Gitaar

Op het vliegveld van Manchester in Engeland heeft een vrouw gefilmd hoe een medewerker van het vliegveld niet zachtzinnig omgaat met de koffers van de passagiers. Dit konden we vorige week allemaal lezen en zien dus. En inderdaad, je ziet hoe koffers ongeïnteresseerd van de band worden gepakt en lomp op of beter gezegd naast een gereedstaande kar worden gesmeten. En zoiets wordt gefilmd, gedeeld en iedereen spreekt er schande van. Natuurlijk, het kan ook niet.

Die ‘beste’ man heeft waarschijnlijk geen idee dat hij opgenomen wordt. En h
ij had vast geen enkel benul toen hij in die ochtend vroeg van huis vertrok, dat dit hem vandaag zou gebeuren. Juist vandaag. Misschien had hij wel een rotdag, had hij net gehoord dat hij weer die promotie misliep, dat die ene stewardess toch echt niks van hem moest weten en die loonsverhoging er ook niet inzat. En nu ook nog eens aan het social mediaschandpaaltje. Al vraag ik mij altijd af hoe beleeft zo’n man het eigenlijk zelf? Heeft hij wel een smartphone, krijgt hij er wel wat van mee, maar boeit het hem totaal niet, of heeft het toch persoonlijke gevolgen?

Ja, laten we het eens hebben over de service, klantvriendelijkheid en behulpzaamheid van vliegtuigmaatschappijen. We hebben allemaal wel een negatieve ervaring. Drukte in de wachtrij, een krijsend kind voor je in het toestel, zoekgeraakte bagage en veel en ellenlange vertragingen. Ooit reisde ik samen met vriend Marcel naar Valencia. Althans, dat was de bedoeling. We hadden een vertraging van meer dan acht uur en konden dus geld terugkrijgen. Dat leek gemakkelijker dan het uiteindelijk was. De hoofdschuldige: Vueling Airlines.

De Spaanse maatschappij deed er alles aan om een terugbetaling onmogelijk te maken. Niet reageren op mails, de telefoon niet opnemen, steeds met dezelfde vragen komen en toen ik ze eindelijk eens aan de lijn had en toch echt gekozen had voor Nederlands, kreeg ik een Spaans sprekende dame aan de lijn, die plotsklaps geen Engels meer sprak. Met mijn twee jaar Spaans op school, kwam ik echt niet verder. Maar de aanhouder wint en uiteindelijk kreeg ik de 250 euro gestort. Waar hebben we het over? Of Vueling Airlines hier ook maar iets van merkt. Waarom dan toch zo tergend tegenstribbelend doen?

Wat zeker niet zonder gevolgen bleef, was het verhaal van Dave Carroll een paar jaar geleden. Zanger en songwriter van beroep. Hij vloog met United Airlines van Halifax, Nova Scotia naar Omaha, Nebraska, met een tussenstop op het O'Hare-vliegveld in Chicago. Terwijl hij zich opmaakte om uit het vliegtuig te stappen, hoorde hij een andere passagier zeggen: "Mijn God! Ze gooien met gitaren.” Toen Dave en de andere bandleden uitkeken op het asfalt waar de bagage werd gelost, herkenden ze hun gitaren. Althans, wat erover was van de 3.500 dollar kostende Taylor-gitaar.

Dave probeerde gedurende negen maanden (!) zijn gelijk te krijgen en United aansprakelijk te stellen.  Het antwoord was alleen maar ‘nee’. De vliegtuigmaatschappij beweerde dat hij langer dan 24 uur had gewacht om een ​​claim in te dienen, dus had hij pech. De zanger belde, mailde, maar niets hielp. Hij wilde genoegdoening, hij wilde geld in de vorm van reischeques, ter waarde van 1200 dollar. Maar er kwam geen schadeloosstelling, geen tegemoetkoming en zelfs geen excuses.

Vervolgens schreef hij een liedje over het voorval met de titel: 'United Breaks Guitars'. Hij maakte er een videoclip bij en plaatste het op YouTube. Het ging viral. En hoe. Het werd meer dan 18 miljoen keer bekeken (peildatum juni 2018). Na 150.000 weergaven nam United contact op met Dave Carroll en bood hem een bedrag aan om de video te laten verdwijnen. Hij was echter van gedachten veranderd. Het ging de zanger niet meer om het geld. Hij stelde zelfs voor het schadebedrag aan een goed doel te schenken.

Natuurlijk ging de impact van het nummer van Dave veel verder dan alleen YouTube. Toen 'United Breaks Guitars' een internetfenomeen aan het worden was, namen de nieuwsmedia het verhaal tot zich. Carroll werd een veelgevraagde gast in vele radio- en televisieshows waar hij het verhaal van 'United Breaks Guitars' opnieuw vertelde. Hij deed de eerste paar maanden meer dan 200 interviews en nam nog twee themanummers en -videos op.

Een recente Google-zoekopdracht met de term 'United Breaks Guitars' levert 2.690.000 resultaten op. Denk daarbij de 1200 dollar aan reischeques even bij, net als dat de BBC meldde dat de aandelenkoers van United binnen drie tot vier weken na de release van de video met 10 procent daalde. Dat komt neer op een daling van de waarde van ongeveer 180 miljoen dollar.
De video werd nadien door United Airlines gebruikt als trainingsmateriaal, de video (het waren er uiteindelijk drie), belandde in de top tien van meest bekeken You Tube filmpjes in Amerika en Caroll is een veel gevraagde spreker op congressen.

Bovenstaand verhaal is nu zo’n tien jaar oud, maar is gewoon van alle tijden. Natuurlijk gaat het vaak goed, soms verkeerd en heel af en toe heel goed verkeerd. En uiteraard waren dit slechts twee voorbeelden van in dit geval één branche: vliegtuigmaatschappijen.
Ik heb dan ook niet echt een moraal deze keer. Ik vind het gewoon een leuk, goed en leerzaam verhaal. Het kan tegenwoordig iedereen overal overkomen. Overal? Ja, zelfs in de trein in Kropswolde. Ik wist niet eens dat ze daar een station hadden… Weer wat geleerd.

 

 

 

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0



Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf dertien in cijfers: