Tijger

Blog 316 – 4 mei 2021

Heb ik mijn droombaan gevonden op LinkedIn?

De diverse inhaakkalenders die ik erop nahoud en -sla, wezen op mij op 5 mei. De verjaardag van LinkedIn, het social mediakanaal wordt woensdag namelijk 18 jaar geworden. Volwassen dus, een grote jongen en inmiddels flink uit de kluiten gewassen. “LinkedIn tikt voor het eerst de 5 miljoen gebruikers aan”, aldus de site Coosto onlangs. Ik geef toe, ik was er in mijn vorige leven ook niet veel bezig, maar het social mediakanaal is populairder dan ooit.

Enkele leuke feitjes van LinkedIn.

-De meeste gebruikers (top 3) komen uit Amerika, India en Brazilië.
-LinkedIn is sinds 2017 eigendom van Microsoft, 2 jaar later is het zwarte woord ‘Linked’ in het logo blauw geworden, net als ‘In’.
-Dat je pas vanaf 2007 foto’s kunt toevoegen aan je profiel?

Ik ben iemand die als ZZP’er gedijt bij ritme, regelmaat en rust. Begin je iedere ochtend met bijslapen, rustig ontbijten, krant lezen, Netflixen, brood halen bij de bakker of een blokje om? Om vervolgens niet voor 10.00 uur te starten met een wervelende werkdag tot ’s avonds laat? Of doe je het allemaal anders. Ik doe vooral veel hetzelfde.

Ik heb gemerkt dat structuur, duidelijkheid en discipline nauw samengaan. Anders wordt het niks. Wat ik iedere (werk)dag doe, is beginnen met LinkedIn. Dat lijkt heel normaal, maar ik spreek zoveel mensen die geen of een slapend account hebben. Kortom, gebruikers die niks met LinkedIn doen (of laten).
Iedere morgen kijk ik op mijn timeline van LinkedIn. In de vroege ochtend. In bed, op de bank, aan de keukentafel. Een interessante discussie waar ik wat vind? Bam, reageren! Een mooi jubileum, prestatie of een nieuwe baan behaald door één mijn volgers? Van harte! Een leuke, tijdige en bijna te mooi om waar te zijn redactionele klus? Ik steek subiet mijn vinger online op (nog beter is als volgers jou aandragen, je bedankt de aandrager en reageert meteen).

In mijn geval gaat het om tekstklussen. Die worden dan vaak met tig oproeptekens onder de aandacht gebracht, zijn veelal onvolledig als het gaat om de benodigde informatie en uiteraard moet het gisteren af. Ik heb weleens mijn beklag gedaan over dat bijzondere schouwspel. Het lijkt wel of iedereen aast, loert, kruipt en sluipt als een tijger en meteen toehapt als het kan. Dat kan en mag, maar dat je acht van de tien keer niets hoort, ook niet als je navraag doet, vind ik bij de beesten af.

De laatste tijd is het goed raak. Ik werd onlangs dubbel aanbevolen, er ging wat tijd overheen, maar ineens was er contact en belangrijker: schrijfwerk. Teksten, blogs en wie weet nog meer. Voor een bedrijf uit het westen van het land. Mooi werk!

In algemene zin geloof ik erin dat als je goed doet, goed ontmoet. Je liket, je reageert positief of je complimenteert. Dat krijg je een keer terug. Of je biedt jouw hulp aan, met veel kennis van zaken en zonder meteen te beginnen over kosten; het gaat werken. En het zal niet de eerste keer zijn dat je je droombaan vindt via LinkedIn. Dat laatste hoop ik nu ook. Ik leg het uit.

Ik las laatst over een functie als communicatieve regelneef. Je ondersteunt een arts die op de SEH werkt en daarnaast druk is met allerlei communicatie-uitingen op het vlak van gezondheid. Je wordt een soort PA, een spindoctor, een duizendpoot. Ik vind het een vreselijk woord, maar je gaat die arts ontzorgen. Het lijkt mij geweldig.

Ooit zag ik – in het dvd tijdperk – de serie ‘Mevrouw de Minister’. Fedja van Huêt speelt daarin de rol van persoonlijk adviseur. Op die manier fluistert hij de vrouwelijke Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Dirkje Holman, veel wijsheid in, houdt haar uit de mediawind als het moet en schuift haar naar voren als het kan.

Hij staat constant aan en moet er voor haar zijn. Letterlijk dag en nacht. Het draait allemaal om strategisch handelen, wegcijfergedrag en overleven. Organisatie, communicatie en creatie, komen allemaal samen in deze…droombaan. Toch wel, het is nog even afwachten, maar vol verwachting klopt mijn hart.

Kortom, waarom zit ik dagelijks minimaal 1 uur op LinkedIn? In algemene zin vanwege de freelanceopdrachten, de mogelijke droombaan en een prettige manier van netwerken. In plaats van die bijeenkomsten die niet vrijblijvend zijn. Weten hoe ik daar ook alweer over denk? Lees dan nog even mijn blog van 20 april.

Mijn 5 redenen:

1. Ik zie direct of indirect werk en heb een standaardbericht over mezelf klaarstaan, wat ik aanpas aan het aanbod of de vraag. Wie ben ik, wat doe ik en wat kan ik specifiek voor jou betekenen?

2. Interessante LinkedInners met interessante content, kunnen interessant zijn. Om kennis te vergaren, te delen en te gebruiken.

3. Ik blaas het stof af van connecties die in de vergetelheid geraakt zijn en die ineens voorbijkomen. Even een (persoonlijk) berichtje is vaak waardevol en levert echt wat op. Je bouwt niet alleen een netwerk op, je onderhoudt het ook. Ik doe dat tegenwoordig ook bij nieuwe volgers. Ik verwijs naar een publicatie, een artikel van mij of een toepasselijk blog. Ik geef ze meer dan een druk op de acceptatieknop.

4.  Een like, een duimpje of een compliment. Het laat zien dat je interesse toont, je tijd neemt voor die ander en dat je er nog bent. Van een schouderklopje heeft nog nooit iemand een blessure gekregen. Ook niet op LinkedIn.  

5. Omdat social media dus ook LinkedIn, gratis reclame is voor Mediabureau MEER.

Heb jij je droombaan gevonden via LinkedIn? Ben je aanmelder maar niet actief? Of zit jij (nog niet) op LinkedIn? Laat het mij weten. Ik vertel je er graag meer over, kan je laten zien waarom het werkt voor mij én breng je eventueel in contact met LinkedIn trainers die er echt alles van afweten. How can I help?

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0



Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf zes in cijfers: