Blog 109 - 10 mei 2019
3 tips hoe om te gaan met verwarrende bedrijfsnamen.
Het kwam van een aantal k(l)anten. Zelf was het mij nog niet opgevallen. Ik moet bekennen dat ik er ook niet echt bij stilgestaan heb. Eigenlijk het hele jaar niet. Wel toen ik ermee begon. Dan verdiep je je er wel even in. Maar verder. Nee. Tot op de dag van vandaag of beter gezegd die van gisteren, niet.
Waar gaat dit over? Over merknamen, handelsnamen en bedrijfsnamen. Want er is een soort van kaper op de kust van MEER, lijkt het wel. Ik kreeg het volgende voorbeeld aangereikt: ‘Nieuwe frisse huisstijl ontworpen voor MEER Consultancy.’ #Design #logo #huisstijl. Het was afkomstig van een senior creative director van een ontwerpstudio uit Zwolle. En het gaat over MEER Consultancy + Advies, ook uit Zwolle. Een eenmanszaak die op 14 juni 2018 werd opgericht. Dat is ruim een maand na mij, want Mediabureau MEER is van 1 mei 2018.
Ik merkte aan mezelf dat het mij best wel bezighield. Ten eerste omdat ik gewoon niet zo goed weet, wat ik er mee aan moet. Het is mij niet gelukt om een naam van MEER Consultancy + Advies te vinden, dus contact is wat lastig. Als ik de beide huisstijlen en logo’s naast elkaar leg, dan gebruiken we allebei MEER met hoofdletters, alleen verschillen de kleuren wel weer. Aan de andere kant, twee keer MEER in Zwolle is best veel, zeker als het in beide gevallen ook nog om advieswerk gaat.
Ik ging op onderzoek uit. Het meest opvallende vond ik een zoektocht in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Als je dan bijvoorbeeld Meer+advies+Zwolle ingeeft, dan krijg je 34 hits. MEER Consultancy + Advies, maar ook Teun meer dan schilderen, Sense for Value en diverse advieskantoren die het woord meer alleen in hun omschrijving hebben staan en dus niet in hun naam. Wat mij opvalt, is dat MEER Consultancy + Advies als enige de naam MEER ‘apart’ gebruikt. En dat doe ik ook. Mediabureau MEER. Maar is dat verwarrend?
En daarmee kom ik bij mijn tweede punt. Waarom weet ik eigenlijk helemaal niet hoe het zit? Heb ik bij de startersbijeenkomst van de KvK niet goed opgelet? Heb ik alle info die mij is aangereikt, niet afdoende doorgespit of maak ik mij druk om niets? Ik besloot de KvK website maar eens te raadplegen. Ik las het volgende:
Voorkom verwarring met bestaande bedrijfsnamen
Je mag geen bedrijfsnaam gebruiken die bij het publiek (bijvoorbeeld bij klanten of leveranciers) verwarring kan veroorzaken omdat de naam lijkt op een al bestaande bedrijfsnaam. Of er verwarring kan ontstaan, hangt onder andere af van:
de gelijkenis in naam;
de mate waarin de activiteiten op elkaar lijken;
de overlap van het werkgebied, dus het gebied waar de onderneming actief is.
MEER Consultancy + Advies en Mediabureau MEER hebben beide dezelfde naam en zijn allebei actief in het werkgebied Zwolle. Dus op twee punten is het raak.
Wat de activiteiten betreft, daarover zegt de KvK het volgende: Bij iedere gevonden naam wordt aangegeven in welke sector dit bedrijf actief is. Bekijk ook de website van het bedrijf en zoek uit wat het bedrijf precies doet (daar kan ik niet over oordelen, want die andere MEER heeft geen website. Nog niet, na ruim een jaar na oprichting. Die site heb ik dan wel weer) Of check het uittreksel. Let op: ook als de activiteiten niet rechtstreeks concurrerend zijn, kan er toch nog sprake zijn van ‘verwarring’. (MEER Consultancy + Advies is actief in de organisatieadviesbranche, ik in de categorie Schrijven. Een duidelijk verschil of toch verwarrend?)
Oh ja. De KvK schrijft op haar site bij ‘verwarring over bedrijfsnamen’ dat het dus afhangt van onder andere. Onder andere? Er is dus blijkbaar meer?
Kortom, het houdt mij best bezig en dan meer in de zin van wat nu te doen. Wat zegt de KvK over wat in dat geval te doen?
Als jij een bedrijfsnaam misleidend of verwarrend vindt.
Vind jij dat de bedrijfsnaam van een ander bedrijf misleidend of verwarrend is? Probeer het dan eerst onderling op te lossen. Ok, maar wat los je dan precies op? De overeenstemming over verwarring? Dat de meest recent opgerichte onderneming van naam verandert? Of betaal je een mogelijk conflict af? Ik heb geen idee. Lukt dit niet? Dan kun je een procedure starten bij de rechtbank.
Met dat laatste heb ik helaas mee van doen in een privézaak, dus daar zit ik echt niet op te wachten. Dan toch maar een poging doen om wat meer gegevens over MEER Consultancy + Advies boven water te krijgen en contact zoeken. Maar eerst laat ik mij ook maar even adviseren door een bevriende jurist. En als derde een les voor mezelf om mij daar eens wat meer (!) in te verdiepen. Wie meer info, tips of een advies heeft, dan houd ik mij aanbevolen.
Dat geldt ook voor MEER Consultancy + Advies. Zij mogen ook contact zoeken met mij: www.mediabureaumeer.nl/contact. Toch handig hoor zo’n website…