IJs

Blog 321 – 25 mei 2021

Top 10 tips om goed in te haken

Wist je dat we wereldwijd gemiddeld zo’n 2,5 uur per dag op social media zitten? En we dat zijn 7,7 miljard mensen. ‘De Verenigde Naties (VN) schatten dat de mondiale populatie in april 2019 de 7,7 miljard haalde, met een jaarlijkse toename van 83 miljoen, zo'n 1,1%. Elke dag komen er ongeveer 227.000 mensen bij.’ Dit heb ik van Wikipedia en het is actueel. Eén van die 7,7 miljard mensen heeft namelijk op maandag 24 mei om 15.19 uur de pagina aangepast.

We staan op 11 juli stil bij dat enorme aantal, want dan is het wereldbevolkingsdag. Al wat eerder, op 30 juni is het social media dag. Wereldwijd, ooit uitgeroepen door Pete Cashmore. Naar het schijnt een social mediagoeroe. Dat weet ik allemaal dankzij tig inhaakkalenders. Inhaker. Kapstok. Haakje. Timing. Je kunt je boodschap zo maar de wijde wereld insturen. Op een gegeven moment. Maar is het niet beter om dat te doen, juist wanneer er extra aandacht voor het onderwerp is? Dan val je op, beklijft je boodschap beter en heb je wellicht meer succes.

We zijn alweer bijna op de helft van het jaar en hebben al heel wat memorabele dagen achter de rug. Neem januari. De meesten van ons zijn bekend met de meest deprimerende dag van het jaar: Blue Monday. Dat was 18 januari en we hebben het overleefd. Dan word je toch vrolijker van 2 februari: de ijs als ontbijt dag.

Er zitten verder wat dagpareltjes tussen hoor. In diezelfde maand op de 27ste, de dag van de ijsbeer. Dat maakt het logisch dat 5 februari warme truiendag was. In maart heb je 14 maart, de Pi-dag oftewel 3,141592653. Weten waarom dat 14 maart is? De Amerikaanse schrijfwijze voor data 14 maart wordt geschreven als 3/14 en dat is de driecijferige benadering voor pi 3,14. En wie heeft er vier dagen later Awkward moments day gevierd met een zak over het hoofd? Ik heb ‘m gemist, maar 24 maart was de dag van het recht op de waarheid.

April doet wat die wil. Met de dag van de bever (7e), scrabbledag (13e) en 14 april was het de nationale poepdag en ik heb daar eigenlijk niemand over gehoord. Dat is wel een veeg teken. En dan de maand mei. Naakttuinierendag op 1 mei kennen we allemaal als onze broekzak, maar 6 mei bellenblaasdag en op 11 mei de eet wat je wilt dag én de dag van de beroerte. Hebben we daar wel bij stilgestaan?

Waarom zou je een kleine of grote boodschap nou ophangen aan zo’n bijzonder moment? Als we bij de poepdag blijven, dan zou een advies aan een klantcontact van mij, in dit geval de Darmspecialist, kunnen zijn om daar toch echt wat mee te doen. En dat hoeft dan niet per se nieuws gerelateerd te zijn. Het kan ook zijn dat je even aandacht vraagt voor bijvoorbeeld je nieuwe website, of je pand, of een nieuwe medewerker. Bedenk het maar. Maar je hebt nu een aanleiding. En je hebt meteen iets over te schrijven. Zo val je op en heb je die aandacht, die je wat kan opleveren. Hoe klein ook.

Je ziet dat in zulke periodes ook vaak nieuwe campagne gelanceerd worden. De overheid speelt daar slim op in, maar uiteraard ook allerlei bedrijven, organisaties en instellingen. Neem nu het komende EK, de meest bijzondere reclames ploppen weer op, we worden overspoeld met prullaria en als ik Rafael van der Vaart zie in zo’n sneue spot van de Lidl, dan denk ik alleen maar van hoe vertel het je kinderen?  

Iedereen kan een bepaalde dag in het leven roepen, uitdragen of zo aandacht vragen voor een bepaald onderwerp. Er zijn overigens ook nog wel wat gaten te vullen. Want 22 januari, 2 maart en 14 juni zijn op mijn inhaakkalenders nog leeg. Mijn favoriet: 13 augustus, wanneer het nationale linkshandigendag is. Dit jaar op een vrijdag. Oeps!

En via batterijrecylingsdag op 9 september, het weekend (!) van de klant op 2 oktober en 3 november clichédag, werken we langzamerhand naar het hoogtepunt toe. Orgasmedag op 21 december. Hoe je die invult? Gebruik je fantasie zou ik zo zeggen.

Tot slot een top 10, waardoor jij met jouw inhakers kunt scoren. De eerste 5 zijn afkomstig van de Coosto inhaakkalender 2021.

1. Zorg dat je inhaakt op het gespreksonderwerp van de dag. Hoe meer een onderwerp besproken wordt, hoe beter.

2. Heb je een moment gemist, ga dan niet geforceerd proberen een inhaker in te halen.

3. Doseer je inhakers. Overdaad schaadt, en je posts worden al snel flauw of cliché. Maak je inhaker niet te vergezocht of juist voor de hand liggend. De beste inhakers hebben zowel een match met je merk als een rafelrandje

4. Verwerk zelfspot, humor of een kwinkslag in je inhaker voor extra effect.

5. Sluit af met een call to action. Je wilt iets van de lezer, biedt het dan ook.


6. De meeste inhakers staan vast, pak de kalender er regelmatig bij en werk vooruit.

7. Timing is alles. En kun je heel ver doorvoeren. Als je bijvoorbeeld aandacht wilt besteden aan Pi-dag, dan kun je een boodschap klaarzetten om half negen in de ochtend, maar je kunt je bericht ook om 14.03 uur uitsturen.

8. Doe eens gek, doe eens anders. Natuurlijk is het goed dat je op de dag van de bouwvakker, aandacht vraagt voor de bouwvakker, maar grijp ook een ander haakje aan, wat zijdelings met dat vak te maken heeft. Bijvoorbeeld nationale complimentendag op 1 maart. Overigens is er helemaal geen dag van de bouwvakker. Ideetje?

9. Ga iets niet prestesten op je man, oma of collega. Zij vinden het al snel om te gieren. Vraag een communicatiedeskundige om raad en eventueel daad.

10. Zoals bij social media ook geldt… Doe het goed, of doe het niet. Een matige inhaker is pijnlijker dan helemaal geen inhaker.

 

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf twaalf in cijfers: