Blog 301 – 12 maart 2021
Wat is een goede tekst? Ik weet het (denk ik).
‘Wauw, heel treffend geschreven! Ik kan hier heel veel mee :) Gave teksten die triggeren en zeker tot de verbeelding spreken. Je schrijfstijl sluit aan op de manier hoe ik de klant wil aanspreken.’
‘Ik vind de brief super goed, alles heb je verwoord.’
‘Beste Erik, een prachtig artikel. Mooie reclame voor de sport. Hartelijke dank voor je interview.’
Dit ontving ik afgelopen week van drie klanten. Dat is erg prettig en fijn om te lezen. Ik zie het als een compliment (want dat is het), maar ook als iets dat je wilt bereiken. Teksten die aanspreken, herkenbaar en te gebruiken zijn.
Dat brengt mij meteen bij een soort van dilemma: want wanneer is een tekst goed? Is het inderdaad fullspeed voor de klant of geef je tegengas door kritisch te zijn? Over het bedachte communicatiemiddel, over het nut en noodzaak van de tekst en of over al die info die de klant vol trots zelf heeft bedacht en die er toch echt in moet?
Wat is een goede tekst?
Ik weet het niet, wel hoe ik werk aan een zo’n goed mogelijke tekst. Ik schrijf niet alleen veel, ik lees er ook veel over. Blogs, social media en zeker ook offline. Het inspireert mij soms, het boeit mij vaak en het leert mij altijd iets. Nieuwe inzichten, waar ik wat aan heb of waarvan ik subiet denk van ‘laat die drinkbeker maar aan mij voorbijgaan.’
Laat ik een voorbeeld noemen. Eén van de gelezen tips voor een goede blogtekst is een pakkende titel. 'Een titel is het eerste dat een lezer ziet en bepaalt of hij wil doorlezen of niet. Je kunt dus nog zo’n leuke blog geschreven hebben, als er geen goede kop op zit, bestaat de kans dat ze nooit verder zullen lezen. Zorg daarom voor een pakkende titel en denk hieraan:
-Gebruik lijstjes met getallen.
-Doe een aantrekkelijke belofte.
-Gebruik woorden als gemakkelijk, snel of eenvoudig.
-Titels die met hoe, wat en waarom beginnen, doen het altijd goed.
-Maak een vraag liever stellend dan vragend.
-Maak de titel niet te lang.
-Prikkel met een gewaagde uitspraak.
Zelf gebruik ik altijd één woord, met een ondertitel. Daar zoek ik dan een passende foto bij. Aan het begin kwam dat wat gekunsteld over (ik kijk best vaak terug en verbaas mij regelmatig over wat en hoe ik schreef), maar nu heb ik de smaak wel te pakken. En ik ben consequent, ik doe het steeds en blijf het doen. Ongeacht of iemand nu meteen superenthousiast wordt als hij of zij één van deze titels als eerste leest: Boeven, Filetamericain, Proost, Sleutel, Sneeuwbal, Typemachine, Spiraal, Fluitje, Vogeltje of Luier. Het gaat mij om herkenning, inhoud en dan maakt voor mij de titel eerlijk gezegd niet zoveel uit.
En dan de tips die wel werken voor een goede tekst. Ik heb er een handvol.
Op 1, de Bohemian Rhapsody van de tips-en-trucs-tekstlijstjes: spelling. Die moet gewoon in orde zijn. Overal en altijd. Afgelopen week las ik nog een vindt jij fout van een plaatselijke sportverslaggever in de lokale krant en corrigeerde ik nog een Voetbal International journalist op Twitter. En wat te denken van deze fout. Ik ben het overigens helemaal eens met fotograaf De Cock (inderdaad met c o c k), maar schrijf het dan wel goed op. ‘Fotografie kost ook geld. U betaald toch ook gewoon voor uw brood bij de bakker?’
2. Als je het zelf niet snapt, dan kun je het ook niet goed opschrijven en het je lezer dus ook niet uitleggen. De afgelopen dagen maakte ik verhalen over Braziliaanse Jiu Jitsu, belijningsverf en Artificial Grass Recycling. Als ik dat niet kan bevatten, dan kan ik het ook niet beschrijven. Weet waarover je schrijft. Mijn grote voorbeeld, de Chinese filosoof Confucius sprak ooit: ‘Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.’
3. Jij weet zelf wie je bent, waarvoor je staat en hoe je schrijft. Misschien heb ik weleens een ander geluid geproduceerd, maar ik ben tegen pretesten. Recent had ik een mooi verhaal (lees: goede tekst) gemaakt. Dat iemand die geïnterviewd wordt, het na wil lezen, omdat het toch best allemaal spannend is om landelijk te gaan, snap ik. Maar toen iemand anders mee ging lezen, de tekst olijk terugstuurde en mij het rood voor de ogen zag, werd ik daar bepaald niet vrolijk van.
En als er nou allemaal feitelijke misperen instonden, maar dat was niet zo. Ik had mij namelijk… zie punt 2. Wat voor mij heel goed werkt is de klassieke vorm: ’s avonds de tekst maken, nachtje slapen en de volgende dag rustig nalezen, verbeteren en optimaliseren.
4. Ik stap even uit de inhoud. Het oog van de lezer wil ook wat. Een goede tekst heeft een begin, een opbouw en een einde. Een afgerond geheel. Een kop en een staart. Kent u die uitdrukking? Zorg ook voor tussenkopjes (wel consequent zijn, bijvoorbeeld in het aantal woorden per tussenkop) en witregels tussen alinea’s. Op schrift lezen we gemakkelijk een paar regels achter elkaar, maar mobiel? Wees je daarvan bewust.
Vraag mij niet waarom, maar ooit leerde ik de één dollarbiljet regel. Een alinea mag op papier niet langer zijn dan dat. Nu zijn er dagen dat ik geen dollarbiljet op zak heb, maar die tip blijft mij altijd bij. (Ook zo benieuwd hoeveel euro één dollar is. Het antwoord is 0,84 euro).
5. Er zijn nog 100.001 tips, regels en trucs. Ik ben geen expert, maar een ervaringsdeskundige. Je leert door te doen en te durven. Wie schrijft die b….. nee, die is een baas. Ga er eens goed voor zitten en ga gewoon aan de slag. De beste leerschool, net als luisteren, lezen en aanstaan voor andere geluiden.
Ik sta altijd open voor aanwijzingen, aanmoedigingen en alternatieven. Naast alliteratie is dat ook wel typisch voor mij. Net als de tricolon. Allebei veel door mij gebruikte stijlfiguren. Ik leg het uit. De tricolon of drieslag is een stilistische figuur die uit drie vergelijkbare delen is opgebouwd. Een beroemd voorbeeld van een tricolon is Veni, vidi, vici. Dus punt 5 is: creëer een eigen stijl van schrijven. Dan val je op, is wat je schrijft herkenbaar en dat draagt zeker bij aan een goede tekst.
Wil je meer ervaringsverhalen, handigheidjes of wil je wat anders delen op het gebied van taal, tekst en titels, bel, mail of app mij dan. Kijk voor mijn contactgegevens op mijn website, LinkedIn of klik hier.