Blog 243 – 18 augustus 2020
Zwolle heeft een nieuw imago nodig
Ik vind het af en toe heerlijk om te discussiëren over taal. Dat kan met vakbroeders of -zusters zijn, mensen die ik wel goed ken of slechts een beetje of met voor mij volslagen onbekenden, die ineens op social media voorbijkomen. Ik stip fouten aan (de ‘ik wordT’ is in opkomst, vraag mij niet waarom), complimenteer een schrijver met iets moois, creatiefs en verrassends of maak een kritische opmerking, die ik dan verpak in een vraag.
Afgelopen weekend had ik MarketingOost op de korrel. De aanleiding was de verschijning van een nieuwe folder van Zwolle. Als je mij vraagt de zoveelste, maar goed. Ook ik ben maar wat trots op Zwolle en dat mag aan alle kanten op allerlei manieren uitgedragen worden. Dus ook offline.
MarketingOost oreerde er zelf het volgende over op de website:
'In de webshop van MarketingOost is vanaf vandaag een gratis nieuwe folder beschikbaar voor iedereen die bezoekers in Zwolle wegwijs wil maken in de mooie Hanzestad. De folder is te bestellen via www.marketingoost.nl/nl/webshop. De folder is inmiddels actief verspreid bij 55 overnachtingsmogelijkheden in de wijde omgeving van Zwolle. De folder is gebaseerd op de tips die MarketingOost gaf aan 3 op reis. Zwolle is dit najaar te zien in dit televisieprogramma. De folder focust op gave winkels, Zwolse iconen en hippe restaurantjes.'
Vijf keer het woord folder in een paar zinnen. Ok (5x). Ik las verder, want het product komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. Brandmanager Claudi Groot Koerkamp lichtte één en ander toe: “De afgelopen periode zijn wij druk bezig geweest met het vernieuwen en ontwikkelen van onze middelen en kanalen zodat deze aansluiten bij de wensen van de nieuwe doelgroepen. We willen Zwolle een nieuw imago geven.”
Allereerst vind ik het bijzonder dat Zwolle een nieuw imago behoeft. Is het huidige niet meer goed genoeg? En wat is ons imago eigenlijk? Ja positief, maar dat vind ik. Als je google induikt, dan komt er alleen een onderzoek uit 2017 boven water. Zwolle Nieuws heeft het over dat de stad in trek is, maar dat we nog een X-factor missen. Wat dat dan is, wordt niet beschreven. Wat verder speuren, levert een MKB-onderzoek op uit 2018, maar het betreffende linkje - notabene op de pagina van de gemeente Zwolle - loopt dood. Eén conclusie staat nog wel overeind uit die tijd: ‘De gemeente Zwolle heeft het beste imago van de gemeenten in Overijssel.’
Maar wat mij triggert, is dat MarketingOost blijkbaar vindt dat Zwolle een nieuw imago nodig heeft. Ik lees nergens het hoe, waarom en waardoor (laat staan het waarheen). Dit staat er wel: 'De organisatie (MarketingOost, voor de goede orde) is bezig met een rebranding van het merk Zwolle. Samen met een groot aantal partners is gewerkt aan een nieuwe positionering voor een nieuwe doelgroep. Zwolle krijgt een nadrukkelijker profiel krijgt, met een duidelijke ambitie richting de toekomst.'
Het komt erop neer dat Zwolle de vierde poot aan de tafel Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven wil worden. En omdat we veel research and development professionals missen, ligt daar de focus op. Met andere woorden: het nieuwe imago moet young potentials verleiden om naar Zwolle te komen. Zwolle moet een magneet worden, aldus de websitetekst van MarktingOost, om zo deel uit te gaan maken van de economische hoofdstructuur van Nederland. ‘Daarmee wordt de stad van belang voor de BV Nederland.’
Of zoals Groot Koerkamp – als inwoner van Wijhe wereldberoemd geworden door dit filmpje notabene in Kampen – het nogal cryptisch, filosofisch en best bijzonder omschrijft: “We willen Zwolle een nieuw imago geven. Voortbordurend op onze identiteit maar toewerkend naar de toekomst voegen we een nieuw hoofdstuk toe aan de stad.”
Hoewel het dus niet altijd even helder wordt toegelicht en je kunt zien dat het zelfgeschreven teksten zijn (waar overigens niks mis mee hoeft te zijn), klinkt het uiteindelijk best aannemelijk. Als Zwolle wat wil, dan moet het anders aantrekkelijk worden en zelf ook wat doen. In het artikel worden we opgeroepen om als Zwollenaren er samen de schouders onder te zetten. MarketingOost biedt ons Blauwvingers binnenkort een gratis toolkit aan om zo aan de slag te gaan en Zwolle aan alle kanten te promoten onder de potentials.
Tot die tijd verlegde ik mijn interesse naar de folder en klikte ik op de webshop. Het was even zoeken, maar toen las ik dit: ‘Let op: Als u maandag voor 13.00 uur besteld gaan wij dezelfde week de bestelling voor u in orde maken. Wij streven er naar om deze dezelfde week nog te bezorgen of bij de post aan te bieden.’ (In de categorie zelfgeschreven teksten waar wel wat mis mee is).
Om onder het kopje levering af te sluiten met deze zin: ‘Als destinatiemarketingorganisatie willen we de regionale economie duurzaam versterken en ontwikkelen. Samen werken we aan ontwikkeling van mens en regio.’
Destinatiemarketingorganisatie. Als je dat woord legt met scrabble of wordfeud, heb je roem voor eeuwig en voor altijd een positief imago. En wel fijn dat we (MarketingOost in dit geval) samen werken aan de (gok ik?) ontwikkeling van mens en regio. Goed om te weten als we het hebben over de levering...
Tot slot. Ik ben supertrots om Zwollenaar te zijn. Voor iedereen erbuiten, blaast ook mijn loftrompet en prijs ik de stad aan. Zwolle is groot, maar niet massaal. De stad is altijd in ontwikkeling en er is veel sport te zien en te beleven. Goed bereikbaar, prima woongenot en mijn boys zijn er geboren en volop bezig te getogen. Hup Zwolle!
Maar laten we dan ook zorgen dat de communicatiemiddelen aan alle kanten gewoon goed zijn, zodat geïnteresseerden ook daadwerkelijk de overstap maken naar Zwolle. Zelfs zonder magneet.