Blog 229 – 30 juni 2020
Het waarom van een goede website
Deze week stuitte ik stomtoevallig op een oproep op LinkedIn. Een onderneming had een andere huisstijl, een nieuwe website en de social mediakanalen waren van al het stof ontdaan. Vol trots werd het resultaat aan de online wereld gepresenteerd, met de toevoeging ‘reacties zijn van harte welkom.’
Ik ging er maandag eens goed voor zitten, want ik vind zulke oproepen niet alleen goed, maar ook leuk om te doen. Ik haalde er meteen een paar tikfouten uit. Ok, ok (inderdaad het waren er twee, maar wel in één zin), dat kan gebeuren, maar het is en blijft slordig. Blijkbaar was het correctiedag, want even daarna attendeerde ik een zakelijke b(v)logger op een d/t fout, om later op de avond van een klant een prettig bericht te ontvangen, met toch een kleine kanttekening mijnerzijds: “Erik, je hebt ons positief verast met jou manier van schrijven.” Die hoef ik niet uit te leggen toch?
Afijn, terug naar de website. Wat mij opviel was dat er te veel vanuit het bedrijf werd gedacht en gecommuniceerd. Jij zit zo in de materie, wil graag alles vertellen en stort dat uit over je lezer. Een aanname hier en aanname daar. Typisch voorbeeld bij dat toespreken was dat de naam ontbrak van de eigenaar. Iedereen kent hem van gezicht en hij werkt er al jaren. Sterker nog, hij stond zelfs aan de wieg van het bedrijf, maar ik weet niet wie hij is.
Nog een klassieke fout: de verschillende aanspreekvormen. Het u en het jij door elkaar. Dat het moeilijk te bepalen is, snap ik. Maar doe er dan onderzoek naar, kies vervolgens en wees consequent. Daarnaast zag ik op de website nergens een verwijzing naar de social mediakanalen, was de menustructuur erg onduidelijk en begreep ik sommige afbeeldingen niet. Kortom, het leek mij een sterk staaltje eigen handenarbeid. Een gevalletje van ons nichtje is zo creatief, dan kan ze ook wel websiteteksten maken en wat een mooie foto heeft het achterbuurmeisje van je collega toch gemaakt. Dan heeft ze vast ook wel verstand van hoe de website eruit moet komen te zien.
Ben je een geweldige online tekstschrijver, heb je inderdaad veel verstand, maar dan van hoe je je website als strategisch communicatiemiddel inzet en heb je alle tijd om nieuwe teksten te schrijven en te herschrijven, dan adviseer ik je om het zelf te doen. Dan komt het vast helemaal goed.
Maar in de praktijk zie ik dat bedrijven, organisaties en instellingen, niet zo goed raad weten wat met hun website te doen.
Vooropgesteld, je website is je uithangbord van je bedrijf. Als je iets zoekt, dan google je je naar de website. Die eerste indruk moet goed zijn. Vergelijk het met luisteren naar de radio. We willen muziek luisteren (we hebben een doel). Onze favoriete radiozender kraakt aan alle kanten. Lichtelijk geïrriteerd draaien of drukken we verder. Totdat we nét dat ene nummer horen en we blij verrast blijven luisteren. Keren we daarna weer terug naar onze (stoor)zender?
Een andere valkuil is de content van de website. In het tijdperk waarin de aardverschuiving van offline naar online plaatsvond, werden websites gezien als online bibliotheken. Werkelijk alles wat het bedrijf gedaan had, mee bezig was en ging doen, moest op de site. Dikke jaarverslagen, nog dikkere beleidsplannen, beleidsstukken, jaarprogramma’s en wat al niet meer. Het kon niet op. Alles moest onder het mom transparantie te vinden en te lezen zijn. Alleen dat laatste gebeurde niet.
Bezoekers gingen geen pillen lezen van het scherm. Wat ze wel deden was verdwalen in het woud van webpagina’s en afhaken als het ging om niet bijgehouden content, dode linkjes en oude berichtgeving. Wees niet gedateerd. Het niet hebben van een nieuwsknop is altijd nog beter dan ‘actuele’ nieuwsberichten van jaren geleden.
Je website is 99 van de 100 keer je allereerste contactmoment met je klant. Zo is het toch? Ga jij meteen op zoek naar de social mediakanalen van een onderneming (denk nog even terug aan het begin van dit blog) of google je je naar de website? Als de informatie zo slecht weergegeven en onderhouden is, dan zegt dat veel over je. Ben je als bedrijf nog wel bij de tijd? Ben je met de rest ook zo nalatend? Het geeft in ieder geval geen goede indruk.
En wat kan ik er aan doen?
Wat Mediabureau MEER doet is naast teksten schrijven, weten wat de klant wil, advies geven over opbouw van de site, menustructuur, verhouding tekst en beeld en vooral verplaatsen in de bezoeker. Die komt op jouw site met een reden. En wat dan? Is de navigatie helder of raakt hij erin verstrikt? Hoe oogt de website? En het allerbelangrijkste is…Vindt hij wat hij zoekt?
Zorg dat je je website op orde hebt. Of dat je er überhaupt eentje hebt. Daarom op een rijtje, de Mediabureau MEER top 5 aandachtspunten als het gaat om een website.
1. Wat wil ik met mijn website? Is het puur een informatiekanaal, wil ik er omzet uithalen of heb ik een ander doel? Heb ik dagelijks iets te melden of moet alleen de basis op orde zijn? Afhankelijk daarvan, richt je je website in.
2. Content = king. Besteed ik de inhoud uit, lever ik input aan, of schrijf en herschrijf ik het allemaal zelf? En wat schrijf ik precies? Is het vooral statische informatie of heb ik dagelijks nieuws te melden?
3. Hoe moet mijn website eruitzien? Wat past er bij mijn bedrijf? Moet ik ook met video’s werken? Wat doe ik met beeldmateriaal? En wat wil ik uitstralen? Gemiddeld kijkt een bezoeker maar een paar seconden op je site. Daarna volgt het besluit: blijven of afhaken.
4. Pretest een eerste ontwerp op mensen die niet alles van jou mooi vinden, maar jou ook de maat nemen. Komt wat je ziet en leest overeen met welk beeld je hebt van het bedrijf? Snap je de menustructuur? Als je op een paar pagina’s klikt, heb je dan nog enig idee waar je je bevindt op de site?
5. Budget. Wat heb je over voor je website? Het kan gek en dus duur genoeg, maar dat hoeft echt niet. Wat van belang is: wat doe je zelf en wat niet? Ook nu weer, je website is je visitekaartje. Oftewel de eerste indruk. Doe het goed of laat het goed doen.
Meer weten over websites? Neem dan contact met mij op via mijn website. Gewoon even googlen. Lukt wel toch?