Voeten

Blog 264 – 30 oktober 2020

Alleen maar goede persberichten graag

Als je een eigen bedrijf hebt (ik heb het verkleinwoord bedrijfje nooit zo begrepen, alsof je een beetje bedremmeld en bedeesd moet doen als je zegt dat je een eigen bedrijf hebt), krijg je ook te maken met wat communicatief ongemak. Je wordt - mede dankzij de Kamer van Koophandel - nog weleens gebeld voor een niet te missen verzekering voor al je medewerkers, hoe je je bedrijfspand zo duurzaam mogelijk door de winter loodst of wat te denken van dit LinkedInbericht dat deze zomer ongemerkt en ongevraagd in mijn inbox landde.

De Covid-19-crisis heeft de detailhandel sterk getroffen. Meer dan ooit moet u nu een cash-cultuur creëren binnen uw organisatie. Elk van uw teamleden moet direct toegang hebben tot financiële KPI's om de winstgevendheid van het bedrijf te garanderen.
Wij helpen grote retail organisaties hun cash awareness te verbeteren en het succes van hun herstelplannen met 25% te versnellen met een plug-and-play applicatie.

Wat ik dan doen, is meteen actie. Ik gooi de mail weg, blokkeer subiet een telefoonnummer of schrijf mij direct uit als ik ergens per ongeluk voor aangemeld ben. Ooit ben ik ingeschreven in het Bel-mij-niet-register, alleen vraag ik mij regelmatig af of bij mij nou net het verkeerde vinkje staat. Het is bepaald niet waterdicht en ik heb regelmatig natte voeten zeg maar.

Begin april meldde ik mij aan voor persfilter.nl. ‘Journalisten geven aan dat ze veel irrelevante persberichten ontvangen. Dit willen wij aanpakken’, aldus de mensen achter persfilter.nl.

‘Wij zorgen ervoor dat organisaties hun persberichten naar de juiste personen versturen en dat ze tegelijkertijd voldoen aan de privacywetgeving (GDPR). Op die manier krijgen journalisten ook minder persberichten. Of zelfs helemaal geen persberichten, indien ze niet relevant zijn. Dat gebeurt allemaal dankzij ons geen-persberichten-register.’

Een bel-mij-niet-register, maar dan in persberichtenuitvoering. Goed bedacht en het werkt eigenlijk heel simpel. Je geeft je gegevens op, er wordt gekeken naar het journalistieke werk dat je gemaakt hebt en daar komen dan favoriete persberichtenonderwerpen bij, die je zelf inklopt. Je kunt ook aangeven wat je niet wilt ontvangen, laat staan lezen.

Ik ben niet zo’n fan van spiritualiteitsontwerpen. Dat zweverige, het onnavolgbare en het vage. Ik heb er niet zoveel mee. Prompt gebeurde er dit. Ik kreeg een persbericht van ene Jacky Vroomen in mijn mailbox, inclusief warme groet.

Hi Erik,

Leven in het nu is niet zo vanzelfsprekend als dat het klinkt. Het is voor velen een activiteit geworden die steeds vaker op de to-do lijst wordt gezet. The Watch Now heeft dit jaar een bijzondere NOW watch (zonder klok) uitgebracht die met een simpele dagelijkse reminder laat weten waar het écht om draait in het leven. Een uniek cadeau voor jezelf én om te geven!

Ik was meteen doorgedraaid, kwam op de website terecht en las verder:

Het horloge zonder uurwerk - met enkel het woord NOW erin - is een dagelijkse reminder om te leven in het nu. Een lichtpuntje waarmee je de gekke en drukke tijden vergeet en geniet van het moment.

The Watch Now is een betekenisvol bewustwordings-accessoire dat jou op een gemakkelijke manier helpt los te komen van tijd. Want wanneer we écht in het moment leven doet tijd er niet toe, toch? Durf te genieten en volledig op te gaan in het moment. Nu is het enige moment dat er echt is.

Het is een betekenisvol bewustwordings-accessoire om iedereen met een kleine knipoog mee te geven dat we ons niet continue bewust hoeven te zijn van tijd, maar gewoon dankbaar moeten zijn voor het moment waar we ons in bevinden.

Ons doel is mensen dagelijks te inspireren om meer bewustwording en waardering te krijgen voor de dingen die om hen heen gebeuren, zowel groot als klein. Wordt bewust van wat echt belangrijk voor jou is, vertraag jezelf af en toe en kom zo terug in je NOW moment.

Ik wil ook terug, maar dan naar een eerdere blog dat ik schreef over persberichten. Ik blogde vijf tips waaraan een goed persbericht moet voldoen. Drie zijn er echt van toepassing op dit NOW bericht.

1) Allereerst moet een persbericht simpelweg nieuws bevatten. Ja duh. Iets dat je dus niet wist. Ik moet toegeven dat ik niet wist dat er horloges waren die geen horloges zijn, maar alleen het woordje NOW weergeven. Overigens was het mij dus ook niet bekend dat mensen daarvoor betalen.

2) Een andere tip was, hoe shorter hoe succesvoller. Het persbericht bracht mij niet terug in mijn NOW moment, wel bij het besef dat het allemaal erg lang was. En dat moet je nu net niet doen. Maak persberichten niet te lang. We willen vaak zoveel mogelijk vertellen. En toen en toen en ooh dat moet er ook in. Niet doen.
De regel maximaal A4 is geen must, want het nodigt ook weer uit om het langer te maken als je met de helft al klaar bent, maar hoe langer hoe slechter. Er wordt niet veel meer gelezen. Beperk je, houd je in en geef niet alles weg. Hoe korter, hoe meer interesse en hoe groter de kans dat er wat mee gedaan wordt.

3) En als laatste in dit rijtje: ode aan het onderscheid. Het medialandschap is enorm veranderd. Een nietszeggend bericht wat vroeger toch wel gepubliceerd werd, omdat jij van een bekend bedrijf, organisatie of vereniging was, is nu absoluut geen garantie voor plaatsing. Je moet je echt onderscheiden, opvallen en eruit springen. Denk dus heel goed na over wat het echte nieuws is. Stel jezelf de vraag: waarom moeten de media hier wat mee doen?

Ik ben benieuwd naar het antwoord van Jacky.

Mijn nieuws is heel simpel. Schaf het geen-persberichten-register meteen af. En schrijf alleen maar goede, korte, onderscheidende en bovenal nieuwswaardige persberichten.

 

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0



Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf veertien in cijfers: