Meermaals-102

12-07-2023

Ruim baan voor een goede vacaturetekst

Als zzp’er is het zaak om jezelf te verkopen, om te doen wat je doelgroep graag wil en om te zorgen dat je betrouwbaar bent en kwaliteit levert. Tenminste zo zie ik mijn bestaan als tekstschrijver, copywriter en auteur. Deze MEERMAALS gaat over het schrijven van vacatureteksten. Een mooi onderwerp voor de naderende zomervakantie, waarin we plechtig beloven het na the break nu eens echt allemaal, helemaal en totaal anders te gaan doen. Misschien wel een nieuwe baan!

Wat speelt er nu? Allereerst dat je als werkgever echt niet meer aan kunt komen met een passende vergoeding, marktconform salaris of welke bedompte term je er ook maar voor bedenkt. Gewoon benoemen die keiharde pegels, die zuurverdiende centen en dikverdiende duiten.

Hotelovernachting

Een andere trend valt ook op: we doen werkelijk alles om de werknemer binnen te halen. Een teken- of aanmeldbonus, een elektrische auto of hotelovernachting met korting. Ondernemingen weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen om personeel aan te trekken én te behouden.

Allemaal leuk en aardig, maar het staat of valt met maar één trigger: een briljante vacaturetekst. En die maken is zeker in deze tijd niet voor iedereen weggelegd, terwijl het juist vaak op de werkstapel van de baas, de secretaresse of stagiaire terechtkomt. Daar waar het niet hoort.

Ik zeg toch niks geks met dit praktijkvoorbeeld?
Er is een vacature en er moet een tekst komen. De oude tekst wordt opgerakeld, afgestoft, aangepast en gelanceerd, het besef dat het anders moet is er, maar ja geen tijd en zelf een tekst schrijven is best lastig. Intern wegzetten. Huh, een bureau inhuren? Das veel te duur, jammer dat er niets anders is of wat tussenin zit. Gevolg: een geprakte standaard, oerdegelijke en totaal niet onderscheidende vacaturetekst. Nee hè. Er reageren maar bar weinig, laat staan goede kandidaten.

Passie

Natuurlijk is het schrijven van vacatureteksten een vak. Het is wel een vak apart. Sorry voor het vreselijke cliché. En clichés wil je dus niet teruglezen in je vacatureteksten. Dus geen passie voor de baan, ook niet die enthousiaste, zelfstandige teamplayer en laat staan die 9 tot 5 uur mentaliteit, die uitdaging en de dynamische omgeving ook maar zitten.

We lachen er met zijn allen om, maar we weten ook dat het dagelijks voorkomt. En ja ook in ons bedrijf. Die lappen en lellen aan tekst, het niet melden van het salaris en de contactpersonen die er net niet zijn, wanneer jij belt of mailt. Even een actueel voorbeeldje dat ik laatst postte op LinkedIn met als resultaat ruim 11.000 views.

Schaam je kapot

De functie secretaris-directeur bij Regio Zwolle. Geen lullig baantje, maar die tekst…Meer dan 1300 woorden, 6 minuten leestijd en naast werkelijk nietszeggende zinnen en complete alinea’s, allerlei stijl- en taalfouten. Ik deed navraag bij Regio Zwolle. De tekst was uitbesteed aan een extern bureau. Ik heb er werkelijk geen (vacaturetekst)woorden voor. Schaam je kapot!

Het hele vacaturetekstschrijfproces is bij veel organisaties nog een dikke vette punt van aandacht. Nogmaals, het begint met een kneiter van een tekst. Voor dat besef is geen hogere wiskunde nodig. Om zo’n tekst te laten schrijven en dus uit te besteden aan een externe vacaturetekstschrijver, ook niet. Sterker nog. Een copywriter die onderscheidend schrijft, die op de hoogte is van wet- en regelgeving en die levert, maakt dat 1 + 1 inderdaad 3 is.

En het werkt

Dus kom maar door met die ideeën, concepten of gedateerde teksten. Ik ga er graag mee aan het werk! Mail gerust naar Mediabureau MEER. En het werkt… Dit ontving ik deze week: ’Hoi Erik, we hebben iemand kunnen aannemen van het gewenste niveau met de perfecte achtergrond! Mede door de goede tekst.’


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf negen in cijfers: