Babysokjes

Blog 179 - 7 januari 2020

5 kinderlijk eenvoudige social mediatips

Afgelopen week was ik met mijn twee jongens op Texel. Om precies te zijn van Nieuwjaarsdag tot en met zaterdag 4 januari. Het is een pracht eiland, je zit amper op de boot of je zet al voet aan wal en alles is zo dichtbij. Van de vuurtoren naar de veerboot, gaat sneller dan van boven Zwolle-Noord naar diep in Zwolle-Zuid. Er waren uiteraard veel toeristen, maar er was ruimte zat. Ook in ons hotel. Een klein, maar goed hotel met zelfgebreide babysokjes om de stoelpoten in de ontbijtzaal, geen leeslampje bij mijn bed en goede koffie op de kamer, die ook nog eens ruim, netjes en schoon was.

Wat mij verder nog opviel? Het was maar goed dat ik gereserveerd had voor het eten, want in elk restaurant waar we waren, was het vol. Verder is het blijkbaar heel normaal op Texel dat de hond ook mee mag uit eten en uiteraard – en eigenlijk is dat helemaal niet bijzonder – waren er veel Duitse gasten. Zij komen ongetwijfeld voor de rust en zoals ik ergens las, omdat de auto dan meekan op vakantie. Het percentage Duitsers is op Texel het grootste: om en nabij 28%, gevolgd door Ameland: ongeveer 19% en Schiermonnikoog: 17%.

En de overige bezoekers dan? Heel veel komen ongetwijfeld voor het uitwaaien, bijtanken en opladen. Na een roerig, druk en slopend werkjaar, even de accu opladen. En dat allemaal om met volle kracht vooruit te gaan in 2020. De kop omhoog, fier in de wind en leegmaken geblazen. Laat maar komen dat nieuwe werkjaar.

Ik weet zeker dat er werkenden zijn die zo denken, doen en – vind ik – af en toe doorslaan. Zelf heb ik niets met die pepwalk en de alles wordt anders show. Ik zag zelfs een social mediapost voorbijkomen met de tekst: ‘Make it fucking happen. 2020…Het jaar om mijn stempel in de wereld te zeten en een legende te worden. Let’s rise!’

Tsja…Wat moet je daar nu mee? De post liken, bemoedigende woorden inspreken of iets anders? Het enige dat ik kan bedenken is het bruggetje naar social media. Want dat bleef mij wel bij en vond ik interessant. Mijn jongens van bijna 13 en ruim 11 jaar zijn de hele tijd in de weer met social media. Inmiddels heeft Twitter afgedaan, is Facebook ook niet of nog niet interessant, maar is het vooral Instagram voor, Instagram na en hoeveel likes heb jij al, om vervolgens de ander uit te lachen als een bepaalde post blijkbaar niet voorzien is van veel of de verkeerde hartjes.
Ook mooi om te zien, wat ze erop zetten. De een gaat voor een zorgvuldig bekeken en uiteindelijk goedgekeurde foto. En dat mag best een tijdje duren. De ander maakt het allemaal niet zoveel uit en gaat vooral voor kwantiteit en snelheid.

Ik vind het allemaal goed. En eerlijk gezegd ben ik stikjaloers. Instagram bestaat dit jaar exact tien jaar. Maar in 2010, had ik er nog nooit van gehoord. In dat jaar ging ik op Twitter. En dat houd ik tot op de dag van vandaag vol. Wat is het toch jammer dat ik niet als tienjarige de beschikking had over social media. Mijn kinderhand was niet gevuld zeg maar.

Ik juich het alleen maar toe dat ze hiermee bezig zijn, dat ze ontdekken wat er allemaal speelt, hoe het in zijn werk gaat en ja ook wat de duistere kanten zijn. De enige afspraak is dat ze hun boerenverstand gebruiken, snappen wat dit-is-te-mooi-om-waar-te-zijn inhoudt en dat in combinatie met af en toe een vraag stellen aan mij. Wat ze dan nog weleens doen. Maar het laatste dat ik wil is constant over hun schouder meekijken.

Voor degenen die in het nieuwe jaar het eindelijk allemaal anders willen doen met hun social media. En voor al die anderen die ermee willen beginnen en er ook echt iets mee willen bereiken, heb ik vijf kinderlijk eenvoudige tips.

  1. Richt je allereerst op één social mediakanaal wat het beste bij je past. Ben je een nieuwsjager en wil je bijblijven, kies dan voor Twitter. Plaats je veel foto’s en denk je meer in beelden, denk dan eens aan Instagram of Pinterest. Wil je op de hoogte blijven van wat je vrienden doen, dan is Facebook wellicht wat. En oh ja, veel mensen gebruiken LinkedIn om er zakelijk bij te horen, maar dan moet je er wel wat op, mee of aan doen.
  2. Bedenk überhaupt wat je met je social mediakanaal wilt. Om content te delen, om te volgen en te lezen of wat anders. Wat is je doel en wat wil je er nu mee?
  3. Een creatieve geest is ook wel handig. Steeds exact dezelfde post te delen op mogelijk meerdere social mediakanalen, voegt niets toe. Verras eens, doe gek en val op, maar waai niet met alle winden mee.   
  4. Doe geen valse beloftes. Beloof niet dat je elke week een vlammend betoog post en dat na drie keer al niet meer volhoudt.  Je wordt ongeloofwaardig en het volgen niet meer waard.
  5. En social media is tijdloos, maar snelheid is nog wel steeds van belang. Een dag of langer nog ergens op reageren, is echt niet meer van deze tijd.  


Meer weten over een goede start met social media? Neem dan contact met mij op: www.mediabureaumeer.nl/contact.

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf twaalf in cijfers: