Meermaals-122

29-11-2023

Wat versta jij onder personal branding?

Begin deze maand schreef ik er al over. Scroll, surf of klik, maar even terug naar Meermaals nummer 119. Het ging over een combi van LinkedIn posts, zwoele blikken en weinig inhoud.

Afgelopen week zag ik er weer eentje en ik kan het niet laten om nog een keer wat over dit opkomende fenomeen te schrijven. Door anderen ook wel personal branding genoemd.

In een rij

Vooropgesteld, iedereen moet het lekker zelf weten. Of die bij elk bericht een foto met wulpse blik plaatst. Opgedoft en wel. Vol met lijf en leden die camera in kijkend. Straks in de lak en pak. Je zondagse kleding aan, zo heette dat vroeger bij ons thuis. Youp van ’t Hek zei er ook iets moois over bij een stel dat op theaterbezoek ging. Iets speciaals en een keer wat anders, waarbij de vrouw praatte over haar doorgaans slonzige echtgenoot: “Deze keer valt het nog wel mee en ruikt die lekker, want hij moet in een rij zitten.”

Deze week was het weer raak. En ik citeer. “De laatste weken ontvang ik op veel van mijn posts dit soort reacties. Er wordt niet begrepen waarom ik altijd een foto bij mijn bericht moet plaatsen.”
Komt -ie. ‘Is het aandacht te kort?’ ’Van de inhoud moet ze het niet hebben.’ ’Denkt ze dat ze op Instagram zit?’"

Niet kan kiezen

Zij, ik zal haar naam hier niet noemen, gaf zelf het blijkbaar verlossende antwoord. Personal branding. Ik noem het een mix van bovenstaande door haar zelf gegeven opties, waarbij ik niet kan kiezen tussen antwoord 1 en 2.

Bovenstaande sluit overigens prima aan bij mijn eerdere betoog. En ik herhaal. ‘Practise what you preach en dat is iets dat je op LinkedIn niet vaak meer ziet. Veel foto’s, een les die de lezer te leren heeft, maar ik zie nooit voorbeelden van eigen werk. En dat irriteert mij meer en meer. Net als die foto.

Zwoele blik

Laatst zag ik nog zo’n voorbeeld. De zwoele blik op standje tien en een advies over bloggen. Doe het goed, op tijd en doelgroepgericht of zoiets. Op haar site was de blogpagina leger dan leeg. Persoonlijke navraag maakte mij veel duidelijk. Ze was er nog niet aan toegekomen…

Ik ben vast niet zo knap als zij en zij en al die andere veel knappere verschijningen, ben niet goed in sensueel in de camera kijken en ik vind het al helemaal niks om bij elke social mediapost te doen alsof ik knap ben of wel heel sensueel in de camera kan kijken.

Personal branding is meer dan een mooi plaatje. Het zijn in mijn geval rake teksten, mijn toezeggingen en afspraken wel nakomen, kennis delen en die woorden ook omzetten in daden, waar ik voor sta en ga, delen en laten zien wat ik kan betekenen voor iemand met een vraag. Elke keer een portretfoto leidt af van de inhoud, laat zien dat je niet heel origineel bent en kan dan wel heel volgers opleveren, maar wat zegt dat nou?

Personal branding is practise what you preach.

Lekker zelf weten

Tot slot, ben ik het wel volmondig eens met haar algemene slotpleidooi. Eerlijk is eerlijk en zoals ik aan het begin al zei: iedereen moet het lekker zelf weten:

“Houd jij vooral een strategie aan die bij jou past. Dat houd de tijdlijn lekker divers.”

Ik kies toch voor antwoord 2.


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf vijf in cijfers: