Zowel bij Politie Flevoland, GGD IJsselland en GGD GHOR Nederland, had ik er mee te maken. Met een beetje fantasie zou je het zelfs een rode draad kunnen noemen. En neem van mij aan, er gaat veel vergadertijd overheen. Er wordt een aanspreekpunt aangewezen. Ook vindt er regelmatig overleg, afstemming en bijstelling plaats. En dan maar hopen dat het resultaat uiteindelijk iedereen kan bekoren. Ik heb het over de kerstkaart.
Ja, de kerstkaart. De ongeschreven, enigszins zelf verzonnen regel luidt: ‘Denk in maart aan uw kerstkaart.’ En wordt het toch over de zomervakantie heen getild, dan moet iedereen van de communicatieafdeling doordrongen zijn van plan b: ‘zet in september de kerstkaart op de kalender.’ De eerste brainstormsessies worden dan toch echt gepland. Wat doen we dit jaar? Allereerst een evaluatie van vorig jaar? Tja, veel te laat van start gegaan, zodoende werd het een giga haastklus en niet iedereen was te spreken over de kaart. Ho, ho, ho, dat is wel heel voorzichtig uitgedrukt. Het was eigenlijk helemaal niks.
Dat moet dit jaar beter. Maar wat? Een foto van de directie? In die voorspelbare foute kersttrui, gewoon in normale kledij of juist in sjieke outfit? En waar? Buiten natuurlijk, alleen de weersomstandigheden zijn allesbehalve kerstachtig. Binnen hebben we geen geschikte plek, behalve bij die kerstboom in de hal beneden, maar dat is ook zo euh afgezaagd.
Waarom moeten eigenlijk de directeur en de plaatsvervanger op de foto? Kunnen we niet het personeel doen? Allemaal gaat niet, maar een oproep via de mail, moet toch kunnen? Al moeten we dan wel heel snel een datum vinden en de fotograaf moet dan natuurlijk ook kunnen. Geen personeelsfoto dan maar? Maar wat dan wel? Een afbeelding van een winterlandschap, fleurige kerstboom of het iets anders, opvallends en wat helemaal niemand heeft? Lastig hoor.
(Ooit had een helder licht bij Politie Flevoland het idee opgevat om van de korpsleiding een tekening te maken en die pontificaal op de kerstkaart te zetten. Het leek overal op, de creabea uitleg van de tekenaar ten spijt, maar niet op de korpschef en zijn plaatsvervanger. Er werd gedubd, gewikt en gewogen. Ondertussen ging het drukproces, het in de enveloppen doen van de kaart en het verzamelen van de adressen (welke organisatie heeft dat helemaal up to date?) stug door. Op het moment dat de kaarten letterlijk de deur uitgingen, ging de hele partij niet naar de post, maar de prullenbak in. Het afbreukrisico was toch echt te groot).Dan maar geen afbeelding. Gewoon tekst. Maar ja, wat moet daar dan in/op staan? Een hele lange tekst leest niemand, maar het moet ook wel duidelijk zijn dat het van ons is. Dus wel iets met meer dan de beste wensen. We kunnen het sowieso combineren met de uitnodiging voor de nieuwjaarsborrel (daar moeten we het ook over hebben, maar daar komen we nu echt niet aan toe). Tekst dus. Niet teveel, gewoon een woordje namens de directie.
Is 2019 nog een bijzonder jaar voor ons? Die mogelijke fusie, moet daar nog iets over in? Mensen sterkte wensen, klinkt ook zo beladen zeg. En het zijn feestdagen, dus iedereen is vrolijk, werkt niet en is in opperste feeststemming. Je krijgt deze dagen al genoeg zware kost te verstouwen. Doe maar niet. Er is ook nog zoveel onduidelijk.
Kunnen we ons met het formaat kerstkaart niet onderscheiden? Nee, ja, leuk idee, maar daar is nu echt geen tijd meer voor. En weet je wat dat kost? Ander ontwerp, andere machine om het te drukken en af te werken en wat dacht je van het formaat envelop?
Terug naar de tekst jongens. Laten we maar iets met gezond en gelukkig doen en veilig is ook altijd goed. Oh ja, inspirerend kan ook wel. En verder? Gewoon een normale kaart met normale tekst en verder niks. Een goed doel kaart? Sympathiek, maar wat voor een doel dan? Straathondjes in Zuid-Europa? Vrienden van de Hoop of toch de Wilde Ganzen? Nee, doe maar niet. En bij die echte grote doelen, weet je al helemaal niet wat er met je geld gebeurt.Zijn we er uit? Ja toch? Die adressen. Ja daar moeten we ook nog met de stofkam doorheen. Dat bestand moet hoog nodig worden opgeschoond. Dan maar volgend jaar. Ok? Of doen we dan alles online? Mag dat allemaal AVG-technisch? Nou, euh. Wat ik zeg. Volgend jaar.
Mediabureau MEER stuurt geen kerstkaarten. Zonde van de tijd en het geld. Niettemin wens ik iedereen fijne feestdagen en een gezond, gelukkig, veilig en inspirerend 2019.