Hemd

Het kwam maar mondjesmaat in het nieuws, maar de beste presentatiegids van het seizoen is weer verkozen. Daarmee is de vraag ‘welke voetbalclub uit het amateurvoetbal brengt de mooiste verenigingsgids uit’, ook weer beantwoord. WZC Wapenveld mocht de troon dit jaar bestijgen en zich kronen tot winnaar. De verkiezing roept echter ook weer een vraag op. In hoeverre is een presentatiegids nog een gangbaar communicatiemiddel voor de diverse verenigingen?

Even terug naar de oorsprong. De verkiezing wordt ieder jaar georganiseerd door de Belangenorganisatie Amateur Voetbalverenigingen (BAV). De BAV is de samensmelting van de Landelijke Bond Amateurvoetbalverenigingen (LBA) en Belangenorganisatie van Zaterdagvoetbal Verenigingen (BZV). En de BZV, daar had ik wat mee. Tot 2006 was ik PR-man, bedrijfsjournalist en getuige dit artikeltje in het Nederlands Dagblad, zelfs woordvoerder van de BZV. Wat hield het in?

Ik maakte de bestuursvergaderingen mee, die standaard in Zeist werden gehouden bij de KNVB. Dat was altijd op een maandagavond, inclusief een diner en het kon dan zo maar gebeuren dat oud-bondscoach Dick Advocaat voorbijliep, je op de wc stond met Danny Blind, die een trainerscursus volgde of na het vergaderen je auto naast die van Henk Kesler, de toenmalige KNVB-voorzitter, bleek te staan.
Daarnaast was er ieder jaar een algemene ledenvergadering. Vaak op de eerste zaterdag in januari. Ik probeerde dan vaak een gastspreker te regelen. Liefst een bekende uit de voetbalwereld. Evert ten Napel was er een keer, Eric Braamhaar ook, maar persoonlijk maakte Rob Pietersen nog de meeste indruk op mij.

Wie? Rob Pietersen, ooit journalist bij Trouw – de krant die ook nog weleens over de BZV berichtte – maar bovenal schrijver van het boek ‘Nooit meer zaterdag’. Dat boek gaat over Michel Boerebach, nog steeds lid van de technische staf van Go Ahead Eagles en vader van. Hij verloor in 2003 zijn beide zoontjes bij een verkeersongeval in Biddinghuizen. Pietersen schreef er een prachtig boek over. Ik kwam met hem in gesprek, toen ik nog bij Politie Flevoland werkte en hij verhaal kwam halen. Voor zijn verhaal. Over hoe alles gegaan was, wat de politie allemaal gedaan had en wat niet en hoe Boerebach het nieuws te horen kreeg of had moeten krijgen.

In alles sijpelde de waarom vraag door. Hoeveel informatie er ook verzameld werd, die vraag kon simpelweg niet beantwoord worden. Pietersen vertelde tijdens de jaarvergadering openhartig over zijn boek en las een paar passages voor. Het zette iedereen die dag op zijn plek en het voetbal in het enige juiste perspectief. Dat van bescheiden bijzaak. Nog iedere keer als ik naar mijn boekenkast kijk, ik mijn hoofd buig en de titel op de zijkant lees, kijk ik om. En dan zie ik mijn twee jongens op de bank zitten. Te gamen, voetbal te kijken en te lachen en dan denk ik alleen maar aan waar ik niet aan wil denken.

Een andere BZV bezigheid was de verkiezing van de beste presentatiegids. Inderdaad die komt uit de koker van Jaap Bisschop, oud-voorzitter van de BZV en mij. Hoe ging dat precies in zijn werk? Ik maakte vier keer per jaar het blad Zaterdagvoetbal. Ik heb het al eerder gemeld, ik vind bladen maken eigenlijk het allerleukste. Ideeën bedenken, onderwerpen vertalen naar verhalen, de uitgave indelen, nadenken over fotografie, schrijvers (en soms niet-schrijvers) enthousiast krijgen, eindredigeren, drukproeven beoordelen en uiteindelijk afstemmen en accorderen. Dat deed ik toen ook.

Het BZV-blad werd gemaakt bij GBU Media op Urk. We waren er een keer op bezoek. Jaap en ik bekeken de presentatiegids van SV Urk en zo ontstond het idee om een verkiezing te beginnen: de Gulden Gids Award. De eerste keer was het nog een beetje behelpen met het aantal gidsen, maar gaandeweg kwamen er meer bij. En de uitverkiezing ging zoals eenieder zich dat wel kan voorstellen. Grote tafels, veel gidsen en langslopende juryleden. Gekeken werd naar lay-out, verzorging, opbouw, fotografie, verhouding tekst en beeld, creatieve insteek en voornamelijk of de presentatiegids een verenigingsgids was of alleen over het eerste elftal ging.

En van dat laatste heb ik veel voorbeelden van voorbij zien komen. Het vlaggenschip, de hoofdmacht, de eerste selectie pontificaal of prominent in de gids en oh ja, er moet ook nog iets in over de jeugd of zo. Of gidsen die niet goed hadden nagedacht over fotografie. Zelf ingestuurde afbeeldingen, mannen met het hemd uit de broek of foto’s van het eerste elftal met een waslijst aan afwezigen. En wat te denken van de verhouding redactie en advertenties? Dat liep nogal eens uit de pas.

Ooit sprak ik een goedwillende bestuurder, vrijwilliger en enthousiasteling. Hij had bij een grote club de presentatiegids in zijn eentje (!) gemaakt. Schrijver, advertenties werven en bijkans ook nog de foto’s gemaakt. Bij de drukproef ging het mis. Er stond een verkeer jaartal op de voorpagina. Uithuilen, weggooien en opnieuw beginnen.

Zoals zo vaak in communicatieland. Bezint eer gij begint. Doe het goed of doe het niet. Laat je niet leiden door het presentatiegidsgras van de buren of door een sponsor die vindt dat er ‘een blaadje moet komen en of dat even gemaakt kan worden’. Peil eerst de behoefte, ga na of je capabele mensen in je vereniging hebt, trek ze desnoods aan en vorm een gedegen redactie- en acquisitieteam. Heb je alle randvoorwaarden bedacht en beklonken? Ga dan van start.

Zo deed ik het ooit bij VSCO’61. Ik hoor het toenmalig voorzitter Kees Boeve nog zo zeggen. “De bedoeling is dat er continuïteit in zit en dat de gids niet teveel kost en het liefst nog iets oplevert.” Inmiddels is de gids van VSCO’61 ieder jaar van hoog niveau, levert behoorlijk wat geld op en… is als enige al twee keer verkozen tot beste gids van Nederland. En nee, dat was ver na mijn jurytijd!


Laat een bericht achter - aantal berichten: 2

Aad Eilander
Mooie column. Boek van Boerebach gedrukt en gelezen. Met de ervaring van 25 jaar eindredacteur WZC Nieuws ook de presentatiegids jungle ingerold. Leuk werk, bij de mensen thuis komen en verhalen aanhoren. Met een topteam aan het werk. En afgelopen weekend de kroon er op gekregen. En nu maar weer broeden op nr 4. Een jaar is zo weer voorbij...
23-10-18 | 16:55



Aad Eilander
Mooie column. Boek van Boerebach gedrukt en gelezen. Met de ervaring van 25 jaar eindredacteur WZC Nieuws ook de presentatiegids jungle ingerold. Leuk werk, bij de mensen thuis komen en verhalen aanhoren. Met een topteam aan het werk. En afgelopen weekend de kroon er op gekregen. En nu maar weer broeden op nr 4. Een jaar is zo weer voorbij...
23-10-18 | 16:55




Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf zeven in cijfers: