Stoel

Blog 138 – 20 augustus 2019

Hoe kom ik in de media? Drie tips

Ik hoop niet dat het toeval is, maar deze week werd ik twee keer benaderd omwille van wat ik media-organisatie noem. Dat andere tak van sport naast tekstschrijven die ik beoefen. Het gebeurde door een ondernemer die net gestart is in Zwolle. Zijn bedrijf bestaat al langer, alleen hij is nu ook in Zwolle actief. De andere is een talentvolle topsporter. Hij moet veel trainen, reizen en dat kost allemaal veel geld. En om nu mede te blijven teren op de gunsten van pa en ma. Hij wordt voor sponsors aantrekkelijk door bekendheid, door in de media te komen en door brede aandacht en dat betekent weer inkomsten.

In een eerder blog en op mijn site leg ik het begrip media-attendering als onderdeel van wat ik media-organisatie heb genoemd, al uitvoerig uit. Die media-organisatie bestaat naast media-attendering uit media-advisering en media-alarmering.
Maar het begint allemaal bij die attendering. Wat doe ik om in de media te komen? Dat is de gemakkelijkste en meteen ook de moeilijkste vraag om te beantwoorden. Doe in ieder geval iets. Dat klinkt simpel en is de start voor succes. Als jij niets doet of je weet niet hoe of wat, dan val je ook niet op. De eerste stap is om te zorgen dat je up to date bent als het gaat om al je communicatie-uitingen. Ja allemaal. Dat wil zeggen in eerst instantie je website.

Te vaak zie ik dat de website er tegenwoordig maar een beetje bijhangt en dat alle aandacht zich richt op bijvoorbeeld een Facebook (bedrijfs)pagina. Je wilt, als je op google de betreffende naam intikt, toch een website zien? Die moet dan ook goed zijn. Verzorgd, actueel en duidelijk.

Dat geldt ook voor je social mediakanalen. Geen laatste bericht van pak ‘m beet half jaar geleden, oude afbeeldingen of achterhaalde informatie (profieltekst!). Wat bij je social mediakanalen ook belangrijk is, is de interactie. Dus beantwoord vragen die je daar krijgt, reageer of like eens een post, deel belangrijke content en geef gerust je mening. Doordacht graag, maar doe het. Je valt op, lezers zien dat je geïnteresseerd, betrokken en deskundig bent en het wordt vaak gewaardeerd.

Daarnaast is bij media-attendering je boodschap enorm belangrijk. Wat heb jij de wereld te vertellen? Waarom is jouw verhaal interessant en nog belangrijker, waarom moet de media daar wat meedoen? Je vraagt de media gewoonweg om een gunst. Goed om te realiseren, daar kom ik straks op terug.
Eerst je boodschap. Die moet nieuwswaarde hebben. Interessant zijn en het liefst opvallen. Sterker nog, triggeren, prikkelen en wellicht wat provoceren. Zorg dat je een goed verhaal op papier hebt. Natuurlijk, het zit in je hoofd en je kunt meteen een journalist op bellen, maar negen van de tien keer zegt hij van ‘zet het maar even op de mail.’ Dan kun je dat beter meteen (en goed graag) doen en het grote voordeel is dat het dan nog jouw verhaal is de journalist zich nog geen mening heeft gevormd. Je kunt na het versturen, er een telefoontje aan wagen. Dat is zeker geen garantie voor succes, maar het kan wel helpen.
Waarom stimuleren we bij een sollicitatieprocedure altijd dat het helpt om te bellen? Dan weet het bedrijf wie je bent, je toont extra interesse en daardoor val je net meer op dan de sollicitant die dat niet doet. Zo werkt het ook in de media.

Een derde factor is iets meer psychologisch van aard. Ga op de stoel van de media zitten, leef je in en please de journalist. Dat doe je door mee te denken en te bewegen. Heb je eenmaal de interesse gewekt van de journalist, stel je dan flexibel op en ga mee in zijn drukke agenda, diensten en deadlines. Het komt heel vaak voor – en met name bedrijven maken zich daar schuldig aan – dat een nieuwsbericht wordt verstuurd, de journalist belt braaf (en heeft dus interesse) en er dan achterkomt dat er helemaal niemand aanwezig is voor een toelichting.
Ja morgen weer, maar dan is er ander nieuws en ben je niet meer nieuwswaardig. Kortom, pas je aan, maak plaats in je agenda en werk mee, want jij vraagt de media toch om een gunst?

Dit zijn slecht drie aandachtspunten als het gaat om media-attendering. Om op het laatste punt nog even door te gaan. Tegenwoordig is er meer dan een geschreven interview in een krant. Misschien is jouw verhaal wel interessant voor radio of televisie? En een filmpje voor de website is zo gemaakt. Houd daar rekening mee en werk daaraan mee. Verdiep je van tevoren een beetje in hoe dat werkt en zoek voorbeelden op. Het is heel sterk als je met een goede tip komt, op het moment als de filmende journalist voor je neus staat.
Dat geldt ook voor de fotograaf. Als jij vooraf een goed foto-idee hebt, neem je hem niet alleen het nodige werk uit handen, maar je kunt jouw keuze ook beargumenteren en dus sturen.

Samenvattend. Wat is belangrijk bij media-attendering?

  1. Zorg dat je in alles up to date bent en daardoor aantrekkelijk bent om gevonden te worden.
  2. Zorg dat je een nieuwswaardig verhaal in je hoofd maar vooral kort en krachtig op papier hebt staan.
  3. Zorg dat je je inleeft in de wereld en werk van de journalist. Beweeg mee, denk mee en doe vooral mee. Want voor jou tien anderen.
     

Meer weten over media-attendering? Of heb je het idee dat ik met mijn social mediakanalen niet up to date ben? Bel of mail mij gerust. Ik help je graag: www.mediabureaumeer.nl/contact

 



 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf twaalf in cijfers: