘Voor de mensen die écht nog geen idee hebben waar ik het over heb, even een korte uitleg. De inhaakkalender is een online of fysieke agenda, waar alle ‘bijzondere’ dagen van het jaar in vermeld staan’, aldus het artikel.

Even googlen op inhaakkalender en je hebt zo ruim 10.000 hits. De meeste kalenders zijn nog gratis ook. Ik moet zeggen, ik maak er graag gebruik van. In mijn advisering aan klanten als het gaat om social mediaposts, als inspiratiebron voor mijn blogs, maar ook voor interviews of columns en…omdat het af en toe best bijzonder is, tenenkrommend tragisch of gewoon grappig. Zo is het vandaag, 5 januari, slagroomdag.
Tja, wat kun je ermee? Wist je dat de aanduiding slagroom in Nederland wettelijk gereserveerd is voor room van koemelk met minstens 30 procent vet? Of dat slagroom al dateert uit 1671? En wat te denken van een vete tussen Nederlanders en Friezen over de oranjekoek, crême (platteland) en room (stad). “Slagroom is typisch westers spul, vol opgeklopte lucht.” Leuk, ludiek of een opgeklopt verhaal?

Inhakers. Kapstok. Timing. Je kunt je boodschap zo maar de wijde wereld insturen. Op een gegeven moment. Maar is het niet beter om dat te doen, juist wanneer er extra aandacht voor het onderwerp is? Op het juiste moment reageren met de juiste content. Daar gaat het om. Dan val je op, beklijft je boodschap beter en heb je wellicht meer succes. Lees er alles over in dit artikel. Timing dus.

Terug naar de dag van vandaag. Dinsdag 5 januari, is dus de dag van de slagroom, maar ook de dag dat het eerste nieuwsjournaal op de Nederlandse televisie werd uitgezonden. Eerst nog maar driemaal in de week: op dinsdag, donderdag en zaterdag. Op 5 januari 1935 speelde de Nederlandse ijshockeyploeg in Amsterdam zijn allereerste interland uit de geschiedenis. Tegenstander is België, dat met 4-0 wint. En vorig jaar werd op deze dag de balans opgemaakt van het aantal vuurwerkslachtoffers: 1300 en 100 meer dan in 2019.

Volgens de diverse kalenders is er deze week nog wel een ander aan te haken. Morgen is het aardbeiendag (zou dat iets met slagroom te maken hebben?), vrijdag is het bubbelbaddag en zaterdag de dag van de nerd en dan vergeet ik nog cuddle up day (ook 6 januari). Knuffeldag dus, maar denk niet dat het een succes wordt. Je zou er wel op de een of andere manier op kunnen inhaken, al was het maar als het gaat om de vaccinaties die er deze week aan zitten te komen.

Gelukkig hebben we dag van je ex op 2 januari gehad. Al kan ik mij daar in mijn geval maar één ding bij voorstellen: heel goed begrijpen waarom ze ook alweer mijn ex is.

We nemen het jaar verder even door.

De meest deprimerende dag van het jaar: Blue Monday op 18 januari. Maar laten we het verder leuk houden, want vier dagen eerder is het… kleed je huisdier aan dag, wat dan weer volgt op badeend dag van 13 januari. Persoonlijk spreek 17 januari, de dag van de media mij dan weer veel meer aan.

Andere opvallende dagen in het voorjaar: 26 januari, de dag van het werkplezier in de zorg, 5 februari warme truidag, 14 februari natuurlijk Valentijnsdag, maar ook de dag van het huwelijk én de start van carnaval (gemarkeerd met een sterretje. Ik lees op één van de kalenders niet terug wat het betekent, maar ik hoop van ‘de allerlaatste keer.’ En verder is het 24 februari tortillachipsdag, op 27 februari de internationale dag van de ijsbeer en wat te denken van 14 maart, de Pi-dag oftewel 3,141592653.  

Wat kun je er in veel gevallen mee? Laten we onze neus nu eens niet ophalen voor 14 april nationale poepdag. Waarom zou je je kleine of grote boodschap nou ophangen aan zo’n bijzonder moment?

Mijn advies aan een klant van mij, in dit geval Darmspecialist.com, is om daar toch echt wat mee te doen. En dat hoeft dan niet per se nieuws gerelateerd te zijn. Het kan ook zijn dat je even aandacht vraagt voor bijvoorbeeld je nieuwe website, een ervaringsverhaal, of de komst van een nieuwe medewerker. Bedenk het maar. Maar je hebt nu een aanleiding. En je hebt meteen iets over te schrijven. Zo val je op en heb je die aandacht, die je wat kan opleveren.

Je ziet dat in zulke periodes ook vaak nieuwe campagne gelanceerd worden. De overheid speelt daar slim op in, maar uiteraard ook allerlei bedrijven, organisaties en instellingen. En dan maakt niet uit hoe klein of groot je bent. Iedereen kan een bepaalde dag in het leven roepen, uitdragen of zo aandacht vragen voor een bepaald onderwerp. Dus jij ook.

Nog een paar voorbeelden van bijzondere dagen halverwege het jaar: 1 mei 2021 is niet alleen het driejarig bestaan van Mediabureau MEER, maar ook de dag van de arbeid en de internationale dag van de lach, wat ongetwijfeld verband houdt met naakt tuinierendag, diezelfde dag. Voor de Telegraaf aanleiding om het te hebben over je tuinslang….

Op 6 mei is het internationale bellenblaasdag, 27 mei staat te boek als zonnebranddag, 19 juni is het slenterdag, 30 juni social mediadag. Overigens is het nog maar de vraag of wereldkusdag op 6 juli kan doorgaan. Persoonlijk ben ik meer gecharmeerd van 13 augustus, wanneer het nationale linkshandigendag is. Dit jaar op een vrijdag. Oeps!

En via batterijrecylingsdag op 9 september, het weekend (!) van de klant op 2 oktober en 3 november clichédag, werken we langzamerhand naar het hoogtepunt toe. Orgasmedag op 21 december. In dat gat moet je als keten in erotische genotsmiddelen toch meteen springen? Denk aan FC Emmen en Easy Toys. Kortom, kom er maar in.

Oftewel, kun je inhaken, haak dan in.

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0



Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf acht in cijfers: