Hartje

Blog 188 – 7 februari 2020

De 5 redenen om te blijven twitteren

Wat ik nooit begrijp en ook nooit zal begrijpen, is dat mensen op social media pontificaal melden dat ze jarig zijn. Het enige dat te bedenken valt, is vragen om likes, felicitaties en dus aandacht. Natuurlijk, social media is een verregaande vorm van zelfbevlekking, maar veelal wel als gevolg van een bereikte prestatie, dappere keuze of een geweldig resultaat. Tenminste dat hoop ik. Dat je een jaar ouder wordt, valt daar niet onder. Op geen enkele manier. Ik antwoord dan ook weleens met ‘kinderen die vragen worden overgeslagen.’

Gelukkig zijn de meeste social mediagebruikers het roerend met mij eens. Zij zijn zo netjes om om 00.01 uur een post te maken waarin ze de volgers danken voor de spontane felicitaties. Nou ja spontaan. Meestal dankzij de verjaardagsmelding op Facebook. Toch is er één uitzondering. Als ik zelf verjaar op Twitter, dan deel ik dat met verve. Als eerbetoon aan Twitter.

Inmiddels heb ik 36.188 tweets gestuurd. Dat lijkt veel, maar het valt enorm mee. Ga maar eens rekenen. Als je het hebt over bijna tien jaar, dan is dat 120 maanden. Als ik dat op elkaar deel, dan zijn dat gemiddeld iets meer dan 300 tweets per maand. Deel ik dat door 30 dagen, dan komt dat neer op gemiddeld 10 tweets per dag.
Dat zijn voor de goede twitterorde, niet alleen eigen tweets, maar ook retweets en replys. Ik vind het nog wel meevallen eigenlijk. Er zijn twitterfanaten, -autisten, -gekkies die tien keer zoveel berichten hebben en soms maar een jaartje langer bij de twitterfamilie horen.

Het account GJ Groothedde (@eetschrijver), bijvoorbeeld. Sinds december 2009 dus iets meer dan in tien jaar tijd: 403.200 tweets. Meer dan 400.000. Ga er maar aan staan. In exact 122 maanden, dat komt neer op ongeveer 110 tweets. Per dag.

Maaike Gulden is social media expert. Ik ontmoette haar ooit op een social media event, een zogenaamde tweet-up van het Ministerie van Defensie, waar toenmalig minister Jeanine Hennis ook verscheen. Laten we het er maar ophouden dat het volledig voorbereid was, maar Hennis maakte ineens een opmerking over mijn kritische kanttekeningen over haar foto’s op Twitter. Ik werd prompt een nog grotere fan. Jammer dat Hennis nu helemaal uit beeld is verdwenen en in een land bivakkeert waar Twitter geen dagelijkse kost is. Maar ze volgt mij nog steeds en ik haar uiteraard ook.

Terug naar Maaike Gulden. Zij is Brabantse, fervent twittereraar en stuurde deze week deze tweet. Bij een social mediaevent bleek ze de enige te zijn die nog fanatiek twitterde. ‘Vind Twitter nog steeds een keileuk platform, maar zijn we uitstervend ‘ras’?
Gelukkig niet. Sterker nog. Mijn Twitterhart sloeg een beetje op hol na het lezen van het jaarlijkse social mediaonderzoek van Newcom Research naar het gebruik van social media in Nederland. Dat verscheen in januari.

Twitter wordt door 2,8 miljoen Nederlanders gebruikt. Vorig jaar kreeg het Twitter-gebruik nog een tik; dit jaar lijkt de microblog zich daarvan te herstellen. Het aantal gebruikers nam met 310.000 toe, een goede 13 procent. Ruim één op de drie gebruikers komt dagelijks op Twitter. Het zijn er om precies te zijn 1.132.000, en dat betekent een flinke groei van 25 procent (ofwel 224.000 gebruikers) ten opzichte van 2019.

Kortom, het gaat goed met Twitter. Hulde! Dat is toch wel een felicitatie waard aan twitterend Nederland. Gelukkig maar, want ik zou niet zonder Twitter kunnen. Tuurlijk, Twitter staat ook vol met bagger, tweeps met een versloft account, gezeur, gezever, kortom veel gedoe. Maar Twitter is ook mijn nieuwsbron, mijn lachspiegel en mijn uitvalbasis. Ik kan mij niet heugen wanneer ik een dag niet getwitterd heb. Twitter maakt mijn dag. Soms levert dat iets heel leuks op: een tweet van mij als opening van DWDD. (vanaf 3.00 minuut)

Wat zijn mijn 5 voornaamste redenen op om Twitter te zijn en te blijven?

  1. Nieuws. Twitter is het snelste medium, al het nieuws (helaas ook het nieuws over de scheiding van Marco en Leontine, oh nee dat kwam via een push-up bericht) staat het eerst op Twitter. Hoe actueel is dat!
  2. Twitter is een heel gemakkelijk social medium. Doordat het zo gebruikersvriendelijk is, wordt Twitter ook vaak gebruikt door mensen en bedrijven die relatief weinig tijd hebben voor social media. Goed voor de contacten en de business. Maar het gebruikersgemak dient nog een doel.
    Praktijkvoorbeeldje. Als sportverslaggever moet ik twitteren, soms op twee accounts tegelijk en dan wil ik tijdens saaie gedeelten ook nog mijn eigen account in de gaten houden. Er is niet één social mediumkanaal waarop dat gemakkelijker kan dan op Twitter.
  3. Het directe contact dat je hebt. Over en weer volgen? Dan kun je ook DM-en. Ook met bekende Nederlanders. Zo ook Hélène Hendriks, die mij nog steeds volgt (en ik haar uiteraard). Ooit had ik twittercontact met haar en sprak ze de legendarische woorden dat ‘als ze wellicht wat tijd had en minder druk was, dat we dan mogelijk een keer samen koffie zouden kunnen gaan drinken.’ Ach, hoop is altijd de laatste die het pand verlaat, schreef VI-journalist Iwan van Duren ooit.
  4. Het hartje van Twitter is voor mij een soort verzamelplaats. Onder de knop vind-ik-leuk staan enorm veel tweets, die ik handig, onderhoudend en grappig vind en niet weg wil gooien. Archief 2.0.
  5. We hadden 140 tekens, wij zijn naar 280 gegaan. Dat betekent nog steeds dat we beknopt en beperkt onze boodschap moeten brengen. Duidelijke en relevante communicatie is en blijft een vereiste. Dat wil toch iedereen?
     

Kortom, ik ben en blijf een twitteraar. Wil je nu ook weten of Twitter voor jou geschikt is en hoe je Twitter moet gebruiken, contact mij dan via www.mediabureaumeer.nl/contact, maar je mag uiteraard ook via Twitter benaderen: @riemenserik.

 

 



 

 

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf vijftien in cijfers: