Wasknijper

Blog 241 - 11 augustus 2020

Vijf tips om je website leidend te laten zijn

Vorige week was ik op vakantie. We bleven in eigen land. Tja, wie niet, zou ik bijna zeggen. Middenin in onze vakantie viel de persconferentie van minister-president Mark Rutte en onderminister Hugo de Jonge. Helaas was Irma er niet, al was dat niet de reden om niet te kijken.

De gebarentolk – en dat vind ik best knap – houdt tot nu toe alle interviewverzoeken af, verschijnt niet in praatprogramma’s en maakt op haar twitteracccount alleen melding van haar boeiende beroep en retweet en liket niets. Knap hoor. Ik denk dan ook meteen beroepsmatig. Wat zou het toch mooi zijn als het mij zou lukken om Irma exclusief te spreken. Een eenmalig mega-interview. Exclusief aan alle kanten. Een vraaggesprek over haar geroemde hamstergebaar, haar plotselinge bekendheid en de gangpraatjes met Mark en Hugo. Het deed mij denken aan Anne Lok. Ik schreef al eerder over haar in een blog en dacht heel even dat ik de landelijke primeur zou hebben.

Anne wie? De oud-minnares van Alexander Pechthold van D66. Doordat ze in 2018 in de publiciteit kwam, leerde ik haar kennen. Ik herinner mij nog het media-optreden van haar bij RTL Late Night. Alleen daardoor al werd ik getriggerd, want het was beschamend, laten we wel wezen. Ik had inmiddels haar 06 nummer bemachtigd en stuurde haar op 6 september 2018 een appje. Ik repte over mijn mediabureau en dat ik mij bezighield met media-organisatie (hoe kom ik in de media, als ik in de media ben, wat doe ik dan en als ik ongewild in de media kom, wat moet ik dan doen en wat vooral niet).

Ik sloot af met: ‘Ik ben geen redder in nood, wil mij ook niet opdringen, maar ik kan u wellicht helpen om uw verhaal toch goed neer te zetten (inhoud, proces en regie).’

Een dag later appte zij mij: ‘Graag. Ik ben oriënterend over de stappen die ik wil zetten.’

Ik ging meteen aan de slag. Ik las mij wat in, keek de uitzending van RTL Late Night met Twan Huys terug en kocht zelfs de Privé. Nummer 36/2018. Daarin maar liefst acht pagina’s over de drie A’s: Anne, Alexander en de abortus waartoe zij gedwongen was en wat uiteraard als nieuwskop de voorpagina vulde. Ik stuurde haar een grondige analye en aanbevelingen.

Om een lang verhaal kort te slaan, het werd niet wat. Anne liet niets meer van zich horen en uiteindelijk zag ik mijn opzet en insteek elders voorbijkomen.  

Terug naar de informatievoorziening van de overheid. Allereerst de persconferentie. Ik voelde totaal geen urgentie, ondanks dat Covid 19 ons weer in de greep heeft. Nog steeds laat ik mij leiden door mijn boerenverstand en dat is opletten. Op vakantie vielen mij drie maatregelen op.

1) In een wok restaurant moest je aan je bord een wasknijper doen met daarop je tafelnummer. Dat moest je afgeven als je wat gewokt of gegrild wilde hebben. Voor de saus graaide je in een bak met allemaal nummers en ook dat knijpertje deed je aan je bord.

2) Het zwemmen op het vakantiepark was een mix tussen vrij zwemmen voor mijn jongens en een gereserveerd uurtje voor mij.

3) En de derde maatregel was de mondkapjes plicht in Duitsland, dus ook bij MoviePark. De plaatselijke parkmondjeskappolitie zorgde voor controle.

Het ondergaan en accepteren van de maatregelen, deden we. Gewoon omdat dat verstandig is, maar vooral ter bescherming van onszelf. Om mij aan te zetten om mijn handen nog steeds stuk te wassen, om 1,5 meter afstand te houden en om überhaupt dat allemaal vol te houden. Daar heb ik geen persconferentie voor nodig. Bovendien zit er een lichte boosheid in mij. Eerst geen persconferentie, dan weer wel. Dan weer de ministers van Justitie en Medische Zorg en Jaap van Dissel van het RIVM, nu Rutte en De Jong. Geen kamerdebat over corona en nu weer wel. Waar is de eenduidige boodschap, strategie en regie?

In de zoektocht naar antwoorden, stuitte ik op een bericht van Bits of Freedom. Getiteld: Overheidscommunicatie hoort op een overheidswebsite. Het begon als volgt:

'Tijdens een landelijke crisis is heldere, voor iedereen toegankelijke communicatie van de overheid misschien wel belangrijker dan normaal. Een onzorgvuldig geformuleerd bericht kan heftige reacties teweegbrengen en draagt daarbij alleen maar bij aan crisis, in plaats van dat die bestreden wordt. Zulke communicatie hoort thuis op één plek en moet een heldere boodschap bevatten. Dat komt ook de autoriteit en de herkenbaarheid van de boodschap ten goede.'

Het kwam er op neer dat de Rijksvoorlichtingdienst niet via Twitter moet verwijzen naar een belangrijk bericht op Facebook, omdat daar toevallig veel mensen lid van zijn. Er moet één plek zijn, in dit geval de website, waar alle belangrijke informatie te vinden is.

Ik ben het daar wel mee eens. De website is en blijft je belangrijkste communicatiekanaal. Te vaak en te veel zie ik nog ondernemingen, organisaties en verenigingen, die hun website niet meer bijhouden en actueel proberen te zijn op social mediakanalen.

Ik geef je 5 tips om van je website je belangrijkste communicatiekanaal te maken.

  1. Zorg dat je website helemaal bijgewerkt is. Het laatste nieuws, werkende linkjes, kortom laat zien dat je actueel bent en blijft. 'Met je website beginnen, is op social media winnen.'
  2. Verwijs op al je social mediakanalen kort naar je website. Maak het zo gemakkelijk mogelijk. Dus een linkje, een verkorte url of verwijzing. Pas je berichten aan, aan je verschillende doelgroepen.
  3. Trigger mensen om naar je website te gaan. Denk eens aan een digitale handtekening onder je mail. Dat betekent niet alleen een aankondiging, maar ook na afloop een bericht. In dit geval: Persconferentie gemist? Kijk ‘m terug op onze website. Uiteraard met het linkje erbij.
  4. Een officiële website geeft vertrouwen en je onderscheid je daarmee ten opzichte van online beunhazen en social media, waar toch af en toe een luchtje aanzit. Vergeet dat niet!
  5. Kwaliteit wint altijd. Tik je handen stuk met goede webteksten of laat het doen door een professionele tekstschrijver, maar houd hoe dan ook vol!

 

 

 

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf vijf in cijfers: