Brood

Blog 236 – 24 juli 2020

Online aandacht. Hoe werkt het wel? Vijf tips

Afgelopen week gleed dit bericht mijn berichtenbox binnen van LinkedIn.

Hallo Erik!

De Covid-19-crisis heeft de detailhandel sterk getroffen. Meer dan ooit moet u nu een cash-cultuur creëren binnen uw organisatie. Elk van uw teamleden moet direct toegang hebben tot financiële KPI's om de winstgevendheid van het bedrijf te garanderen. Wij helpen grote retail organisaties hun cash awareness te verbeteren en het succes van hun herstelplannen met 25% te versnellen met een plug-and-play applicatie.

Het was afkomstig van een datastoryteller annex business developer, werkzaam bij International Business Development Toucan Toco. Of zoiets.  

Hallo! Zit ik hier op te wachten? Nee. Weet ik waar het overgaat? Nee. Kan ik mij er voor afmelden? Ja.

Waarschijnlijk ben ik dankzij LinkedIn uitverkoren vanwege mijn headline tekst oftewel mijn kopregel. Die luidt als volgt: ‘Als tekstschrijver van Mediabureau MEER, help ik jou met de beste teksten aan meer, goede of nog betere publiciteit.’

Hoe dan ook. Het is toch een mismatch. Ik heb geen detailhandel, ik heb geen idee of er bij Mediabureau MEER een cash-cultuur heerst, want ik kan het geen één van mijn teamleden vragen en met de toegang tot mijn financiële KPI’s zit het ook wel snor. Ik weet dat het er meerdere KPI’s zijn: omzet, winst, return on investment en cash. Tenslotte vind ik het garanderen van winstgevendheid een loffelijk streven.

Oh ja, ik kon onderaan het bericht nog de optie inschrijven voor een demo of meer informatie, kiezen. Daar zag ik geen brood in, dus dat heb ik niet gedaan.

Onaangekondigde gesponsorde en mij vaak nietszeggende berichten, schaar ik onder mijn ondernemersergernissen. Net als telefoontjes van bedrijven die je gegevens van de Kamer van Koophandel hebben en je ongewenst en ongebreideld benaderen, maar dankzij Mona Keijzer zijn we daar binnenkort van verlost.

Bellen ze niet anoniem, dan blokkeer ik het nummer subiet. Het bel-mij-niet-houd-op-of-ik-schiet register is absoluut niet waterdicht en er sijpelt dus weleens een onderneming tussendoor. Ik snap zulke pogingen ook niet. Ze bellen in de regel ongelegen, hebben een verhaal dat mij niet interesseert en willen mij wat verkopen, waar ik niet om gevraagd heb. Als ik iets wil aanschaffen dan neem ik zelf wel het initiatief om over te gaan tot koop. Kortom, onbekende nummers, al dan niet zichtbaar, neem ik gewoon niet op. En commerciële boodschappen van voor mij anonieme LinkedIn contactpersonen in mijn inbox, verwijder ik. Sorry Adam.

Ik kan mij ook niet voorstellen dat ik dit zelf zo ga doen. Dat ik zomaar besluit om LinkedInners te bestoken met een vage boodschap. Als ik wat doe, dan is het doordacht. Ik heb een aantal tips.
Wat sowieso helpt is dat je elke dag op LinkedIn bent. Al is het maar kort, maar even scrollen als je niets te doen hebt, moet wachten of je je verveelt, is waardevol. Daarnaast is het kansen zien en toehappen. De vraag die ik mezelf stel als ik een bepaalde post zie: ‘Heb je hulp nodig op het gebied van teksten, media of meer.’ En zo ja? ‘Hoe kan ik jou helpen?’

Daar kunnen meerdere manieren voor zijn. Iemand stelt een concrete hulpvraag. Tekstschrijver gezocht! Dat is redelijk concreet, maar de opdrachten zijn vaak vaag. Ik reageer dan, maar begin niet met ‘neem mij’, ‘stop met zoeken’ of ander popi taalgebruik. In dat geval ga ik zo kort en zakelijk mogelijk in op wat gevraagd wordt. Ik ken de andere kant niet en andersom ook niet. Dat ‘hallo Erik’, vind ik dus heel bijzonder. Ik zet mijn bereikbaarheidsgegevens eronder. Dan maak je het de opdrachtgever net even wat gemakkelijker en plopt er niet een heel epistel van mij in zijn inbox. Ongevraagd en wellicht ongelegen.

Als ik niks gehoord heb, reageer ik een week later. Ik vind dat je best binnen een week kunt reageren op een mail of bericht. Kwestie van fatsoen en reflectie. Wil je zelf een week of langer wachten op een antwoord? Op deze wijze heb ik twee keer aandacht. Ik accepteer de beslissing dat een ander de opdracht heeft gekregen en vooruit ook dat vanwege het astronomisch aantal reacties (is altijd zo) de afzender nog geen tijd heeft gehad om een berichtje te maken. Die dubbele aandacht heeft mij na verloop van tijd toch wat opdrachten opgeleverd.

Inmiddels heb ik gemerkt, dat ook iets anders goed werkt. Extra je best doen. Iets meer dan de rest. Laatst zag ik dat een Zwols bedrijf nogal aan de weg timmert. Veel social mediaposts, de nodige positieve publiciteit, kortom ze stonden er goed op. Hun website was redelijk. En dat is behoorlijk belangrijk. De waarde van een goede website wordt nog weleens onderschat, terwijl het vaak in 7 van de 10 gevallen je eerste klantcontactmoment is. Die indruk moet dus meteen goed zijn, oftewel: direct de juiste content bij de juiste bezoeker op het juiste moment.

Ik stuitte op een persbericht, wat nogal lang was, vaak de lijdende vorm bevatte en absoluut niet lekker las. Ik heb dat bericht helemaal herschreven, nog een aantal suggesties gedaan ter verbetering van de website en teruggestuurd met een persoonlijke boodschap. Er is contact geweest, het heeft niet of nog niet tot iets geleid, maar ik ben hopelijk wel opgevallen. Net zoals ik hoop dat ze mij bij een komende redactieklus wel gaan vragen.

Daarom nog even kort de tips voor beter contact dan het voorbeeld waarmee ik begon.

  1. Besteed elke dag tijd aan LinkedIn. Geef af en toe een like, kom met een suggestie, verbind LinkedInners met elkaar. Kortom, doe iets zichtbaars. Zorg dát je gezien wordt.
  2. Verplaats je daarbij in de ander. Hoe wil jij benaderd worden? Empathie is altijd goed. Zeker in deze coronacrisistijd.
  3. Bewaar afstand (figuurlijk 1,5 meter). Word niet meteen amicaal. Laat je liever gelden met je kennis, maar laat de regie in eerste instantie bij de ander.
  4. Onderscheid je door moeite te doen, iets extra’s en verwacht er niet meteen wat voor terug.
  5. Doe aan opvolging. Dat wil zeggen laat na een poosje van je horen als er geen reactie is gekomen en spreek de ander daar desnoods op aan. Jij hebt moeite gedaan voor een antwoord. Dan mag de vraagsteller toch ook zijn best doen door in ieder geval te reageren.

 

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0



Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf veertien in cijfers: