Blog 304 – 23 maart 2021
Als je hét dan toch zelf wilt doen, vooruit 5 tips
Eén van de gevolgen van het coronavirus is ook dat de wedstrijden van mijn zaalvoetbalteam stil zijn komen te liggen. Op 5 oktober 2020 was de laatste wedstrijd, ruim vijf maanden geleden dus en als we dinsdagavond de persconferentie mogen geloven, wordt het dit seizoen ook vijf keer niks.
‘Mijn’ moet overigens niet al te letterlijk worden genomen, hoewel ik mediasponsor ben. Dat is natuurlijk met een kwinkslag. Ons team heet officieel Nico Brillen, maar over sponsoring en de naamgever straks meer. Het team bestaat uit spelers van het oude Nico Brillen team en dat van Exact en we spelen iedere maandagavond in de tweede klasse van de WRZV-competitie.
Ach en net zoals iedereen mis ik ook mijn teammatties. Voor de wedstrijd (om de zaak op scherp te zetten hanteren we altijd dit uitgangspunt: ‘’Vandaag tegen de koploper jongens en meisje”), tijdens het duel je ergeren aan van alles en nog wat, een nederlaag verwerken, een puntendeling koesteren en een zege vieren. En altijd gewoon normaal doen tegen elkaar. Geen gezeur, gezeik of gekibbel. Dat schijnt bij andere zaalvoetbalteams weleens anders te gaan.
Sowieso moet je als verdwaalde toeschouwer niet het idee hebben dat er geen lichamelijk contact te zien en dat alle zaalvoetbalregels naar de letter der wet worden nageleefd. Het is veelal een mix van algehele onkunde, te veel veld- en te weinig zaalvoetbal en de nodige lompheid.
Naast de sociale contacten, heb ik ook dus een zakelijk belang in mijn zaalvoetbalteam. Zo ben ik met Mediabureau MEER mediasponsor van ons zaalvoetbalteam. Dat betekent niet dat ik de grote man ben achter het programmaboekje, perscontacten of andere media-uitingen. Het zit allemaal anders in elkaar.
We moeten net als alle andere teams een behoorlijk pittig bedrag inleggen aan contributie. Dat is eigenlijk een beetje de omgekeerde wereld. De faciliteiten van de WRZV-hallen worden jaar na jaar minder en minder. Ik ben de keeper van het team en iedere keer als een schot boven of naast mij op lat of paal belandt, kijk ik met angst of het doel beeft.
En dat terwijl de bijdrage om mee te ballen, ieder seizoen behoorlijk stijgt. Straks gaan we met zijn allen naar het nieuwe WRZV-onderkomen even verderop, maar met dat fonkelnieuwe onderkomen en de coronacrisis, ben ik zeer benieuwd welk bedrag dan opgehoest moet worden.
Mediasponsor houdt niks meer of minder in dan dat het teamtwitteraccount de naam van Mediabureau MEER draagt. Met een lolletje houden we zo onze achterban op de hoogte van het programma en de uitslag van de gespeelde wedstrijd.
Toch zit er voor mij een serieuze kant aan. Naamgever Nico, die gisteren 40 jaar werd, is inmiddels ook een klant van mij. Ik ben zijn contentspecialist. Het is eigenlijk niet meer dan dat ik hem iedere keer met meerdere social mediaberichten de week doorhelp. Een weekjournaal dat hij elke maandag krijgt.
Die dag is zijn winkel aan de Diezerpoortplas gesloten, dus het gaat om de social mediaberichten op de dagen erna. Samen met hem zet ik in op drie berichten per week. Hoe gaat dat dan in zijn werk? Wat ik doe voor Nico Brillen is het volgende:
Eigenlijk ben ik een beetje aan het jokkebrokken, want Nico is geen klant meer van mij. Hij besloot de social media weer zelf op te pakken. Dat kan en mag uiteraard, alleen ik stak wel mijn ‘vaderlijke’’ vinger op. Weet wat je doet, jongen.
Letterlijk, want de meeste ondernemers doen daarna niks, hebben allesbehalve tijd en kennen social mediaberichtgeving geen prioriteit meer toe. Ik zie het dus allemaal minder worden. Dat snap ik ook wel, want als ik in een winkel wordt gedropt om een bril of setje contactlenzen te moeten verkopen, inclusief een helder advies, dan kijk ik daar ook bepaald niet naar uit.
Maar beste ondernemer, wat is het toch verrekte lastig om iedere keer passende content te bedenken en steeds te plaatsen? En hoe bouw je een bericht eigenlijk op en wat zet je nu op welk kanaal? En oh ja, welke foto moet erbij en voorkom je dat je struikelt over steeds dezelfde soort berichten. Foutloos schrijven? Poeh hé en hoe blijf je wel opvallen op een goede manier? Hallo? Hallo? Is daar iemand?
Ik blijf nog wel de ongevraagde tipgever uithangen voor Nico en uiteraard ook voor anderen. Komen ze:
Tip 1: probeer berichten niet alleen goed te beginnen, maar ook correct af te sluiten met een call to action. Een vraag, een aanbieding, oproep, actie of verwijzing. Nu is de volgorde vaak niet logisch, net als de aanleiding, nieuwswaarde en dus de afsluiting.
Tip 2: Denk aan het haakje-, kapstok- en contentkalenderverhaal. Zoek een aanleiding (en als je goed zoekt, vind je meestal ook wel).
Tip 3: Zend minder, dus niet een heel verhaal wat jij allemaal hebt, vindt en op voorraad hebt. Houd het kort, maak het persoonlijker en richt je meer tot jouw klant.
Tip 4: Blijf consequent, frequent en zoals jij bent posten. Oftewel, doe je niet anders voor, maar doe alles voor de herkenbaarheid van de klant.
Tip 5: En een beetje origineel, anders en verrassend in je berichtgeving mag best hoor.
Heb je mijn social mediahulp toch wel nodig? Of wil je juist meer weten hoe je het zelf goed denkt te kunnen? Bericht mij dan via www.mediabureaumeer.nl/contact. Ik help je graag.