30-08-2023
5 tips voor eenvoudig websiteonderhoud
Het belang van goede teksten op je website. Dat was de titel van een artikel dat deze zomer op Frankwatching verscheen. En wat je dan niet wilt, zijn clichés. Met alleen maar origineel zijn, kom je er niet, maar daarover straks meer.
Eerst even naar die clichés, ik vind ze niet allemaal even opvallend of herkenbaar. Die van welkom, nummer 9, wel. Daar verbaas ik mij ook vaak over. Hoezo welkom? Nummer 7 vind ik wel aansprekend. Ik ben het daar niet mee eens. De schrijver schrijft het volgende:
Vrijdagmiddagborrel
‘Ik ben sinds 2002 ondernemer en sinds oktober 2011 ben ik de eigenaar van Kever financieel advies. In de vroege lente van 2015 ben ik samengegaan met mijn compagnon Erik. Sinds 2021 zijn we met tien consultants.’
‘Ik had beloofd dat ik vol empathie zou blijven, maar ik moet ook eerlijk zijn: ik heb wel eens de neiging om te mailen met de vraag: ‘Welke oktober precies? Vijf oktober? Of zestien? Vind ik veel uitmaken voor een samenwerking! En wanneer is jullie vrijdagmiddagborrel? Op donderdag? En hoe lang duurt die? Nou, zeg dan!’
Volgens mij kunnen jaartallen prima je verhaal ondersteunen. Gebruik ze om je ervaring te omschrijven, je carrière of eventueel een traject wat duidelijker te maken.
Natuurlijk wil je geen voorgeprakte clichés op je websites, maar dat is niet het enige. Ik geef je 5 tips die mij in ieder geval helpen met het onderhoud en levendig houden van mijn eigen website.
1. Zorg voor regelmatige verandering. Dat is meer dan alleen af en toe je portfolio bijwerken met een nieuwe naam per jaar. Ik doe dat overigens per vier nieuwe opdrachtgevers. Dat heeft met de layout te maken van mijn pagina. Tip 1: loop eens in het kwartaal je website door. Begin daar nu eerst maar eens mee.
2. En wat pak je dan aan? Nou begin bij het begin. Ik dacht ik gooi er maar even een cliche in 😉. Lees je homepagetekst weer eens een keer grondig door, of je wie of wat pagina. Zeker je homepage is je visitekaart, daar gebeurt het allemaal en wordt logischerwijs het meest bezocht.
‘Jee na al die jaren nog steeds dezelfde tekst en foto’s?' Dat wil je toch niet horen of lezen? En klopt het feitelijk nog wel wat er staat? Afscheid genomen van bepaalde klussen? Of ben je juist wat nieuws begonnen? Of….? Zorg dat je je niet anders uit dan dat je terug te lezen bent. Tip 2: wees bij.
3. Stel vragen die toegespitst zijn op je klant. ‘Dat herken jij toch ook’? Kortom, maak ze deelgenoot van de behoefte of het probleem, toon empathie en geef de antwoorden. Op papier, in de praktijk en dus ook op je website. Tip 3: oren en ogen open.
4. Wat mij opvalt is dat ik vaak dezelfde woorden in een of twee alinea’s teruglees. Of dezelfde beginwoorden. Twee keer dat, ook of en. Het is een beetje een persoonlijke gruwel, maar mijn tip is: doe het niet. Het komt zo clichématig over. Tip 4: wees origineel.
5. Verander eens een inleiding, een tussenkop of hak die zinnen nou eens in mootjes. Maak een pagina eens anders op. Kies voor een logische kleur of een andere, aansprekende foto. (waarom denk je dat ik deze foto voor mijn LinkedIn weergave van deze MEERMAALS heb gekozen?) Tip 5: investeer in ieder geval een uurtje tijd per kwartaal in je website.
En dan sluit ik af met cliché 10: Heb je een vraag, bel gerust! Oh nee, dat mag niet. Daarom maar zo: heb je toch hulp nodig bij je websiteonderhoud? Wil je dat een ervaren tekstschrijver met 17 jaar, 5 maanden en 266 dagen ervaring naar jouw website kijkt, zoek dan contact met Mediabureau MEER.