Meermaals-101

05-07-2023

Social media, stop er toch mee!

Afgelopen vrijdag was het feest. Tromgeroffel. Amerikaan Pete Cashmore, die door velen wordt gezien als de internationale expert op het vlak van social media (marketing) heeft 30 juni uitgeroepen tot de ‘Social Media Day’. Namens Mediabureau MEER alsnog van harte gefeliciteerd en nog vele jaren.

Maar was het maar zo’n feest, want laten we wel wezen. Er is nog niet zoveel veranderd of moet ik zeggen verbeterd als het gaat om social mediagebruik. Het is allemaal heel veel, we willen heel veel, maar het is vaker halfbakken dan goed doordacht.  En we hebben nog steeds het idee dat we overal (op) moeten zijn, dat we alles moeten bijhouden, volgen en liken en dat een feestje zonder ons, eigenlijk geen feestje is.

Vork

Niet doen. Denk na, kies en prik niet meteen te veel aan je vork. Richt je allereerst op één social mediakanaal en doe dat goed. Serveer wat je klant wil en maak er het allerbeste van, in plaats van dat jij denkt wat goed te verhapstukken is voor de ander.
Ben je een nieuwsjager en wil je daar zijn omdat je klanten daar ook zijn, kies dan voor Twitter. Veel shit (en een gekke eigenaar), maar ook supersnel.
Plaats je veel productfoto’s en denk je meer in beelden, denk dan eens aan You Tube (dat door jongeren steeds meer gebruikt wordt als zoekmachine), Instagram of Pinterest. Wil je op de hoogte blijven van wat je doelgroep dagelijks doet, dan is Facebook wellicht wat. Weet je zeker dat die van jou op TikTok is, ga daar dan voor.
En oh ja, veel mensen gebruiken LinkedIn om er zakelijk bij te horen, maar dan moet je er wel wat op, mee en aan doen. En wat mij betreft, houd het ook zoveel mogelijk zakelijk.

Eetlust

Als ik een post zie, die begint met ‘Lang heb ik getwijfeld of ik dit wel op LinkedIn moet plaatsen’, dan vergaat mij spontaan mij de eetlust. Bedenk überhaupt eerst wat je met je social mediakanaal wilt. Om content te delen, om te volgen en te lezen of wat anders, maar kies voor kwaliteit, wees consequent en vooral acteer echt. De consument zoekt tegenwoordig naar oprechtheid en afwisseling. Dus, tip voor nu: steeds exact dezelfde post te delen op meerdere social mediakanalen. Niet doen. Je snijdt jezelf ermee in de koksvingers.

Ether

Tot slot, in 2023 is interactie nog belangrijker. Waarom? We willen steeds minder ergens aan vastzitten en bijhoren. Dat betekent dat het best moeilijk is om gericht een doelgroep te definiëren en aan te schrijven. Maar om nu zomaar iets in de social media ether te slingeren? Interactie zorgt voor persoonlijke aandacht, wederzijdse interesse en wie weet levert het ook nog wat op.

Alles nog even helder op een rijtje? Advies, uitvoering of interactie nodig? Ik duik maar wat graag de social mediakeuken voor je in.

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf elf in cijfers: