Meermaals-108

23-08-2023

Wat heeft een deurmat met sales te maken?

Als zzp’er heb je zelf de taak om niet alleen brood op de plank te krijgen, maar als het kan het ook nog eens te beleggen, Het liefst dik. Dat heet acquisitie. En dat kan kil en koud, maar ook kneiterheet of kies je voor de lauwe benadering. Het vertrekpunt is voor mij altijd je niet anders voordoen dan je bent, waarmaken wat je belooft en duidelijk maken wat je kunt, hoe je werkt en wie je bent.

Luchtkastelen

En dat laatste wordt steeds belangrijker. Even iets persoonlijks over jezelf vertellen, wordt al snel gezien als dat je er ook écht moeite voor doet. Maar sla in alles vooral niet door, beloof geen onbereikbare luchtkastelen en wees in alles duidelijk. En wat mij weleens helpt, zijn reviews op Google. Oftewel wat anderen van en over je vinden. Een duwtje in de rug werkt nog altijd beter dan een eigenhandige borstklopperij.

En misschien vergeet ik het allerbelangrijkste nog wel. Je moet durven laten volgen door daadwerkelijk doen. Het is letterlijk een kwestie van niets te verliezen hebben en alles te winnen, maar kies bovenal voor het goede moment. En dat doe je door jouw oplossing aan te bieden op het moment dat je een probleem signaleert. Een eigen praktijkvoorbeeld. 

Reminder

Het onderwijs schreeuwt om personeel, de advertenties komen je tegemoet. Of je ziet een wel heel old-skool vacaturetekst. Dat kan zoveel beter. Even je LinkedIn contacten raadplegen, een goede mail opstellen (wie ben ik, wat doe ik en how can I help?) en een weekje wachten. Geen reactie? Ik stuur er altijd een reminder achteraan.

In onderstaand voorbeeld dat ik onlangs kreeg, mag de reminder wel achterwege blijven.

Beste Erik,

In plaats van een standaard sales mailtje, laten we je brein eens prikkelen:

"Ik wacht geduldig bij de deur, stil en trouw, dag na dag. Ik spring op van vreugde bij je thuiskomst, maar spreek nooit een woord. Wat ben ik?"

Een lastige, hè? Het antwoord is... je deurmat!

Nu, denk aan de eerste stappen van een nieuwe collega bij Mediabureau MEER. Net zoals die deurmat is [naam bedrijf] daar om nieuwe medewerkers te verwelkomen, ze het gevoel te geven dat ze thuiskomen. Het maakt de drempel lager, voegt wat fun toe en zorgt ervoor dat iedereen zich direct deel van de 'familie' voelt.

Zullen we samen de warme en uitnodigende wereld van [naam bedrijf] verkennen? Waar onboarding voelt als thuiskomen?

Met zo’n mail, veeg ik niet alleen mijn voeten af…


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf vijf in cijfers: