Harnas

Blog 313 – 23 april 2021

Na 3 jaar mijn top 10 ondernemersergernissen

Ik had het even gemist, maar vorige week donderdag was het National That Sucks Day. Ieder jaar op 15 april is het weer zover. Amerikaan Bruce Novotny van de website That Sucks creëerde National That Sucks Day. Het viel hem op dat 15 april door de geschiedenis heen een ongelukkige dag is geweest. Het is de datum waarop president Lincoln stierf in 1865, nadat hij de avond ervoor was neergeschoten in Fords Theatre. Het is ook de datum waarop de Titanic zonk in 1912, toen het een ijsberg raakte. Volgend jaar dus 110 jaar geleden. 

In 1984 op 15 april overleed komiek Tommy Cooper op 63-jarige leeftijd aan een hartinfarct tijdens een liveoptreden in het programma Live from Her Majesty's. Dat heet in het harnas sterven.
Iedereen dacht dat het bij de show hoorde, want de gordijnen gingen dicht. Behalve zijn zoon Thomas Henty, die overigens al op 32-jarige leeftijd stierf en nee dat was niet op 15 april. Omdat al deze dingen als waardeloos worden beschouwd, vond Bruce Novotny 15 april een geschikte dag om de Nationale That Sucks Day te houden.

Nu heeft iedereen wel eens zo’n dag. Voor mij was 15 april in ieder geval geen That Sucks Day. Sterker nog, ik wandelde toen buiten, deed mee aan Lopende Zaken en had een heerlijke zonnige middag. Ik schreef erover in mijn dinsdagblog ‘dansen’.

Natuurlijk heeft iedere ondernemer ook zo zijn sores en shit. Zo kreeg ik donderdag een mailtje van een Zwolse ondernemer die sprak over 92 procent omzetdaling, maar wat mij ook bijbleef waren de 18 uitroeptekens in zijn epistel. Het is meestal niet zo bedoeld, maar irritant is het wel. Taal is mijn ding, daarnaast komt het schreeuwerig over en geeft het mij het gevoel dat ik stil moet zitten, ja moet knikken en een poot moet geven. Het maakt mij klein, nederig en gehoorzaam. Kortom, ik erger mij er best wel aan.

En nu we toch tegen de klaagmuur aanleunen, heb ik eens nagedacht over That Sucksachtige dingen. Volgende week zaterdag besta ik officieel 3 jaar. Tijd om terug te blikken, even stil te staan en vooruit te kijken. Al die tijd heb ik een lijstje met ondernemersergernissen over die periode verzameld. Wat vond ik niet leuk, onprettig en heeft mij onaangenaam verrast. Het is een top tien geworden.

1.      Afspraken niet nakomen. Beloven om te reageren. Dat niet doen. Vervolgens toezeggen, weer niet doen en tenslotte helemaal niks meer laten horen. Negeren. Op één. Met stip. Niet voor niets begin ik ermee.

2.      Bedrijven of mensen die heel, heel, heel laat reageren op een e-mail en dan beginnen met ‘druk, druk, druk.’ Volgens mij moet iedereen, uitgezonderd niemand, in staat zijn om binnen een week dan wel maximaal tien dagen te reageren op een mailtje.

3.      Geïnterviewden die gaan roeren en poeren in het door mij gemaakte artikel. Ik snap dat het je aangaat en dat het heel persoonlijk is, maar achter woordkeuzes, opbouw en het totaalplaatje van een vraaggesprek, zit een gedachte. Dus niet steeds dezelfde woorden, logische overgangen tussen alinea’s en/of onderwerpen en ieder verhaal heeft een kop en een kont.

4.      Telefoontjes van bedrijven die je gegevens van de Kamer van Koophandel hebben en je ongewenst en ongebreideld benaderen. Bellen ze niet anoniem, dan blokkeer ik het nummer subiet. Een afgeleide: commerciële boodschappen van LinkedIn contactpersonen, in je inbox. Die Popi-Jopi beginnen en eindigen met stilte en nooit meer wat van zich laten horen. 

5.      Communicatiecowboys, socialmediabeunhazen en mensen die zich zomaar tekstschrijver noemen. Bedotters, defraudanten, ploerten en ladelichters zijn het. Schoenmaker blijf bij je leest.(Deze staat een volgende keer hoger).

6.      Over social mediagebruikers gesproken. Tweeps die nep zijn en dus doen of ze authentiek zijn, maar dat dus niet zijn. Ik heb gemerkt dat je dan al snel tegen de tere scheentjes trapt. Gevolg is weleens dat je geblokkeerd wordt. Dat kan, maar dat is veelal zonder tekst en uitleg. Als je dat doet, hoor je eigenlijk niet thuis op social media. Steek je je nek uit, recht dan ook je rug, je kop kan er altijd nog af.

7.      Wanneer je heel veel moeite doet voor een klant, zij oprecht dankbaar is, zij echt wat gaat doen met je suggesties en vervolgens doodleuk met een ander iemand in zee gaat en daar ook nog verongelijkt over doet, als je haar daarop attendeert. Ja inderdaad een zij.

8.      Mensen die voor jou denken, maar niet om je denken. Een recent voorbeeld. Ik had voor een uitgave 4 gratis artikelen gemaakt. Klein van stuk, maar wel gepubliceerd in een grote oplage. Twee artikelen waren niet geplaatst en bij eentje stond niet mijn, maar een andere auteursnaam. Dat is een vette fout, maar ik heb ook weleens meegemaakt dat bijvoorbeeld een artikel wat geactualiseerd moest worden. Om vervolgens zonder pardon en uitleg geskipt te worden. ‘Ja, we dachten dat je daar geen tijd voor had, dus we moesten heel snel schakelen en tja, sorry.’ En ‘maar goed dat je even contact opneemt en er achteraan bent gegaan hoor.’ 

Neem gewoon altijd contact met mij op, communiceren=informeren en vul het niet in voor mij.

9.      Het komt uiteindelijk altijd goed (ik heb nog nooit een wanbetaler gehad, klop, klop), alleen ik kan er maar moeilijk aan wennen. Je geld een beetje op tijd krijgen voor gedane arbeid. Dat kan soms maanden duren. Maar het komt. Geduld begint blijkbaar niet voor niets ook met een -g.

10.  Soms baal ik bovenal van mezelf, omdat ik mij zelf heb opgelegd om twee blogs per week te schrijven. Een deal die ik sloot met mezelf en dat valt niet altijd mee. Even dacht ik van als ik 3 jaar besta, is dat een mooi moment om te minderen en of zelfs te stoppen. Maar wie was er ook alweer van afspraak is afspraak?

 

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf zes in cijfers: