Ik heb het nog niet bekend gemaakt. Als ik ernaar bevraagd werd, deed ik er het zwijgen toe. Ik zei nog net niet van geen commentaar. Ik hield mijn mond dicht, maar ik wist dat er een moment zou komen dat ik wel naar buiten moest treden. En ik merkte ook in alles dat dat moment steeds dichterbij kwam. Het was een kwestie van tijd. Nu is het dan eindelijk zover. Mediabureau MEER is media-adviseur van Coniche Topvolleybal Zwolle. Mooi, maar wat houdt het eigenlijk in?
Even terug in de glorietijd van het Zwolse volleybal. Althans van na 2010 zeg maar. Ik weet eerlijk gezegd niet zoveel van VC Kuipers Zwolle en de drukbezochte wedstrijden in de wondertent van Joop van Ommen oftewel de WRZV-hallen. Voor mij begon Landstede volleybal een beetje te leven in 2010. Ik had als teammanager van de toen nog FC Zwolle Vrouwen bedongen dat ik eenmaal in de week bij Landstede mocht werken op de communicatieafdeling. Dan kon ik wat gemakkelijker weg als de Zwolse Vrouwen moesten spelen. Ga maar na, op donderdagavond om 19.30 uur in en tegen ADO Den Haag spelen, betekende een vertrek om 14.00 uur (!). Rekening houden met 2,5 uur reistijd, om half vijf ergens eten, dan rond half zes naar stadion, waar we dan om een uurtje of zes aankwamen.
Landstede was sponsor bij Zwolle, die weer banden had met de GGD waar ik toen nog op de loonlijst stond. Een ontzettend eigenaardige constructie, waar de nieuwe manager marketing en communicatie van Landstede ook onmiddellijk een einde aanmaakte. En terecht. Hij had mij weleens zien zitten en dacht dat ik van ICT was en computerproblemen oploste.
In dat bijzondere jaartje bij Landstede, kreeg ik het nodige mee van Landstede volleybal en basketbal. Sterker nog, ik kreeg een seizoenkaart en bezocht in die jaren daarna veel wedstrijden, waaronder de kampioenswedstrijd in 2015 met Thijs van Noorden als assistent van coach Redbad Strikwerda.
Van Noorden, is ook het haakje met Coniche Topvolleybal Zwolle. Net als Jelle Hilarius, die in 2015/2016 speler was bij Landstede en nu aanvoerder is van het huidige volleybalteam. Met de beide bebaarde lange mannen heb ik regelmatig contact. Over de media-organisatie van de eredivisieclub, die een doorstart maakte en zich al twee jaar lang keurig handhaaft op het allerhoogste niveau.
Zo begon het ook. Ik kreeg mee dat Landstede zich terugtrok uit het volleybal en doorging met basketbal. Ineens bleek dat een bedrijf, Coniche, zich opgeworpen had om het volleybalteam in stand te houden. Ik weet niet eens hoe ik er achterkwam, maar ik kreeg het terloops mee. Ik was meteen geïnteresseerd in het programma, de selectie, wedstrijden en nog veel meer. Wat volgde was een gestruin van het internet van heb ik jou daar. Ik vond in een duistere digitale hoek nog wat, maar verder niets. We praten nu over 2016.
Ik kwam in contact met Jelle en ik beloofde hem een communicatie/PR notitie, om toch te zorgen dat Coniche Topvolleybal Zwolle nog enigszins bekendheid kreeg. De notitie ging over de website, wat algemene communicatieadviezen en social media. Vooral over social media. We beseffen het vaak niet met zijn allen, maar social media heeft een enorm bereik, is gratis en is o zo gemakkelijk te delen. Zeker voor sportverenigingen met weinig budget is het een openbaring. Wel bijhouden graag, als het gaat om actualiteit en frequentie, maar wat een geweldige manier van communiceren. Dat stond er dus in. Plus wat adviezen over offlinemiddelen. Je komt bij een sportwedstrijd en als je geen geld hebt voor een app, maar toch wat wilt weten, dan wil je iets in handen hebben. Een flyer, een programmaboekje of zoiets. Ook daar voorzag mijn notitie in. Ik sloot af met een soort van tien communicatiegeboden.
Laat ik er vijf uitpakken:
Zoek samenwerking met andere sportverenigingen, steek je licht op bij communicatieafdelingen en ga het wiel niet opnieuw uitvinden.
Zoek de juiste poppetjes voor elk middel of kanaal. Beleg niet alles bij één iemand, dat is erg kwetsbaar en het vergroot ook de kans op star denken.
Benoem een coördinator/aanspreekpunt die zorgt voor bewaking, bijstelling en draagvlak.
Denk online en offline. Offline is niet dood, maar nog steeds levend. Ook hier geldt weer dat het een en en verhaal is.
Free publicity. Benut deze mogelijkheden meer. Ze zijn er. Ook nu nog.
Deze top vijf is en blijft actueel en is feitelijk voor iedere vereniging of organisatie van toepassing. Vooral die samenwerking promoot ik. Kijk eens bij de ander, laat je informeren en doe je voordeel mee. Te vaak zie je bestuurders die de blik alleen maar naar binnen hebben gericht en zelf bezig gaan met van alles en nog wat. Sentimenten en eergevoel winnen het van het vergezicht en de bereidwilligheid om samen te werken.
In al die jaren ben ik Coniche Topvolleybal Zwolle blijven volgen en af en toe ongevraagd adviseren. Over allerlei communicatiezaken, met name mediagerelateerd. Het werd steeds een beetje meer, officiëler en serieuzer. Onlangs schreef ik een nieuwe, praktische notitie inclusief een contentkalender. Dat moet het antwoord zijn op wie doet wat wanneer waarmee? Dat is en blijft voor mij nog steeds het uitgangspunt van communicatie. Timing is en blijft zo belangrijk voor geslaagde communicatie. De tijd van rondpompen van informatie als eenzijdige zender, kan niet meer. Je moet media-aandacht als het ware bevechten. Of anders gezegd, de media voor je winnen.
Dat doe ik dus nu voor Coniche Topvolleybal Zwolle. Ik ben mediapartner en ik sta daarom op de rug van het shirt en dat maakt mij best wel trots. Ook ik wil graag winnen, op het hoogste niveau actief zijn en presteren. Dat kan ik ook voor andere (sport)verenigingen doen. De eerste gesprekken met een ander team dat op het allerhoogste niveau speelt, zijn het stadium verkenning gepasseerd. Maar…er kan nog meer bij, want dit smaakt echt wel naar meer.