Weegschaal

Blog 206 – 14 april 2020

De 5 tips om juist nu goed te communiceren op social media

Over exact een week weten we meer. Dan is het 21 april en krijgen we te horen of de coronabeperkende maatregelen na 28 april versoepeld worden of niet. Wat Rutte ons ook moge brengen, voor mij verandert er niet zoveel. Ik werk thuis, maar dat deed ik al.

Het enige dat ik niet heb, is de voetbalverslaggeving in het weekend. Op zondag een ons-kent-ons wedstrijd verslaan in de 5e klasse Noord. Het veld hobbelig, geen opstelling en waarom is het juist nu toch zo koud? En ook nog eens in de regen en altijd met de wind verkeerd. Ik mis het in al zijn een- en veelvoud.

Deze tijd van beperking geeft ook kansen. Ik heb mijn berichten op LinkedIn er eens bijgepakt. Om op gepaste wijze in te spelen op de corona-actualiteit en om voorzichtig een graantje mee te pikken, al was het maar moreel. Maar daarover straks meer. Mijn eerste bericht:

Deze coronacrisis is een uitgelezen kans voor merken om relevant te zijn in het leven van hun klanten, fans of de maatschappij.

Vervolgens ging ik in op Sportclub Communicatie, oftewel mijn basistraining communicatie voor sportverenigingen. Ik schreef er al eerder een blog over. Het goede nieuws is, is dat het voorzichtig omarmd wordt – de 1,5 meter regel is hier niet van op toepassing – door een externe en betrokken partij. Fijn!

Helemaal terug in de tijd, postte ik dit bericht:

Ieder bedrijf, organisatie of vereniging maakt melding van de maatregelen in verband met #corona. Maatregelen die constant veranderen en waarbij je niet alleen moet nadenken over de gevolgen, maar ook over de communicatie.
Wie communiceert wat, waar, wanneer en hoe?  Soms wil je misschien juist een persoonlijke tekst, helemaal toegespitst op jouw onderneming of situatie. Geen standaard of algemeen verhaal, zoals al die anderen.

Wat kan ik je bieden?

* Een artikel op je website.
* Een mail naar je klanten of leden.
* Een social mediapost, ongeacht welk kanaal.
* Of wat je redactioneel ook maar wilt.

Persoonlijk, empathisch en begripvol. En snel, goed en duidelijk. Vrijblijvend meer informatie?

Wat verder op in de tijd toen de coronamaatregelen stringenter werden. Toen we nog geen goed coronalied hadden (nu gelukkig wel met het nummer van Arjen Lubach en Merol). Toen minister Bruins nog in functie was (zijn adviseur is een oud-collega van mij, ik kreeg indirect wat meer mee van de hele situatie…) en toen Arno Vermeulen burgemeester Jorritsma nog geen demagoog noemde (ik zat zondag in een Twitterloop, omdat ik een tweet daarover blijkbaar op het verkeerde moment had geretweeted).

In die tijd stuurde ik dit bericht:

* Snel en goede teksten nodig voor je website of social mediakanalen? (Het is crisis)
* De juiste vragen en antwoorden, toegespitst op jouw bedrijf of onderneming? (Zodat je niet steeds hetzelfde verhaal moet uitleggen, maar kunt verwijzen)
* Het verzorgen van actuele aanvullingen en duiding van al het coronanieuws? (Elke dag is anders).

Waarom post ik die berichten? De coronacrisis geef mij tijd en gelegenheid om mijn expertise te laten zien. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor mij, maar eigenlijk voor iedere onderneming. Juist nu.

Jacqueline van Zetten is expert in social mediamarketing. Zij zegt er het volgende over: “Door actief te zijn, vergroot je als bedrijf je online zichtbaarheid, autoriteit én bouw je aan een community van fans. Het is belangrijk om regelmatig interessante content te delen met je doelgroepen.”
“Doe je dit niet, dan zorgt het algoritme van de verschillende social-mediakanalen ervoor dat je minder zichtbaar bent. Voorkom ‘overkill’ aan content en zorg ervoor dat de berichten die je plaatst waardevol zijn voor je volgers of fans.”

Je moet dus horen, zien en niet zwijgen. Maar wat en hoe doe je dat? Ik geef je vijf tips.

  1. Het gaat allereerst om je boodschap. Waar houdt jouw doelgroep zich mee bezig? Met welke onderwerpen en thema’s? Wat is echt actueel, relevant en waar moet je dus op inspelen?
     
  2. Voeg altijd wat persoonlijks toe aan je boodschap. Een eigen ervaring, een aangrijpend verhaal of een lessons learned. Wissel je kennis en kunde af met je leren vermogen en de wijsheid die je vaak hebt, maar ook weer niet altijd. Maar stel je niet te kwetsbaar op en laat de weegschaal doorslaan naar je meerwaarde.
     
  3. Ik zie het vaak, zeker bij veel ondernemers en zelfs bij content-marketeers die in opdracht werken. Hetzelfde bericht op Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram. Je kunt je content prima vaker en dus op meerdere kanalen gebruiken, maar weet dat het op een gegeven moment afstoot. Hetzelfde bericht in dezelfde vorm voor de vierde keer tegenkomen, werkt niet. Verander in ieder geval iets. Een nieuwe foto of andere afbeelding, of post het niet overal tegelijk. Bedenk dat alle social-mediakanalen anders zijn en stem je boodschap hier zoveel mogelijk op af.
     
  4. Vorige week deed ik buiten op de bank in de zon mee aan het webinar: ‘Hoe haal je meer uit Instagram & Linkedin hashtags zonder gebruik te maken van advertenties.’ Hashtaggebruik is de manier om onderwerpen te vinden en om gevonden te worden. Dus gebruik ze, maar doe het goed en georganiseerd.
     
  5. Tenslotte nog een feitje van Jacqueline van Zetten. Het gaat over beeld. “Door het toevoegen van afbeeldingen aan je social-mediaberichten maak je je boodschap aantrekkelijker en duidelijker. Twitterberichten met afbeeldingen krijgen bijvoorbeeld 18% meer kliks dan Twitterberichten zonder afbeelding. En zelfs berichten op LinkedIn met een afbeelding hebben 98% meer kans op interactie.”
    Een handige site is Pixabay.com. Heel veel rechtenvrije foto’s. En het is gratis.
     

Oh ja, nog even terugkomend op mijn coronagraantje. Ik zag een bekende van mij die een coronaprentenboek voor kinderen heeft gemaakt. Wat mooi en goed! Er is een drukker gevonden en ik heb aangegeven de publiciteit wel te willen verzorgen. Wordt dus vervolgd. Het deed mij meteen denken aan de promo in de laatste halve minuut van deze clip. En dat was echt heel ver voor de corona...


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf twaalf in cijfers: