Meermaals-121

22-11-2023

Hoe creëer jij net zo’n succesvol team als team The Repair Shop?

Wat is jouw favoriete televisieprogramma? En wat heeft dat met een succesvol team te maken? In mijn geval is dat The Repair Shop op Discovery. En dat heeft alles met teamcoaching van doen.

Voor de niet-kijkers. The Repair Shop is een afgelegen boerderij in Engeland, waar de rust regeert. De vogels vliegen fluitend in de rondte, er zijn uitgestrekte weilanden en vraag niet hoe het kan, maar de zon schijnt er altijd. Daar wil je zijn.

The Repair Shop is gecreëerd om allerlei items die verweerd of kapot zijn, te herstellen. Voor de brengers is de emotionele waarde vaak te groot om het te laten verslonzen, laat staan weg te doen. Een team van experts staat vervolgens klaar. Met enthousiasme, met vakkennis en natuurlijk is al het gereedschap voorhanden.

Windijzer

Elke ochtend komt het team getrouw naar The Repair Shop. Ieder met zijn eigen expertise onder de arm of in de vingers. De een heeft verstand van houtbewerking, de ander van ijzeren constructies (onlangs werd een verroeste windwijzer omgetoverd tot een bruikbaar exemplaar voor de plaatselijke kerk) en er zijn teamleden voor het fijnere werk, want het aanbod is erg divers. Kitscherige vazen, verminkte teddyberen en verbleekte schilderijen. Overal is iemand van het team goed in. Hoe succesvol wil jij zijn als team?

10 tips om ook net zo succesvol te worden als het team van The Repair Shop:

  1. Benoem een teamcoach, die de klanten ontvangt, belangstelling toont en tijd voor ze neemt. Zo maak je letterlijk de eerste de beste indruk.
    2. De teamcoach vraagt wat de klant wil, legt het proces uit en is duidelijk door geen onrealistische beloftes te doen.
    3. Betrek je eigen expert er meteen bij. Zo laat je iedereen van je team in waarde en voelt de klant zich erkend.
    4. Verbind de mensen van je team door samen een item te herstellen. Maak zoveel mogelijk gebruik van de expertise in je team.
    5. Communiceren is veelal informeren, herhaling is de kracht van je boodschap en ga als het kan ieder teamlid persoonlijk af.
    6. Een goed voorbeeld van teamcoaching is je teamleden de ruimte geven om creatief te zijn. Natuurlijk houd je als teamcoach goed het proces in de gaten. Er moet immers geleverd worden.
    7. Niet alleen voor klanten met hun meegebrachte items heeft het herstel veel impact. Ook voor je teamleden is de betekenis soms emotioneel. Heb als teamcoach oog en oor voor lol en leed.
    8. Vier succesvolle herstelwerkzaamheden samen. Soms met een geste, maar alleen al gezamenlijk het resultaat bewonderen als succesvol team, doet veel.
    9. Stimuleer procescommunicatie bij je team, zie ook punt 5. Luister goed, licht toe en leg uit waarom soms de dingen net iets anders gaan.
    10. Toon als teamcoach voorbeeldgedrag. Door kennis, houding en gedrag. Help mee, ondersteun en zorg zo voor een succesvol team.

Hobbelpaard

Iedere aflevering komen deze 10 punten terug in The Repair Shop. Een van de teamleden verwoordde het laatst zo treffend toen hij een groot hersteld hobbelpaard bekeek. “This looks like teamwork.”

Wil jij nu ook zo’n teamcoach zijn of nog beter worden in teamcoaching? Dan is de opleiding Teamcoach echt wat voor jou! 

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf dertien in cijfers: