Meermaals-107

16-08-2023

Waar blijft de voetbalcommunicatieadviseur?

In het mediavoetbalwereldje is er elke dag wel een relletje. Nu is Pierre van Hooijdonk de pisang. De oud-speler en huidige toezichthouder technische zaken van NAC Breda beschuldigt de trainer van Ajax, Maurice Steijn van ‘duistere zaakjes.’

Maar Pierre komt niet met hard bewijs, een riks aan voorbeelden of welke duiding dan ook. Tenminste tot woensdagochtend. De media duiken gretig op deze nieuwsprooi, want verder is er niet zoveel te melden. Dat voetballers – al dan niet uitgerangeerd – voor belachelijke bedragen hun voetbalziel verkopen aan Saoedi-Arabië, is in de verste verte geen nieuws meer.

Woestijnstof

FC Emmen was laatst ook in het nieuws. En hoe! Ook dat ging over een transfer die wel woestijnstof deed opwaaien. ‘FC Emmen kon communicatie over nieuwe, veroordeelde speler niet slechter aanpakken.’ Zo kopte de Adformatie om vervolgens af te trappen met: “Strategie van zwijgen en hopen dat het overwaait beschadigt alle partijen.”

Wie het gemist heeft? Het kwam hierop neer. FC Emmen heeft geschrokken gereageerd op de commotie die is ontstaan na het binnenhalen van Desley Ubbink (30). De speler werd in 2015 veroordeeld voor seks met een minderjarig meisje. FC Emmen deed er niets mee. Daarnaast probeerde een medewerker Ubbinks Wikipediapagina aan te passen door het voorval onder het online tapijt te vegen.

Hunebed

De reacties waren niet mals. Of FC Emmen vooraf wist van de veroordeling, liet directeur Rinse Bleeker eerder nog in het midden. "Wellicht dat we daar op een later moment nog op terugkomen”, zei hij tegen de NOS. Vervolgens kwam een dag later toch nog een statement op de website. Alleen toen stond de boel allang in brand. Echt, onder welk hunebed hebben ze bij FC Emmen geleefd?

Het is te kort door de bocht om te stellen dat dit alleen in de voetballerij voorkomt. Die houding van ‘we zeggen niks, we doen iets stiekem en de wind, laat staan die mediastorm, gaat gewoon aan ons voorbij, maak je geen zorgen.’  Maar toch hè? Denkt er dan niemand na? Over de gevolgen, over imagoschade en ook over of het niet goed zou zijn dat er naar aanleiding van meteen mediabeleid moet komen?

Mol

Om te denken dat iets niet uitlekt. In deze tijd is dat dom en naïef tegelijk. Alles komt uit. Uit welke hoek, kanaal of put dan ook. Vroeg of laat, maar in ieder geval ooit. En dus legde Wie is de Mol winnaar Daniël Verlaan haarfijn bloot, wie bij FC Emmen die Wikipediapagina had aangepast. Namelijk PR-medewerker Thijs Haan. Verlaan was nog wel zo journalistiek integer en professioneel door Haan ook om een reactie te vragen. Die verloochende zichzelf niet. “Thijs heeft het bevestigd tegen me aan de telefoon dat ie het was”, stuurde Daniël mij letterlijk via DM op X.

Voetbalclubs zouden eens goed moeten nadenken over het aanstellen van een communicatieadviseur. Iemand die meteen zegt van ‘hier moeten we een mediastrategie voor bedenken, hoe gaan we hiermee om, wat doen we hoe en wanneer. Wie voert het woord? Welke Q en A’s maken we, wat is onze kernboodschap, hoe brengen we die naar buiten, denken we ook aan onze interne communicatie, hoe houden we de speler uit de wind? Kortom, iemand van de juiste vragen én antwoorden.

Tackelt

Bij betaald voetbalclubs bestaat de technische staf tegenwoordig uit zo’n mannetje/vrouwtje of 20, maar is het op de afdeling media performance, marketing, social media en persvoorlichting, maar verrekte lastig zoeken naar een echte communicatieprofessional. Zeker bij de niet-topclubs. Iemand die communicatievraagstukken doorgrondt, tackelt en uiteindelijk scoort voor de hele betaald voetbalorganisatie. Ze zijn er amper. Daarom is het de hoogste tijd voor meer voetbalcommunicatieprofessionals!

Bij FC Emmen zijn ze ook op dit onderwerp wat mij betreft terecht gedegradeerd. Laat het een wijze les zijn voor alle andere clubs, want het seizoen is nog maar net begonnen.


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf twaalf in cijfers: